مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور: خانواده اصلی ترین کانون اجتماعی در دین اسلام و علی الخصوص مذهب تشیع است . در زمان درگیری های انقلابی مردم با رژیم شاهنشاهی ، مساجد بعد از خانواده ، محوری ترین و تاثیرگذار ترین کانون اجتماعی بودند .
کد خبر: ۸۶۲۹۶۴۸
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مساجد و محلات: سردار حسین بهشتی مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج مساجد و محلات به مناسبت دهه مبارک فجر درباره نقش محوری مساجد در مبارزات انقلابی  مردم گفت: امام خمینی (ره) تربیت شده مسجد و حوزه های علمیه بود و اولین سخنرانی وی  برعلیه نظام شاهنشاهی در سال 42 از همین  منبر مسجد صورت گرفت و در واقع  حرکت امام از مسجد شروع شد و این سخنرانی که  تهدیدی برای نظام شاهنشاهی بود باعث تبعید امام(ره) شد.

بهشتی گفت: تبعید امام به عراق و نجف باعث ترویج  تفکر انقلاب در مساجد شد و اوج این حرکت  در سال 56 با انتشار اعلامیه ها  از طریق مساجد و هیات ها بود  و بچه مسجدی ها ، محفل هایشان را به مرکز تبیین و انتشار اندیشه های امام(ره) در بیرون از مسجد تبدیل کرده بودند و یکی از شعار های آن زمان همین بچه مسجدی ها  " خدا ، قرآن ، خمینی" و در مقابل شعار نیرو های چپی " نان، مسکن، آزادی" بود که با کمی تعقل در همین دو شعار می توان نتیجه گرفت که تفکر بچه مسجدی ها مبتنی بر آموزه  های دینی – اسلامی و چپی ها براساس آموز های مادی و غلط غربی ها بوده است.

وی در رابطه با نقش دیگر کانون های آموزشی در زمان درگیری های انقلابی مردم افزود: مدارس در آن زمان کانون تفکر مادی و ضد دین غرب بودند و حتی در نهادهای دانشگاهی هم بیشتر اساتید دست پروده همین تفکر مادی غربی ها بودند و کماکان آثار آن  در مدارس و دانشگاه های امروز  دیده می شود. در این وضعیت هیچ نهادی قوی تر از مسجد و در ذیل آن هیات های مذهبی  و حوزه های علمیه مخصوصا حوزه علمیه قم نداشتیم و اینها نیروی محرک مساجد بودند.

بهشتی در خصوص چگونگی برگزاری مراسمات دینی با وجود حکومت نظامی ها در سطح شهر اظهار کرد: در آن زمان اجازه برگزاری مراسم ترحیم برای شهدای حوادث انقلاب را نداشتیم  اما مساجد جامع شهرها به صورت مخفی این دست مراسمات را برگزار میکردند. یکی از مساجد فعال و محوری  در آن زمان در تهران مسجد امام حسین(ع) بود.

وی ادامه گفت: در آن زمان با توجه به نقش محوری مساجد،  مرجع هر کاری، مسجد بود . از جاسازی سلاح تا امداد گری خانم ها در مسجد انجام می شد . چون بیمارستان محل امنی برای مجروحین تظاهرات بهمن 57  نبود، به همین دلیل در مساجد از آنها پرستاری می شد. در واقع مساجد پادگان های بومی و محلی و مرکز خدمت رسانی و کار جهادی بودند.

مسئول سازمان بسیج مساجد ومحلات در خصوص چگونگی و فلسفه تشکیل  بسیج گفت: حدود 10-11 ماه بعد از انقلاب و بعد از سال 58  امام (رحمه الله علیه) فرمان تشکیل بسیج  مستضعفین رو صادر کردند که پایه تشکیل بسیج از مساجد بود و این بسیجیان همان نیروهای مردمی بودند که در پیروزی های انقلاب و تثبیت انقلاب نقش محوری را بر عهده داشتند.

وی افزود: خانواده اصلی ترین کانون اجتماعی در دین اسلام و علی الخصوص مذهب تشیع است . در زمان درگیری های انقلابی مردم با رژیم شاهنشاهی ، مساجد بعد از  خانواده ، محوری ترین و تاثیرگذار ترین کانون اجتماعی بودند .

بهشتی با اشاره به یک خاطره از آن روز ها در دروان نوجوانی خودش گفت: 4 آبان  و روز تولد شاه بود. من  و دوستانم قرار گذاشتیم که با لباس مشکی به تظاهرات برویم که در آن زمان مرکز این چنین تظاهرات هایی، دانشگاه تهران بود. در حین درگیری بر سر تجمع با لباس مشکی در روز تولد شاه با مامورین حکومتی و  فرار از دست مامورین در یکی از کوچه ها دیدم در خانه ای باز است و به داخل رفتم و در را  محکم بستم . دیدم پیرزنی در ایوان خانه نشسته ، تا مرا با آن حال پریشان دید علت را پرسید وقتی به او توضیح دادم که مامورین شاه به دنبالم هستند و از دست آنها فرار میکنم مرا به مخفی گاه خانه برد، وقتی که از رفتن ماموران مطمئن شد به سراغ من آمد و گفت:" می توانی بروی"  اما من با آن لباس سیاه به راحتی شناسایی می شدم  و به محض خروج از خانه دستگیر شدنم حتمی بود .

پیرزن این را فهمید و رفت تا برای من لباسی بیاورد تا لباسم  را عوض کنم  و وقتی لباس را عوض کردم  دیدم که لباس برای من خیلی بزرگ است (با آنکه لباس آستین های کوتاهی داشت اما برای من تا مچ دست می آمد) ولی چاره ای نبود ،  پیرزن همان یک دست لباس را داشت که به من داد و من تا خانه با آن لباس رفتم،  مادرم وقتی مرا دید تعجب کرد و علت راجویا شد که  وقتی برایش تعریف کردم خیلی خندید.

 

انتهای پیام/ت

ارسال نظرات