انقلاب ایران را عزیز کرد

در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به ورق زدن یک برگ از هزاران برگ زرین و پرافتخارش می پردازیم و آن عبارت است از آن که «انقلاب، ایران را عزیز کرد».
کد خبر: ۸۶۲۸۸۸۵
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
یکی ازدستاوردهای جهانی انقلاب اسلامی ایران، قدرت و عزّت یافتن ایران در سطح جهان می‌باشد.بر هیچ صاحب نظر سیاسی پوشیده نیست که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایراننه تنها در سطح جهانی و در بین کشورها و قدرتهای جهانی نقش و قدرت تعیین کننده‌اینداشت و در معادلات سیاسی و تصمیم‌گیریهای جهانی به بازی گرفته نمی‌شد، بلکه بهعلت وابستگی و تبعیت از ابرقدرت غرب و ایفاء نقش ژاندارمی در منطقه برای آمریکا،بین مسلمانان جهان و نهضتهای اسلامی و آزادی بخش نیز منفور و مطرود بود. رژیمایران به عنوان حکومتی دین ستیز و مخالف اسلام و نوکر آمریکا و حامی اسراییل درمیان مسمانان شهرت داشت 
به برکتپیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایران به قدرت و عزّت بالا و چشمگیری دست یافت. اینعزّت و اقتدار جهانی از دو دیدگاه قابل بررسی و تأمل است. در دیدگاه اوّل و با نگرشاز منظر قدرتهای استکباری و کشورهای مخالف انقلاب اسلامی ایران، کشور ایران ازکشوری ضعیف و بی‌تأثیر در معادلات جهانی، به قدرتی تأثیرگذار در مناسبات و روابطبین‌الملل و نیز تصمیم‌گیری‌های جهانی و منطقه‌ای مبدل گشت. به تعبیر رهبر معظّمانقلات: «ملّت ایران در هر قضیه مهم جهانی که با آن به طور جدّی مخالف باشد، آنمسأله پیش نمی‌رود و متوقف می‌شود. امروز این ملّت در مسائل مهم جهانی دارای یکرأی مهم است و جلوه ملّت ایران بتدریج چشمها را متوجه به خود می‌کند.1 »
نمونۀ بارزاین تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌های جهانی را می‌توان در قضیۀ فلسطین و سازش ننگینحکام وابستۀ برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و استکبار غرب به وضوح مشاهدهنمود. مخالفت ایران انقلابی با این سازش خیانت آمیز به حقوق مردم مسلمان فلسطین ،موجب شکست این سازش ننگین شده است. با نگاه از این منظر به انقلاب اسلامی، کشورایران به علت به زانو در آوردن ابرقدرتها، تحقیر آنان در سطح هان، بر هم زدن نظامدوقطبی جهان، سرنگون کردن رژیم تا دندان مسلح پهلوی و متکی به حمایت گسترده آمریکاو غرب، تأثیرگذاری گسترده بر نهضتها و حرکتهای آزادیبخش و برانگیختن هر چه بیشترآنها و بیداری مردمی بر علیه استکبار جهانی، موجب شده است که ابرقدرتهای شرق و غربو مخصوصاً استکبار غرب، پی به واقعیت اقتدار و عظمت ایران پس از انقلاب برده و اینحقیقت را بپذیرند که ایران اسلامی، قدرتی تعیین کننده و با نفوذ در جهان امروزیاست، امری که رخ داده و اجتناب‌ناپذیر است و با جنجال و شعار و تهدید و ارعاب،قابل انکار و چشم پوشی نیست .
البته ترساستکبار غرب از ایران اسلامی و نسبت دادن هر حرکت ضد آمریکایی در سراسر جهان بهانقلاب اسلامی ایران و یا طرفداران آن و نیز اقدام به انواع توطئه‌ها برای مقابلهبا جمهوری اسلامی ایران از یک طرف و از طرف دیگر التماس برای مذاکره و برقراریرابطه با جمهوری اسلامی ایران و نیز طرح مباحث و اخبار مربوط به ایران در طولسالیان متوالی از انقلاب تاکنون (مخصوصاً دهۀ اوّل انقلاب) در صدر اخبار مطبوعات ورسانه‌های جهانی، خود حاکی از پذیرش این واقعیت یعنی اقتدار و عظمت ایران اسلامیدر سطح دنیا از سوی استکبار جهانی می‌باشد .
در دیدگاهدوم و با نگرش از منظر مسلمانان و مستضعفان جهان و نیز نهضتها و حرکتهای آزادیبخش،کشور ایران از دولتی ضعیف و وابسته به آمریکا به دولتی عزیز و مستقل و مقتدر درسطح جهان مبدّل گشته است. حمایت اصولی ایران از مبارزات مردم مسلمان و محروم سراسرجهان در برابر قدرتهای زورگو و دولتهای استثمارگر احیاء مجدّد عظمت و شکوه اسلامپس از قرنها، اقتدار یافتن مردم مسلمان و مبارز و نیز نهضتهای اسلامی، علاقه‌مندیمردم مسلمان و آزادۀ سراسر دنیا به رهبری پیامبرگونۀ امام خمینی(ره) از جملهعواملی هستند که موجب شده‌اند، ایران اسلامی، پس از انقلاب به کشوری مقتدر و عزیزدر بین مسلمانان جهان شناخته شود .
