با گذشت ۲ سال از انتشار گزارشات تکان‌دهنده از اردوگاه شفق
پس از گذشت ۲ سال از انتشار گزارشاتی تکان‌دهنده از وضعیت معتادان در کمپ شفق، این کمپ از آذرماه درحالی پذیرای زنان معتاد شد که هنوز از سرنوشت مقصران فجایع رخ‌داده در این کمپ خبری منتشر نشده و در آخرین اقدام نیز ورود خبرنگاران به شفق ممنوع شده است.
کد خبر: ۸۶۳۰۱۲۷
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، درهای کمپ پرحاشیه شفق آذر ماه امسال پس از گذشت حدود 20 ماه و پس از دو بار تعطیلی، مجدداً باز شد ولی گذشت حدود 2 سال از اتفاقات تکان‌دهنده رخ‌داده در آن کمپ، «شفق» هنوز هم می‌تواند لرزه بر اندام بسیاری از معتادان تهران بیندازد؛ معتادانی که خاطره کتک‌خوردن‌ها، بیماری و حتی گرسنگی در این مرکز در ذهنشان مانده و تلخی این خاطرات، هنوز نقل پاتوق‌های آن‌ها است.

بسته‌شدن کمپ شفق به‌دنبال گزارش‌های تکان‌دهنده در سال 92

درهای کمپ شفق در اواخر سال 92 به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی تکان‌دهنده از وضعیت نگهداری معتادان بسته شد و گزارش‌هایی که هیچ‌گاه کذب بودن آن عنوان نشد حاکی از وضعیت بسیار وخیم نگهداری معتادان در آن بود؛ یکی از روزنامه‌ها در دی ماه 92 در گزارشی که از وضعیت نگهداری معتادان منتشر کرد، نوشت: «53 نفر از معتادانی که به شفق آورده شدند اسهال خونی گرفتند و مردند»، «انترن به بچه‌ها می‌گفت اگر برایم برقصید داروی سرماخوردگی می‌گیرید»، «پایم را از خط زرد آن‌طرف‌تر گذاشتم و تا سرحد مرگ با لوله سبز کتک خوردم» و... اینها همه روایت‌های معتادانی است که تجربه رفتن به اردوگاه ترک اعتیاد اجباری «شفق» را از سر گذرانده‌اند.

پس از منتشر شدن این گزارشات در فضای رسانه‌ای کشور، کمپ شفق با دستور شخص وزیر کشور بسته شد و علی‌رغم آنکه بابک دین‌پرست معاون کاهش تقاضا و افزایش مشارکت‌های مردمی ستاد از عدم شکایت شاکیان خصوصی نسبت به این مرکز خبر داده بود، ولی دبیرخانه ستاد را به‌عنوان بزرگترین شاکی در خصوص اقدامات انجام گرفته و غیرانسانی در این مرکز معرفی کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر: بسته‌شدن شفق به‌دلیل تغییر قوانین در طرح جمع‌آوری معتادان بود

اما پس از گذشت 2 سال از بسته شدن این مرکز و فجایعی که در آن رخ داد، پرویز افشار  در پاسخ به این سؤال که آیا تخلفات رخ‌داده در مرکز شفق در سال‌های گذشته و بسته شدن این مرکز به‌دنبال وقوع این تخلفات در محاکم قضایی منجر به صدور حکم محکومیت شد یا خیر، اظهار داشت: علت بسته شدن شفق در ماه‌های گذشته به‌خاطر مشکلات خاصی نبود و بسته شدن آن به‌دلیل تغییر قوانین در طرح جمع‌آوری معتادان بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این مرکز قرار بود در بدو امر برای ساماندهی مردان اختصاص داده شود ولی مجموعه دستگاه‌های عضو ستاد در استان تهران به‌دلیل تعداد قابل توجه زنان میان معتادان خیابانی و با توجه به آسیب‌زا بودن حضورشان در آن شرایط، تصمیم گرفتند این مرکز را به‌عنوان مرکز ویژه زنان اختصاص دهند.

