گزارش "بسیج" از 50 میلیارد دلار توافق یک طرفه اقتصادی دولت با اروپایی‌ها
توافق های اقتصادی ایران و دو کشور اروپایی در شرایط بد اقتصادی که اروپا در آن قرار گرفته آن قدر مورد توجه بود که خیلی ها اعتقاد دارند ابران بسته خروج از رکود فرانسه و ایتالیا را به قاره سبز سوغات برده است!
کد خبر: ۸۶۲۹۵۷۹
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، پس از تأیید و اجرایی شدن برجام، مهمترین حرکت اقتصادی دولت، سفر رئیس جمهور به همراه گروهی 100 نفره به ایتالیا و فرانسه بود که به دنبال آن تفاهم نامه ها و قراردادهای مختلفی بین دو کشور منعقد شد.

به اعتقاد دولتمردان، برجام زمینه ای بود تا کشور از بحران های اقتصادی و رکود حاکم بر صنایع داخلی نجات یابد اما با برداشته شدن تحریم ها و بازشدن راه های مراودات بین المللی، گویی دولت به دنبال از بین بردن مشکلات اقتصادی کشورهای اروپایی است، به طوری که در سفر تیم اقتصادی دولت به ایتالیا و فرانسه، این دو کشور از قراردادهای اقتصادی خود با ایران مجموعا 50 میلیارد دلار برای بخش‌های مختلف اقتصادی خود جذب کردند.

حجت‌الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: به طور کلی می توان سفر رئیس جمهور به فرانسه و ایتالیا را «بسته سوم خروج از رکود دولت برای فرانسه و ایتالیا» خواند.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با انتقاد از حجم بالای قراردادهای اقتصادی بین ایران و این دو کشور، اظهار داشت: بخش خصوصی می توانست بسیاری از این قراردادها را اجرا کند و حتی با طرف اروپایی به توافق برسد اما دولت مستقیما در آن ها ورود کرد که این موضوع جای تعجب دارد. در اینجا نقش بخش خصوصی نادیده گرفته شد.

وی با تأکید بر لزوم بررسی دقیق قراردادهای منعقد شده در این سفر، تصریح کرد: باید ابعاد این قراردادها هرچه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد؛ امکان آسیب رسیدن به بازارهای داخلی کشور از طریق تفاهم نامه هایی که در این سفر صورت گرفته بسیار بالا است.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به قرارداد ایران با شرکت راه‌آهن ایتالیا، گفت: این شرکت چه کمک ویژه ای می تواند به ناوگان ریلی کشور بکند در حالی که ما توانایی رفع نیازهای خود را داریم؟! این نشان از بی توجهی دولت به ظرفیت های درونی کشور است. مسوولان به راحتی توان داخلی را نادیده گرفتند و دست به روی خارجی‌ها دراز کرده است.

این اقتصاددان در پایان با بیان اینکه دولت برای به سرانجام رسیدن برجام تلاش های بسیاری انجام داد، تصریح کرد: سرانجام این قراردادها که مدت ها کشور را درگیر خود کرده بود این بود که 50 میلیارد از پول ملت را تقدیم دو کشور اروپایی کنیم تا عملا بسته خروج از رکود فرانسه و ایتالیا توسط ایران تقدیم آنها شود.

ارسال نظرات