چه عظمتی ازاین بالاتر برای ایران اسلامی در جهان که رهبر کبیر و بنیانگذار آن می‌فرمایند:«من با اطمینان می‌گویم، اسلام ابرقدرتها را به خاک مذلّت می‌نشاند. اسلام موانعبزرگ داخل و خارج محدوده خود را یکی پس از دیگری برطرف و سنگرهای کلیدی جهان رافتح خواهد کرد.2 »
حضرت امام دروصیت نامه سیاسی – الهی خویش، قدرت و عزّت یابیایران در جهان را چنینی تبیین می‌فرمایند: «کدام افتخاری بالاتر و والاتر از اینکه آمریکا با همه ادعاهایش و همۀ ساز و برگهای جنگیش و آن همه دولتهای سرسپرده‌اشو به دست داشتن ثروتهای بی‌پایان ملّتهای مظلوم عقب افتاده و در دست داشتن تمامرسانه‌های گروهی در مقابل ملّت غیور ایران و کشور حضرت بقیّة اللّه ارواحنا لمقدمهالفداء آن چنان وامانده و رسوا شده است که نمی‌داند به که متوسل شود و رو به هر کسمی‌کند جواب رد می‌شنود، و این نیست جز به مددهای غیبی حضرت باری تعالی جلت عظمتهکه ملّتها را بویژه ملّت ایران اسلامی را بیدار نموده و از ظلمات ستمشاهی به نوراسلام هدایت نمود.3 »
رهبر معظّمانقلاب نیز در این مورد می‌فرمایند: «ایران اسلامی، ایران امام، ایران انقلاب،مرکز و محور حرکت عظیم جهانی مسلمانان است و به همین نسبت محور دشمنیهاست ... نشانمی‌دهد که ما قدرتمندیم و علیه منافع استکبار و منافع دزدان و غارتگران همچنانتهدید بزرگی به شمار می‌رویم.4 »
همین اقتدارو عزّت ایران اسلامی است که موجب شده است ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا اعترافکند: «به دلیل اهمیّت استراتژیک ایران و نفوذ این کشور در جهان اسلام است که ما درصدد کاوش برای یک رابطه بهتر بین کشورهای خود برآمدیم ... انقلاب ایران یک واقعیت تاریخیاست.5» مشاور امنیت ملی ریگان نیز به همین ترتیب اعتراف به قدرت ایران اسلامینموده و گفته است: «انقلاب اسلامی یک حقیقت تاریخی است و باید یک ایران مستقل و ازنظر اقتصادی و نظامی با ثبات را باور داشت.6 »
برای این کهبا اقتدار و عزّت و عظمت ایران در جهان از زبان رهبران، رؤسای جمهور و شخصیتهایسیاسی و مهم جهان و نیز مطبوعات و رسانه‌ها بیشتر آشنا شویم، اشاره‌ای هم به برخیاز این اظهارنظرها نموده و با ذکر ریشه‌های این عظمت و اقتدار، این بحث را خاتمهمی‌دهیم. گورباچف رهبر پیشین شوروی سابق: «آیت اللّه خمینی توانست اثری بزرگ درتاریخ نوین جهان بگذارد.7 »
فیدل کاسترورهبر انقلابی کوبا: «پس از فروپاشی شوروی سابق به صحّت توصیه‌های آیت اللّه خمینیبه گورباچف پی بردم و معتقدم مدل قرآنی رهبر فقید ایران باید به جای مدلهای غربیدر دستور کار برنامه‌های جهانی قرار گیرد.8... آنچه در ایران رخ داده است یکانقلاب واقعی و مردمی بود. این انقلاب دارای نیروی عظیمی نیز هست و لازم است که ماهمبستگی و حمایت خود را با آن اعلام کنیم.9» نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقایجنوبی: «امام خمینی نه تنها رهبری بزرگ برای ایران بود، بلکه رهبری برای تمامینهضتهای آزادیبخش جهان به شمار می‌رفت... این افتخار بزرگی بود که توانستم برایدومین بار در کنار مرقد امام خمینی حاضر شوم و به ایشان ادای احترام کنم.10 »
حافظ اسدرئیس جمهور فقید سوریه: «انقلاب اسلامی ایران روابط خارجی خود را با امپریالیستهاقطع کرد و پایگاههای نظامی بیگانگان را از میان برداشت و راه سرافرازی را در پیشگرفت. رژیم اشغالگر قدس آن چنان از انقلاب اسلامی به وحشت افتاد که بارها از اربابخود آمریکا گله کرد که چرا نمی‌تواند جلو نفوذ و تأثیر انقلاب اسلامی ایران را کهمنجر به پیروزی فلسطین خواهد شد، بگیرد.11 »
