بی شک بی توجهی به امنیت فرهنگی خطرناک ترین حالتی است که امنیت سخت را نیز بی اثر می کند. چرا که امنیت نرم با شیوه ی اقناع سازی صورت می گیرد و موریانه وار به تخریب لایه های فرهنگ می پردازد. ...
کد خبر: ۸۶۳۱۹۸۷
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  رهبرمعظم انقلاب اسلامی روزگذشته در دیدار با دبیر و کارشناسان دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی به‌ شیوه‌های جدید و پیچیده دشمن، اشاره و بر موضوع امنیت فضای سایبری وتأثیرات فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی وضد امنیتی آن تاکید داشتند و مبارزه در این فضا را سخت تر و حساس تر دانستند.
آنچه موجب تاکید رهبری درعرصه ی سایبری شده است رامی توان از ابعاد مختلف مورد بررسی وتحلیل قرار داد. دردوران کنونی به دلیل تغییرماهیت جنگ ازسخت به نرم ابزار آن نیز تغییر یافته است و در واقع رویکرد امنیت از سخت افزاری به نرم افزاری تغییر ماهیت داده است وامنیت درشرایط کنونی به لحاظ تحولات علمی وتکنولوژیکی زمینه سازابعاد جدید وپیچیدگی های اساسی شده است.
با مراجعه به ادبیات امنیت ملی می توان گفت امنیت فرهنگی در قشربندی امنیتی نخستین لایه و هسته ی اصلی امنیت ملی قلمداد می شود و لایه های امنیت از سخت به نرم (برون به درون)یعنی از امنیت نظامی به امنیت فرهنگی است.
بنابراین امنیتی که بر محور فرهنگ شکل بگیرد ، اساس امنیت ملی کشور را تضمین می کند ، اگرچه با نزدیک شدن به لایه ی بیرونی مدل امنیتی ، ماهیت امنیت سخت تر می شود .
بی شک بی توجهی به امنیت فرهنگی خطرناک ترین حالتی است که امنیت سخت را نیز بی اثر می کند. چرا که امنیت نرم با شیوه ی اقناع سازی صورت می گیرد و موریانه وار به تخریب لایه های فرهنگ می پردازد.
بر این مبنا اگر ما فرهنگ را مجموعه ی درهم تنیده ای از باورها و عقاید،ارزش ها، الگوهای رفتاری یا هنجارها و نماد ها و مصنوعات تعریف نماییم که حوزه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را تحت تآثیر قرار می دهد، آنگاه لایه های درونی فرهنگ باورها و ارزش ها و لایه بیرونی آن را هنجارها و نماد ها و مصنوعات تشکیل می دهد. در نتیجه بحث تهدیدات سایبری و ایجاد امنیت در این زمینه را باید در مصنوعات جستجو کرد.
چرا که تهدید در این زمینه از طریق رسانه های مکتوب(مطبوعات شامل روزنامه هاد و مجلات و…) و غیرمکتوب(شامل رسانه های دیداری و شنیداری ،اینترنت،ماهواره،ویکی ها،وب سایت ها،خبرگزاری ها،فروم ها،سایت ها،میکرووبلاگ ها و…) امکان پذیر خواهد شد.
به بیانی دیگر عرصه فرهنگی، ساحتی برای بهره بردن از همه ابزارها و ساز و کارهاست و در تعامل فرهنگ ها نیز فرهنگی برتر است که با مدیریتی توانمند به ساماندهی همه ابزارها ورسانه هاوکارها درراستای اهداف خویش همت گمارد.
همه فرهیختگان و کارشناسان معتقدند که هدفمند کردن جامعه فرهنگی ونیز اطلاع رسانی وآگاهی بخشی، شایسته مطبوعات آگاهند و نیک می دانند که همان گونه که طبیعت برای بقا به جریان زلال آب نیازمند است،جامعه نیز برای پویایی، تحرک و به روز شدن،نیازمند جریان سالم اطلاع رسانی است ودرچنین نظامی همه نیازهای او اعم از اجتماعی، فرهنگی، دینی، سیاسی، حقوقی، اقتصادی و . . . به موقع و شفاف اجابت می شود .
درواقع، فرهنگ سازی رسانه ها زمانی میسر است که با شناخت درست نیازها و جان مایه و درون مایه های فرهنگ خودی اقدام به اشاعه و ترویج فرهنگ غنی وناب ملی و دینی نموده وهمچون بنیانی مرصوص در مقابل هجمه فرهنگ بیگانه، به تقویت خودباوری فرهنگی و فرهنگ خودی اقدام نمایند .
امروز ترویج ابتذال و  نشر افکار باطل نه فقط به وسیله ی ابزارهای ارتباط جمعی فراوان مانند رادیو ، تلویزیون ، اینترنت و انواع و اقسام روش های الکترونیکی انجام می گردد ، بلکه از شیوه های هنری هم استفاده می شود. امروز جنگدر عرصه نظامی نیست و در عرصه دیگری است.
جنگ امروز از راه اینترنت و ماهواره و تبلیغات گوناگون و از راه عناصری است که در دستگاه های حکومتی نفوذ کرده اند : موسیقی های حرام ، کتابهای منحرف و مبتذل برای مقابله با پوشش مناسب و تبلیغ انحراف جنسی ، تصویر گرایی و عدم رعایت پوشش ماحصل این بعد از عدم امنیت فرهنگی است که به دنبال آن ارزشهای اخلاقی و امنیت اخلاقی جامعه را با تهدید مواجه ساخته است.
پس این تهدید ها منجر به تغییر ماهیت لایه های درونی و نفوذ درلایه های زیرین فرهنگ می گردد .اگربنیان قدرت نرم را دراعتقادات و باورها ؛ارزش‌ها و نحوۀ رفتار با هر کشور درسطح ملی،منطقه‌ای یا بین‌المللی و ایجاد حس مشروعیت برای اهداف بین المللی یک کشورتلقی نماییم می توانیم شاهد تاثیرپذیری بر دولت ها به صورت فرامرزی باشیم.
این تأثیربرخلاف قدرت سخت،فقط مبتنی براقدام های دولتی وحکومتی نیست، بلکه شامل سازمان‌های مردم نهاد وگروه‌ها وجنبش‌های استقلال طلب،آزاد ی بخش و… نیز می شود. بنابراین با تفسیر فوق می توان به چرایی تاکید مقام معظم رهبری بر ایجاد امنیت سایبری توسط شورای عالی امنیت ملی پی برد.
در حقیقت شورای عالی امنیت ملی با یک تغییر دیدگاه از امنیت سخت به امنیت نرم و تقویت قدرت سایبری به عنوان بخش اصلی تامین امنیت نرم در قیاس باقدرت سایبری کشورهای غربی برای ایجاد امنیتی پایدار می تواند با تمهیدات لازم در عرصه ی ملی و فراملی با ایجاد امنیت سایبری نقش قدرت سایبری ایران را در منطقه و جهان بارز وبا تقویت ابعاد قدرت نرم به درستی در این عرصه ایفای نقش نماید.

ارسال نظرات