مرحوم راغب مصطفی غلوش قاری نامدار مصر در طول عمر بابرکتش بارها به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد و تلاوت‌های زیبا و ماندگاری را از خود به جای گذاشت.
کد خبر: ۸۶۳۱۹۰۵
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، شیخ راغب مصطفی غلوش روز گذشته براثر بیماری در سن 77 سالگی دارفانی را وداع گفت.

این قاری سرشناس 5 ژوئیه 1938 میلادی برابر 14 تیر 1317 در روستای برما در استان طنطا واقع در غرب کشور مصر متولد شد. و از آنجایی که خانواده‌اش از قاریان قرآن بودند به سمت کلام وحی گرایش پیدا کرد. غلوش در کودکی به رسم مصریان ابتدا کل قرآن را حفظ و سپس به یادگیری فنون تلاوت مشغول شد.

 

 

غلوش در ابتدا از سبک مصطفی اسماعیل استفاده می‌کرد اما بعد‌ها سبکی خاص در تلاوت ابداع کرد. وی از 24 سالگی با قبولی در آزمون به عنوان قاری رادیو و تلویزیون مصر فعالیت خود را آغاز و کم کم آوازه‌اش در سراسر جهان طنین‌انداز شد.

این قاری برجسته مصطفی غلوش 4 بار در سال‌های 1368، 1374، 1379 و 1381 همراه قاریانی مانند؛ مرحوم شحات محمد انور، بسیونی، مرحوم ابوالعینین شعیشع، مرحوم سید‌متولی عبدالعال و چند نفر دیگر از قاریان مصری چندین نوبت به کشورمان سفر کرد و تلاوت‌های زیبا و ماندگاری را از خود به یادگار گذاشت.

از جمله برجسته‌ترین آثار غلوش در ایران می‌توان به اذان شیعی و تلاوت آیه تطهیر اشاره کرد که هنوز پس از گذشت سال‌ها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود. البته گفتن صدق‌الله العلی العظیم در پایان تلاوت‌ها و گفتن اذانشیعی توسط غلوش سبب شد تا برخی افراد تند‌رو در مصر برای وی مشکلاتی ایجاد کنند اما این قاری برجسته هیچ‌گاه از این کار ابراز پشیمانی نکرد.

 

 

استاد «راغب مصطفی غلوش» از خاطرات سفر خود به ایران می‏‌گوید: تا‌کنون چنین صحنه‏‌ای را از احساس و هیجان مردم ندیده بودم. حقیقتاً صحنه مبارکی بود؛ در حالی که انظار و قلوب مردم متوجه قرآن بود، نشسته بودند و گوش می‏‌کردند...

همه آنها شیوه‏‌های خواندن قرآن را می‏‌دانند و این از فضل خداست. من آینده خوبی را برای قاریان ایرانی پیش‏‌بینی می‏‌کنم، چون آنها از لحاظ لحن و تجوید بسیار دقیق و موفق هستند.

 

 

نظر رهبر معظم انقلاب درباره غلوش

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در دیدار با قاریان در 20 بهمن‌ماه 68 خاطره‌ای از استاد غلوش نقل کردند که بدین شرح است:

من از این شیخ راغب مصطفى خاطره‌‌ای دارم که بد نیست آن را براى شما بگویم. ما حدود سال‌هاى 46 یا 47، یعنى تقریباً بیست و یکى دو سال قبل، در مشهد دنبال خواندن شیخ مصطفى اسماعیل در رادیوهاى کشورهاى عربى مخصوصاً رادیو مصر به دقت مى‌گشتیم تا بلکه خواندن او را پیدا کنیم. البته نوارهایش هم در بازار نبود و در ایران هم رادیو قرآن وجود نداشت و ما مجبور بودیم از رادیوهاى خارجى گوش کنیم. ما عاشق تلاوت شیخ مصطفى اسماعیل بودیم. تلاوت‌هاى او را پیدا مى‌کردیم و گوش مى‌کردیم. در آن زمان رفیقى داشتم، مرحوم آقا جعفر که آقایان او را مى‌شناسند. آن هم با من همین‌طور پاى رادیو مى‌نشست و گوش مى‌کرد. یک روز من را دید و گفت: امروز در رادیوى مصر، صداى پسر شیخ مصطفى اسماعیل را پیدا کردیم! گفتم: چه طور، از کجا فهمیدى پسرش است؟ گفت: نام او راغب مصطفى است که پسر شیخ مصطفى اسماعیل است! (او را به نام غلوش نمى‌شناخت). رفیق من، صداى فرزند مصطفى اسماعیل را ضبط کرده بود. من که گوش کردم، گفتم که قاعدتاً باید همان پسر شیخ مصطفى اسماعیل باشد؛ چون صدایش شبیه شیخ مصطفى اسماعیل است! تلاوت هم، تلاوت همان آیات معروف بود: «و استمع یوم یناد المناد من مکان قریب».

سرانجام شیخ راغب مصطفی غلوش روز گذشته در سن 77 سالگی و پس از گذراندن یک دوره بیماری درگذشت. پیکر این استاد فقید بعد از ظهر روز گذشته در زادگاهش روستای برما و با حضور انبوه علاقه‌مندانش تشییع و به خاک سپرده شد.

در ادامه توجه علاقه‌مندان را به تماشای تصاویر خاطره‌انگیزی از این استاد فقید جلب می‌کنیم.

 

 

ارسال نظرات