دبیر سیاسی روزنامه وطن امروز درگفتگو با بسیج:
نورالدینی بیان کرد: به نظر می رسد خرید پاریس، یک خرید عادی، منطقی و واقع بینانه نبوده است. اظهارات وزیر راه مبنی بر طرح آنها برای اینکه ایران به ترمینال هوایی منطقه تبدیل شود؛ یک جوک است! و بیشتر برای توجیه خرید غیر منطقی پاریس گفته شده است.
کد خبر: ۸۶۲۹۱۹۶
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
سید عابدین نورالدینی، دبیر سیاسی روزنامه وطن امروز در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در تحلیل تور اروپایی دولت روحانی اظهار داشت: اولین تور اروپایی آقای روحانی را باید در قالب دروان پسا برجام ارزیابی کرد؛ بخصوص سفر به فرانسه و تفاهم نامه هایی که توسط طرفین امضاء شد را نمی شود منفک از توافق هسته ای میان ایران و 1+5 ارزیابی کرد.

نورالدینی با بیان اینکه سفر آقای روحانی به فرانسه اکنون به "خرید پاریس" مشهور شده است بیان کرد: در این سفر، با توتال تفاهم نامه ای امضاء شد که با توجه به وضعیت قراردادهای ICP این احتمال می رود این غول نفتی فرانسوی در آینده  سود هنگفتی از بازار انرژی ایران بدست بیاورد.

وی در ادامه توضیح داد: علیرغم تفاهم نامه با توتال، چشمگیرترین خریدهای پاریس تفاهم نامه هایی بود که با ایرباس و پژو امضاء شد. خرید سالیانه 400 هزار پژو 208 و پژو 301 قطعا برای پژو که طی 4 سال گذشته هزاران کارگر خود را اخراج کرده و تا مرز ورشکستگی قرار گرفته، مانند تزریق خون تازه به بدن بیمار است. پژو در سال 2012 حدود 8 هزار کارگر خود را اخراج کرد! برخی اخبار هم از اخراج 12 هزار کارگر حکایت می کند؛ بنابراین در این وضعیت، بدست آوردن یک بازار 400 هزار خودرویی در ایران برای آنها یک غنیمت بزرگ است!

دبیر سیاسی روزنامه وطن امروز با ذکر اینکه ماجرای ایرباس ها هم دقیقا وضعیتی مشابه پژو دارد، عنوان کرد: در خرید 34 میلیارد دلاری پاریس، ایرباس نقش ویژه داشت و آقای روحانی 27 میلیارد دلار سفارش ایرباس داد! خط تولید ایرباس سوپرجامبو ای 380 با سفارش 12 فروندی ایران از تعطیلی خارج و زنده شد. ایرباس طی سال های 2012 تا 2015 حتی نتوانست قراردادی برای فروش یک فروند ای 380 امضاء کند! سایر خطوط تولید ایرباس نیز تا 4 سال آینده برای تولید 106 فروند ایرباس برای ایران فعال خواهند بود.

نورالدینی تصریح کرد: قطعا در معامله، سود طرفین یک فرض بدیهی است اما آن چیزی که باید درباره آن بحث شود این است که سود ایران در این قرارداد ها چیست؟ در اینکه باید ناوگان هوایی فرسوده ایران ترمیم شود تردیدی وجود ندارد اما باید دید در وضعیت فعلی، به روز رسانی ناوگان هوایی، چه اولویتی برای اوضاع اقتصادی و معیشتی جامعه دارد. آن هم با این رقم خرید؟ با قراردادهای 34 میلیارد دلاری، نه تنها صنعت فرانسه رونق گرفت بلکه این قراردادها بازارهای کار جدیدی برای بیکاران این کشور ایجاد خواهد کرد. اما در ایران چه؟ کشوری که رئیس جمهور آن ادعا می کند خزانه اش خالی است؛ در حالیکه هنوز یک دلار از برجام عاید کشور نشده، چرا باید خرید میلیاردی کند؟ وزیری که مسکن مهر را یک طرح مزخرف می داند؛ چرا سفارش 27 میلیارد دلار ایرباس می دهد؟ اگر به قول وزیر فرهنگ، کشور دچار خشکسالی مالی است؛ آیا اکنون زمان هواپیما عوض کردن است؟! دولتی که به بهانه کاهش قیمت نفت، به فکر قطع یارانه مردم است؛ چگونه معادل 2 سال و نیم یارانه مردم را صرف خرید ایرباس از فرانسه می کند؟!

وی اظهار داشت: به نظر می رسد خرید پاریس، یک خرید عادی، منطقی و واقع بینانه نبوده است. اظهارات وزیر راه مبنی بر طرح آنها برای اینکه ایران به ترمینال هوایی منطقه تبدیل شود؛ یک جوک است! و بیشتر برای توجیه خرید غیر منطقی پاریس گفته شده است.

دبیر سیاسی روزنامه وطن امروز در خاتمه خاطرنشان کرد: برجام ضمائم نانوشته ای دارد که به مرور برای ما آشکار می شود؛ به نظر می رسد مخالف خوانی ها و مانع گذاری های لوران فابیوس در روند مذاکرات هسته ای، برای بدست آوردن امتیازاتی به سود اقتصاد فرانسه بوده است. در واقع شاید خرید پاریس، از شروط آقای لوران فابیوس برای موافقت با برجام بوده باشد! فقط در این حالت می توان خرید هنگفت و غیر منطقی پاریس را استنباط کرد! وگرنه با کدام منطق می توان پذیرفت دولتی که از خزانه خالی و خشکسالی مالی می گوید؛ 27 میلیارد دلار ایرباس بخرد!
ارسال نظرات