خبرگزاری بسیج: بیش از 50 اثر هنری در رشته «قطاعی» حاصل تلاش استاد «چنگیز سلیمان زاده» با همکاری کانون بسیج هنرمندان ناحیه ری و کانون هنرمندان شهرستان ری به مناسبت دهه مبارک فجر در شهرستان ری به نمایش گذاشته شده است.
کد خبر: ۸۶۳۱۶۰۶
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ چنگیز سلیمان زاده درخصوص آثار قطاعی خود گفت: بیشتر تابلوهای قطاعی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ام دربردارنده آیاتی از قرآن است و این آیات با خطوط نسخ، ثلث، نستعلیق، رقاع و دیوان نوشته شده است.

 سلیمان‌زاده در تشریح این هنر تصریح کرد: قطاعی یا هنر کاغذبُری یکی از رشته‌های ظریف و دقیق هنری است که در آن هنرمند پس از طراحی روی کاغذ، نقش را با قیچی یا کارد مخصوص از میان کاغذ در می‌آورد و با چسباندن آن بر زمینه‌ای به رنگ دیگر، اثر جدیدی به وجود می‌آورد .

 وی ادامه داد: ابزارهای‌ کاغذبری‌ بسیار ساده‌ و انگشت‌شمار ازجمله‌ کاغذ، ساده‌ یا رنگین‌، مقراض‌ یا قیچی‌، کارد کوچک‌ و گزن‌های‌ ویژه‌ پوست‌بری‌  (شفره)، قلم‌های‌فلزی‌ گوناگون‌، پیش‌ تخته‌ و مقوا هستند.

 سلیمان زاده در خصوص آثار این نمایشگاه ذکر کرد: بیش از 50 تابلو قطاعی در ابعاد مختلف با موضوعات آیات قرآن کریم و ادعیه حاصل تلاش خودم و بخشی نیز از آثار دخترم ملیحه سلیمان زاده است که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دارد .

سلیمان زاده درخصوص بزرگ‌ترین و کوچکترین اثر هنری در این نمایشگاه گفت: بزرگترین تابلوی قطاعی این نمایشگاه در حدود 2 متر و نیم طول دارد که سوره‌های قرآن بر آن نقش بسته است و کوچک‌ترین اثر قطاعی شده نیز در ابعاد یک ونیم در 5 سانتی متر است که نام مبارک حضرت فاطمه(س) را در بر دارد و باید با ذره بین به آن نگاه کرد .

گفتنی است، چنگیز سلیمان زاده کار خود را از سال 1365 آغاز کرد و به صورت حرفه ای در سال 1383 این هنر را ادامه داد و از همان سال در نمایشگاه های مختلف شرکت و تا به حال 20 نمایشگاه به همراه دخترش برپا کرده است.

علاقه مندان برای بازدید از این آثار می توانند از 12 تا 29 بهمن به مجتمع فرهنگی هنری شیخ ابوالفتوح رازی واقع در میدان نماز شهرری، ‌مجموعه حضرت ولی عصر (عج) مراجعه کنند.

 

ارسال نظرات