ابراز بی‌اطلاعی سخنگوی ستاد از تخلفات گسترده در «شفق»

افشار با ابراز بی‌اطلاعی نسبت به آسیب‌های رخ‌داده در این مرکز در سنوات پیش و بسته شدن این مرکز به‌دلیل تخلفات رخ‌داده در آن افزود: در حال حاضر نمایندگان وزارت بهداشت در سه حوزه کنترل اچ‌آی‌وی ایدز، درمان اعتیاد و حوزه بهداشت محیط در عالی‌ترین سطح از این مرکز بازدید به عمل آوردند.

وی ادامه داد: در این بازدید تمامی موارد موجود از جمله بهداشت محیط، وضعیت فاضلاب‌ها، وضعیت آب آشامیدنی، مراکز هواخوری، دسترسی به سرویس‌های بهداشتی و حمام و همچنین آشپزخانه‌ها و اقلام غیرمصرفی انبار شده در این مرکز مورد بازبینی قرار گرفت.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در صورت‌جلسه تنظیم شده در این بازدید مقرر شد تا مشکلات این مرکز توسط شهرداری تهران برطرف شود که بر این اساس دستگاه‌های مخصوصی برای حل مشکل سختی آب این مرکز تعبیه و همچنین دستگاه‌های کلرزنی به آب این مجموعه نصب شد.

هزینه 2میلیارد تومانی شهرداری تهران برای استانداردسازی/ واگذاری شفق به یک NGO خصوصی

افشار در خصوص هزینه‌های انجام شده برای بازسازی این مرکز نیز اظهار داشت: من از هزینه دقیق انجام شده برای این مرکز اطلاع ندارم ولی شهرداری معتقد است برای بازسازی فضا و رفع مشکلات این مرکز، رقمی بالغ بر 2میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مرکز شفق در اختیار یک NGO قرار دارد، گفت: پس از حل مشکلات شفق، در آذر ماه این مرکز به ساماندهی زنان اختصاص یافت؛ این در حالی است که نظارت بر شفق به‌عهده دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران قرار دارد که در حال حاضر پس از انجام تشریفات مناقصه به یک NGO سپرده شده است.

به‌گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، پیش از این تعدادی از مردان معتاد ساماندهی شده در مرکز شفق در زمانی که این مرکز به‌عنوان مرکز ماده 16 مردان اختصاص یافته بود به‌دلیل مشکلات متعدد، به‌صورت داوطلبانه به مراکز کمرد و اخوان و حتی به مراکز ماده 15 منتقل شده بودند.

انتقاد مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت؛ شفق محل نگهداری انسان نیست

کمپ شفق در حالی پس از گذشت دو سال بازگشایی شده است که به‌گفته دین‌پرست این مرکز پیش از این 2 بار به‌دلایل مختلف بسته شده و پس از بسته شدن این مرکز در سال 92 بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها نسبت به وضعیت وخیم و حتی غیرانسانی بودن نگهداری معتادان در این مرکز هشدار دادند؛ این در حالی بود که دی ماه سال 92 حاجبی مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در واکنش به تعطیلی کمپ شفق، با ببان اینکه کمپ شفق به هیچ وجه محل نگهداری انسان نیست، از ممانعت مسئولان این کمپ در برابر ورود نمایندگان وزارت بهداشت به این مرکز نیز خبر داده بود.

آیا مقصران فجایع کمپ شفق محاکمه می‌شوند؟؛ ممانعت از ورود خبرنگاران به شفق

اما در این میان نکته حایز اهمیت آن است که با وجود گذشت این زمان از بسته شدن «شفق» آیا به تخلفات انجام گرفته در این مرکز رسیدگی قضایی شد و آیا دبیرخانه ستاد که به‌عنوان بزرگترین شاکی به وضعیت نگهداری معتادان در این مرکز معترض بود، پیگیری‌های قضایی لازم را انجام داده است و سرانجام رسیدگی به این گزارشات از جمله مرگ 53 معتاد در این مرکز به کجا انجامید؟

همچنین با توجه به انتشار نامه‌ای مبنی بر ممنوعیت ورود اصحاب رسانه به مرکز شفق، آیا می‌توان این اطمینان را حاصل کرد که شفق امروز که پذیرای بی‌پناه‌ترین زنان جامعه  است می‌تواند کیفیت و استانداردهای مورد نظر وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر را در طول فعالیت خود حفظ کند و تبدیل به اردوگاه شفقی که نامش هنوز لرزه بر تن معتادان می‌انداخت نشود؟!

ارسال نظرات