معمر قذافیرهبر لیبی : « انقلاب اسلامی ایران یک انقلابمردمی و مترقی در جهان نوین است و تمام مسلمانان جهان امیدهای بسیاری بدان بسته‌اند.انقلاب اسلامی ایران چهرۀ حقیقی اسلام را به همه جهانیان عرضه کرد.12» احمد بن بلااوّلین رئیس جمهور الجزایر پس از استقلال آن کشور، با اشاره به قدرت الهی انقلاباسلامی و وحشت دنیای استکباری از نفوذ گستردۀ آن می‌گوید: «بی‌جهت نیست که اینانقلاب وحشتی در دل دولتهایی که نفت ما را می‌بردند، ایجاد کرده است.13 »
ژولیوسنایرره رئیس جمهور تانزانیا: «انقلاب ایران معادلات جهانی را بر هم زده است ...انقلاب اسلامی ایران از مردمی‌ترین و اصیل‌ترین انقلابهای جهان است. ما برای اینانقلاب احترام و ارزش فراوانی قائل هستیم. ایران، هم نیرومند است و هم غیر‌متعهدترینکشور جهان است.14» حبیب شطّی دبیر کلّ سابق کنفرانس اسلامی: «انقلاب اسلامی یکی ازحوادث مهم این قرن است و به همه نشان داد که اسلام چقدر قدرتمند است. انقلاب ایرانتوانسته است یکی از نیرومندترین رژیمهای سلطنتی را سرنگون کند.15» محمد مهدی شمسالدین نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان : «انقلاب اسلامی ایران معجزۀ قرن بود ودرس بزرگی به ما داد که عبارت از این است که با وحدت کلمه همه کاری را می‌توانکرد.16 »
عبدالحلیمخدام وزیر امور خارجه سوریه: «انقلاب ایران از لحاظ تاریخی نه فقط برای ایران،بلکه برای سراسر منطقه و جهان، انقلاب عظیمی است.17» سرتاج عزیز وزیر امور خارجهپاکستان: «انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی تحوّلی مهم نه تنها برای ایران، بلکه درتاریخ جهان بود.18 » عبدالحمید اجل سفیر الجزایر درایران: «الجزایر به انقلاب ایران مباهات می‌کند.19» خبرگزاری آسوشیتد پرس مورخ14/3/1368: «آیت اللّه خمینی یک شاه را سرنگون کرد، یک ابرقدرت را مبهوت نمود و باپیام وحدت و قدرت اسلامی خود، جهان را تکان داد.20» روزنامه ایندیپندنت چاپ لندنمورخ 15/3/1368 : « بندرت اتفاق می‌افتد که یک مرد بهتنهایی بتواند مسیر تاریخ را عوض کند، اما این درست همان کاری بود که آیت آللّهخمینی از عهدۀ آن برآمد.21» رادیو لندن: «او (امام خمینی) انقلابی را رهبری کرد کهجهان را لرزاند.22 »
پی نوشت :
1. خطبهنماز جمعه مورخ 20/11/1374 .
2. فریادبرائت ( پیام امام به حجاج بیت اللّه الحرام) صفحه 13 .
3. وصیتنامه امام خمینی(ره) صفحه 8 .
4. حدیثولایت (مجموعه رهنمودهای مقام معظّم رهبری)، جلد 7، صفحه 131 .
5. دفترسیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران، برکات سبز، صفحه 63 .
6. همان.7.ویژه نامه روزنامه جمهوری اسلامی ، مورخ 10/7/1378 .
8. دفتر سیاسی سازمان عقیدتی سیاسینیروی انتظامی، نشریه داخلی نگرشی بر تحوّلات سیاسی، شماره 66 و 67، صفحه 40 .
9. معاونتفرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، انقلاب اسلامی ایران در چشم انداز دیگران، صفحه 110 .
10. فتحیشقاقی، انتفاضه و طرح اسلامی معاصر، صفحه 3 .
11. معاونتفرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، انقلاب اسلامی ایران در چشم انداز دیگران، صفحه 101 .
12. همان، صفحه 104. 13. همان، صفحه 99 .
14. همان،صفحه 109. 15. همان، صفحه 107 .
16. همان،صفحه 108. 17. همان، صفحه 102 .
18. ضمیمهروزنامه اطلاعات، مورخ 29/3/1378 .
19. معاونتفرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ، انقلاب اسلامی ایران در چشم انداز دیگران، صفحه100 .
20. موسسهتنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) بازتاب رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، صفحه95 .
21. همان،صفحه 90. 22. ویژه نامه روزنامه جمهوری اسلامی، مورخ 10/7/1378
ارسال نظرات
آخرین اخبار