وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اینکه ایستگاه‌های راه‌آهن نظیر شیراز در دوره قبل جانمایی‌ بسیار نامناسب و ملانصرالدینی داشت از تهیه برنامه 10 ساله طراحی شهری ریل پایه و راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای در قانون برنامه ششم خبر داد.
کد خبر: ۸۶۲۹۱۴۴
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، عباس آخوندی امروز در همایش شهر ریل پایه اظهار داشت: در شهرهای بزرگ با مسئله حرکت و جابجایی به موقع مواجه هستیم.

وی افزود: امروز در خیابان‌های ما انسان گم شده است و ماشین جولان می‌دهد؛ برنامه‌ریزی شهری ما فقط برای ماشین است و فضای عمومی واقعی نداریم.

آخوندی ادامه داد: ایستگاه نباید فقط محل سوار و پیاده شدن مسافر باشد، بلکه باید در کنار آن محلی برای گذراندن اوقات فراغت، درآمدهای اقتصادی، تبادل اطلاعات و از این قبیل باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید حمل‌ونقل در اختیار انسان باشد،‌گفت: متأسفانه درکشور ما بر عکس، انسان در اختیار حمل‌ونقل و ماشین قرار دارد.

وی افزود: امروز 10 شهر بزرگ با جمعیت میلیونی داریم که همه آنها با پدیده حمل‌ونقل غیرترکیبی، کیفیت نامناسب زندگی، آلودگی هوا با محیط زیست نامناسب مواجه هستند و شهرهای کوچک نیز در حال الگوگیری از این شهرهای بزرگ بیمار هستند.

آخوندی با تأکید بر اینکه باید ایران‌شهر قدیم برگردیم، گفت: شهروندان باید از زندگی در شهر لذت ببرند، چه کسی می‌‌تواند به پل صدر تهران احساس تعلق داشته باشد، اما می‌توان به میدان امام خمینی اصفهان، میدان نقش جهان اصفهان، میدان کریم‌خان زند شیراز احساس تعلق داشت.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه شهرهای ما با کمترین محوریت انسان و توسعه ریلی ساخته شده‌اند، گفت: نظام شهرسازی کشور باید عوض شود و شهرها باید بر مبنای ریل و آسایش انسان طراحی شود.

آخوندی گفت: سه لایه شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری، حومه‌ای و بین‌شهری باید با یکدیگر ترکیب شده و برای آسایش مسافر حرکت کنند؛ در لندن گران‌ترین زمین‌ها وجود دارد و البته گران‌ترین مدیران هم هستند، اما این مدیران در شهری به فاصله 65 کیلومتری لندن زندگی می‌کنند و با سیستم حمل‌ونقل ریلی سریع طی 20 دقیقه به لندن می‌رسند و این به کاهش آلودگی هوا و ترافیک منجر می‌شود.

آخوندی افزود: روزانه 900 هزار تردد خودرو به تهران انجام می‌شود، روزانه 107 تردد از محور کرج - تهران داریم و روزانه بیش از 50 هزار تردد در محور قم - تهران انجام می‌شود و این یعنی حجم بالای آلودگی در حالی که باید این ترددها به سمت ریل منتقل شود، اما در آن دولت عده‌ای دنبال 2 و 3 طبقه کردن آزادراه تهران - کرج بودند ولی توسعه ریلی مدنظر نبود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در برنامه ششم در نظر گرفتیم که شرکت راه‌آهن حومه ایجاد شود و مدیریت راه‌آهن حومه را انجام دهد.

وی افزود: باید کرج و ورامین را از زیر شهر تهران و از طریق ریل به یکدیگر متصل کنیم، یا شمال شرق تهران از زیر تهران توسط ریل به جنوب غرب تهران متصل شود و در شهرهای بزرگ دیگر کشور نیز این پروژه دنبال شود.

آخوندی با تأکید بر لزوم یکپارچگی انواع مدل‌های حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری گفت: نظام شهرسازی امروز ما فقط برمبنای ماشین طراحی شده است و جایی برای پیاده‌روی و توسعه ریلی نیست، بعید می‌دانم فردی در تهران بتواند 2 هزار متر پیاده‌روی کند و با مانعی برخورد نداشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی به طراحی نامناسب ایستگاه‌های راه‌آهن در دوره‌های قبل انتقاد کرد و گفت: متأسفانه اغلب ایستگاه‌های راه‌آهن در دولت قبل در بیرون شهرها ساخته شد، در شیراز سه خط راه‌آهن در حال احداث است که ایستگاه‌های این خطوط به یکدیگر متصل نیستند و واقعاً سیستم عجیب و غریب دارند.

وی افزود: وقتی به ایستگاه راه‌آهن شیراز رفتم غبطه خوردم که چرا این ایستگاه در 12 کیلومتری شهر و در بیابان احداث شود و شیراز با آن حجم گردشگر و تعداد زیاد دانشگاه یک ایستگاه راه‌آهن نداشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: چرا یک مسافر قطار تهران - شیراز باید 50 هزار تومان برای بلیت قطار در این مسیر پرداخت کند اما وقتی به ایستگاه راه‌آهن شیراز رسید 35 هزار تومان برای رفتن به شهر شیراز بابت آژانس بپردازد و این منطقی نیست.

آخوندی افزود: قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان طراحی شد اما در دوره‌های قبل ایستگاه راه‌آهن قم را در فاصله زیاد از این شهر جانمایی کرده بودند، به طوری که مسافر تهران تا قم را در عرض 20 دقیقه با قطار طی می‌کرد و سپس باید 50 دقیقه زمان می‌گذاشت تا از ایستگاه راه‌آهن قم به قم برسد.

وی بار دیگر به جانمایی نامناسب ایستگاه راه‌آهن شیراز انتقاد کرد و گفت: همچنین طراحی‌های ملاصدرایی داشتیم که امروز اگر این فرد زنده شود و ببیند بسیار شاد می‌‌‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایستگاه راه‌آهن رشت در 12 کیلومتری این شهر با ایستگاه راه‌آهن همدان هم در فاصله بیش از 10 کیلومتری این شهر احداث شده بود، طراحی ایستگاه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان را در قبل از شهر شاهین‌‌شهر انجام داده بودند و مسافر باید یک ساعت مسیر می‌پیمود، تا از آنجا به تهران منتقل شود و اینها همه نشان از بی‌تدبیری دارد.

آخوندی یادآور شد: برنامه‌ای 8 تا 10 ساله طراحی می‌شود تا همه شهرهای متوسط و بزرگ طراحی شهری بر مبنای ریل داشته باشند.

وی درباره سفر اخیر خود به فرانسه و قراردادهای ریلی بیان کرد: طرح نوسازی ناوگان ریلی در قالب اجاره و اجاره به شرط تملیک به شرط ساخت در ایران و سیستم جدید پیگیری شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این مذاکرات هنوز به قرارداد نرسیده است، گفت: مقرر شد اخذ تسهیلات ارزان قیمت از کشورهای ایتالیا و چین برای نوسازی و توسعه ناوگان ریلی داشته باشیم.

ارسال نظرات