در دومين نشست مجمع نكوداشت ايثار؛

نكوداشت ايثار،‌ نكوداشت انسانيت است

دومين نشست مجمع نكوداشت ايثار روز گذشته دوازدهم بهمن ماه سال جاري با حضور پرشور خيرين و به منظور انتخاب هیئت رئیسه و گروه منتخب در محل سالن باغ زيبا برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۳۰۷۳۰
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني خانه فرهنگ ايثار و مقاومت، مدير خانه فرهنگ ايثار و مقاومت با اين تعريف كه نكوداشت ايثار، نكوداشت انسانيت است، بيان كرد: ايثار يك مقوله فطري انساني‌ست و هيچ ربطي به دين و اسلام ندارد؛ هرچند اسلام توانسته با آموخته‌هايش ارزش و اعتبار آن را تعالي ببخشد.

وي افزود: انسانيت در طول تاريخ بشريت بوده و خواهد بود و هيچ جغرافيا و تاريخي نمي‌شناسد به اين معنا كه زمان و مكان آن به انحصار در نمي‌آورد. ايثار متعلق به همه انسانيت است و ايثارگر تنها به خانواده، محيط و شهر خود تعلق ندارد، بلكه مورد تقدير همه انسان‌هاست.

ايرج گلشني ضمن ابراز تأسف نسبت به راه‌ و روش‌هاي ترويج فرهنگ ايثار در بخش‌هاي مختلف فرهنگي گفت: نود درصد مباحث و برنامه‌هاي ما در زمينه فرهنگ ايثار تكراري است و ما نتوانسته‌ايم حرف تازه‌اي در اين حوزه به نسل‌ها ارائه كنيم، در كشور ما يك گروه واحد پژوهشي در زمينه فرهنگ ايثار وجود ندارد ، در حالي كه اين فرهنگ در ديگر كشورها مانند آمريكا بسيار مورد توجه است و آنان توانسته‌اند از الگوهاي ديني، قومي و ملي ما بهره‌هاي بسياري ببرند. امروزه امريكا با تمركز بر روي مقوله ايثار، ايثار را به عنوان يك مسئله‌اي ژنتيكي معرفي معرفي مي‌كند.

وي با تأكيد بر لزوم تقويت و ترويج فرهنگ ايثار و فداكاري در تمام لايه‌هاي جامعه بيان كرد: نشست‌هاي علمي در حوزه فرهنگ ايثار بايد به سمت و سوي همايش‌هاي سالانه پيش برود، بايد به فكر ايجاد دانشگاه ايثار باشيم و گروه‌هاي پژوهشي ايثار را به وجود بياوريم، روزنامه‌ها، مجلات، صدا و سيما و تمام رسانه‌هاي ما بايد بيشتر از پيش به اهميت فرهنگ ايثار پي ببرند و نسبت به پرداختن و پردازش آن همت كنند.

گلشني در ادامه تأكيد كرد: براي ترويج فرهنگ ايثار بايد از قهرمانان حال، گذشته و آينده ايثار تقدير و تشكر كرد و از آنان الگوهاي ناب ساخت؛ الگوهايي همچون سردار سليماني، دهقان فداكار، معلم فداكار مريواني، آتش‌نشان اميدعباسي و همچنين خادمان ايثار همچون همسران ايثارگران(همسران جانبازان و معلولان)...

مدير خانه فرهنگ ايثار و مقاومت با ارائه پيشنهاداتي در زمينه ترويج فرهنگ ايثار و فداكاري گفت:

بايد به راه‌اندازي چهره‌هاي ماندگار ايثار فكر كنيم. مثلاً؛ جشنواره سراسري روزنامه‌ديواري«فداكاري» را راه‌اندازي كنيم، در حوزه كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، خانوادگي روش‌هاي ايثاردرماني را مورد استفاده و بهره‌برداري قرار بدهيم، در زمينه ملي به ساخت سرود‌هاي ملي ايثار فكر كنيم و در حوزه‌ شهري، پارك ايثار ايجاد كنيم و در آن از جلوه‌هاي فداكاري و گذشت استفاده نماييم و بتوانيم يك جور فضاي آموزشي مفيد را براي كودكان و نوجوانان ايجاد كنيم؛ چرا كه كودكان ما به يادگيري فرهنگ فداكاري نيازدارند.

گلشني؛ در ادامه تصريح كرد: تمام اينهايي كه به آن اشاره كرديم، نمايي است از تالار بزرگ ايثار و كارهايي كه مي‌توان در اين تالار انجام داد. بنابراين بايستي با دقت به مجمع نكوداشت ايثار توجه كرد و خيّرين به فكر آن باشند كه براي خود جايگزيني خوب تربيت كنند تا جامعه انساني بعد از آنان از تبلور ايثار دور نماند.

در ادامه دومين نشست مجمع نكوداشت ايثار با رأي مخفي خيّرين،‌ از ميان نامزدهاي هيئت رئيسه؛ علي اصغر تيموري مقدم(مدیرکل اسبق توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، مسئول روابط عمومی شهرداری منطقه 12 تهران) و محمدرضا حبيبي(مدیرعامل خانه خیّرین، قائم‌مقام اسبق شهرداری منطقه 5 تهران، رئیس اسبق اداره مددکاری و روابط عمومی وزارت نفت) به ترتيب به عنوان رئيس و نائب رئيس انتخاب شدند و پس از آن حاضران براي بار دوم برگه‌هاي سفيد رأي را با انتخاب نامزدهاي مورد نظر خود پر كردند و به اين صورت نامزدهاي كميته منتخب با رأي پنهان خيّرين برگزيده شد:

سيدصادق نوري؛ رئيس كميته منتخب- نصرالله چمران؛ نايب رئيس كميته منتخب نادر ریاحی، خانم پريسا مخصوص و محمدعلي ذاكري، اعضاي گروه منتخب.

گفتني است كه خيّرين 31 استان كشور، ايرج گلشني؛ مديرخانه فرهنگ ايثار و مقاومت را نماينده تام‌الاختيار خود در انتخابات هیئت رئیسه و گروه منتخب، اعلام كرده بودند.

در پايان اين نشست؛ نمايش تصاويري از عكس‌هاي شهداي گرانقدر و قهرمانان فداكاري چون شهيد اميد عباسي و دهقان فداكار و... به فضا جلوه‌اي با شكوه بخشيد و دل را به سراي مهرباني دعوت كرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار