خبرگزاری بسیج: نویسنده کتاب «شیر و فرآورده های لبنی و نقش آن در سلامت» با اذعان به پایین بودن سرانه مصرف شیر در ایران، تصریح کرد: سرانه مصرف شیر در کشورهای توسعه یافته 300 کیلوگرم در سال بوده این در حالی است که این میزان در ایران تقریبا 80 کیلوگرم و بسیار پایین تر از کشورهای توسعه یافته است.
کد خبر: ۸۶۳۱۱۸۴
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ الهه حسن پور، رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با اعلام این خبر افزود: کتاب «شیر و فرآورده های لبنی و نقش آن در سلامت» با هدف ترویج فرهنگ تغذیه و افزایش مصرف شیر و فرآورده های لبنی در سبد خانوار ایرانی به زیور تبع آراسته شد.

وی اظهار داشت: در این کتاب ضمن اشاره به پایین بودن سرانه مصرف مواد لبنی و شیر در ایران، بر ضرورت فرهنگسازی به منظور افزایش مصرف گروه شیر در سبد غذایی خانوار ایرانی تاکید شده است.

حسن پور افزود: با توجه به اینکه نقش تغذیه در تامین سلامت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و رشد و بازسازی بدن، ایجاد انرژی برای فعالیت های بدنی، تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن و ... با موضوع دریافت مواد غذایی ارتباط مستقیم دارد و در این جایگاه مصرف شیر و فرآورده های آن بسیار حائز اهمیت است، به تاثیر مصرف شیر و فرآورده های لبنی به عنوان تنها ماده غذایی که می تواند بخش عمده ای از نیازهای تغذیه ای بدن را از نظر پروتئین ها، لاکتوز، مواد معدنی، ویتامین ها، چربی و آب تامین کند و در استحکام استخوان ها، سلامت دندان ها، پوست و مو نقش اساسی دارد و نیز معرفی ریز مغذی های موجود در شیر پرداخته است. در این کتاب علاوه بر خواص شیر، همچنین برخی از فرآورده های لبنی نظیر بستنی، کشک، ماست، پنیر، قره قروت معرفی شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: از آنجا که یکی از شاخص های توسعه یافتگی در کشورها سطح سلامت و امید به زندگی است، برای تحقق این مهم و پیشگیری از بسیاری بیماری های غیر واگیر نظیر بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و ... تغذیه جایگاه ویژه ای دارد و ویتامین های محلول در چربی a-d-e-k و نیز ویتامین های b1-b2-b6-b12 که در آب محلول هستند در شیر وجود دارد؛ بنابر این در راستای بهبود و اصلاح الگوی مصرف، نقش شیر و فرآورده های لبنی بسیار موثر است و ترویج فرهنگ مصرف شیر در رژیم غذایی و سبد خانوار ضروری است.

حسن پور همچنین از انجام پژوهش هایی در این راستا از سوی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در سالیان اخیر خبر داد و گفت: بررسی تاثیر اجرای طرح شیر در مدرسه بر نگرش اولیاء دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی، بررسی تاثیر مصرف شیر در دانش آموزان و ارتباط آن با میزان پوسیدگی دندان 6 دانش آموزان مقطع ابتدایی، بررسی تاثیر مصرف شیر در دانش آموزان و ارتباط آن با شاخص قد به سن دانش آموزان مقطع ابتدایی و بررسی تاثیر آموزش تغذیه سالم با رویکرد ترویج مصرف شیر و فرآورده های لبنی برای دانش آموزان از جمله پژوهش ها در ارتباط با بحث شیر بوده است.

 

 

 

ارسال نظرات