بسیج مداحان: حاج غلامرضا سازگار به بیان خاطره‌ای از زمان انقلاب پرداخت و گفت: اشعار انقلابی بسیاری می‌سرودم و تیمسار ملاحیدر حکم تیر من را صادر کرده بود.
کد خبر: ۸۶۳۱۵۰۱
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

حاج غلامرضا سازگار در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان در دهه مبارک فجر اظهار داشت: اکثر مداحان مدافع انقلاب و رهبری هستند. در هر قشری ممکن است که چند نفر مخرب پیدا شود اما مداحانی که بنده می‌شناسم به انقلاب ارادت دارند و حتی یک روز در دهه فجر هم جامعه مداحان به حرم مطهر امام خمینی (ره) می‌روند و با آرمان‌های امام و رهبری تجدید بیعت می‌کنند.

پیشکسوت ستایشگری اهل بیت (ع) ادامه داد: در زمان انقلاب، انگیزه مردم از پرشورتر برگزار کردن مجالس این بود که انقلاب به امام حسین (ع) بستگی داشت. روزی که راهپیمایی 4 میلیون نفری در تهران برگزار شد، همین مداحان، هیئتی‌ها، سخنرانان و قشر مذهبی بودند که شرکت کردند و باعث اتمام آشوب‌ها شدند.

وی در ادامه به تشریح دو دلیل معنویت انقلاب پرداخت و بیان داشت: نخستین دلیل معنویت این انقلاب وابسته بودن به اسلام و اهل بیت (ع) است و دوم اینکه انقلابیون نیز وابسته به اهل بیت (ع) هستند و از سیر و سلوک ایشان پیروی می‌کنند.

سازگار نقش اشعار انقلابی در پیروزی انقلاب اسلامی را مهم توصیف و عنوان کرد: اشعاری هم در مدح امام حسین (ع) و هم نوحه‌های انقلابی می‌خواندند. یکی از دم‌های 15 خرداد سال 42 «قم گشته کربلا/ فیضیه قتلگاه/ خمینی ثار الله/ شد موسم یاری مولایم خمینی» بود که توسط مرحوم شاه حسین بهاری داده شد و در واقع، تمامی مداحی‌های زمان انقلاب حاوی پیام‌های انقلابی و استکبارستیزی بودند. نوحه‌ها پشت رژیم‌ پهلوی را می‌لرزاند و باعث ایجاد ترس در دل دشمنان می‎‌شد.

این شاعر اهل بیت (ع) به ذکر خاطره‌ای از زمان حضورش در انقلاب پرداخت و گفت: شعری ساخته بودم و تک تک جنایات شاه را در آن آورده بودم. مردم را دور خودم جمع می‌کردم و سپس از مردم می‌پرسیدم که «من شاه بدی هستم؟» و جمعیت هم به طعنه می‌گفتند «نه ... نه». از این قبیل کارها در زمان انقلاب توسط مداحان،به کثرت و فراوانی انجام می‌شد.

وی افزود: در زمان انقلاب، اشعار و سبک‌های انقلابی بسیاری می‌سرودم و به همین دلیل تیمسار ملاحیدر حکم تیر من را صادر کرده و گفته بود: سازگار را هر جا که دیدید با تیر بزنید و نگذارید زنده بماند.

سازگار در ارتباط با سیاسی شدن هیئات گفت: جناح بندی نکنند. به مردم توصیه کنند که به افراد اصلح و مورد تأیید مقام معظم رهبری رأی بدهند. انتخابات با جناح بندی لکه دار می‌شود. توصیه من به مردم این است که حتما در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند چرا که این کشور، کشور خودمان است.

این پیرغلام اباعبدالله الحسین (ع) با اشاره به لیست مورد حمایت و یا ارائه شده مداحان در انتخابات مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: نمایندگان که هنوز مشخص نشده‌اند ولی فکر نمی‌کنم که مداحان لیستی بدهند و یا از لیست خاصی حمایت کنند.

وی در ادامه به شاخصه‌های نوآوری در مداحی پرداخت و یادآور شد: نوآوری شامل به کار بردن مضامین جدید، سبک‌های متنوع و در نظر گرفتن تحولات کشور و مسائل روز می‌شود. ما روزی می‌گفتیم «جنگ جنگ تا پیروزی» و خواستار سرنگونی رژیم پهلوی بودیم اما آرمان‌های ما در این دوره با دوره شاه تفاوت دارد و ما باید مباحث دیگری را مطرح کنیم.

غلامرضا سازگار تأکید کرد: انقلاب به قشر خاصی تعلق نداشت؛ انقلاب، هم‌چون خانه‌ای بود و اعضای آن خانواده، ملت ایران بودند. مداحان هم نقش مهمی را در پیروزی انقلاب ایفا کردند؛ یادم هست که با حاج اکبر کاظمی قرار می‌گذاشتیم و همه مداحان در راهپیمایی شرکت می‌کردیم.

وی در پایان با اشاره به هجمه‌های اخیر برخی از رسانه‌ها به حاج منصور ارضی خاطرنشان کرد: ایشان خیر جامعه مداحان و مملکت را می‌خواهد و فردی نیست که برخلاف آرمان‌های نظام قدم بردارد. وقتی مقام معظم رهبری از گروه مذاکره کننده تمجید و تعریف می‌کنند، نباید ساز مخالف بزنیم و اطاعت از منویات ایشان بر ما واجب است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات