انحراف در اجرای قانون هدفمندی؛نمایندگان مجلس در گفتگو با "بسیج":
اصلاح نظام هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه ها به دغدغه خیلی ها تبدیل شده چراکه در جریان اجرای این قانون ابهام های فراوانی وجود دارد. از میزان درآمد هدفمندی دولت تا محل استفاده آن و همچنین تعداد حذف شدگان و علت حدف شدن آنها ابهاماتی است که دولت علاقه چندانی به شفاف سازی آنها ندارد. از طرفی حذف یارانه بگیران پردرآمد به یکی از موارد چالش برانگیز میان مجلس و دولت تبدیل شده است تا جایی که مجلس نشینان، دلیل حذف نکردن یارانه بگیران ثروتمند از سوی دولت را به عوامل سیاسی ختم می کنند.
کد خبر: ۸۶۲۸۵۶۸
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
روح الله بیگی ایلانلو نماینده مردم میاندوآب و نایب رئیس کمیسیوان اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج درباره حذف یارانه گفت: دولت گذشته و فعلی به دلیل پرداخت 45500تومان یارانه با کسری بودجه مواجه شدند.

وی با بیان اینکه سود حاصل از افزایش حامل های انرژی 37هزار میلیارد تومان بوده افزود: پرداخت حدود 42هزار میلیارد تومان یارانه دولت را با کسری حدود 5هزار میلیارد تومان مواجه کرد.

نماینده مردم میاندوآب در ادامه با اشاره به تعطیلی 14هزار واحد تولیدی تصریح کرد: واحدهای تولیدی نه تنها مصرف شان افزایش پیدا نکرده بلکه به صفر رسیده بنابراین دیگر مالیاتی بابت هدفمندی و افزایش حامل های انرژی نمی پردازند از طرفی به دلیل رکود واحدهای تولیدی و بازرگانی ظرفیت تولیدشان بین 30 تا 50 درصد شده که سبب کاهش سود دولت از هدفمندی یارانه ها شد.

بیگی ایلانلو با اشاره به اینکه قرار بود 30 درصد از افزایش حامل های انرژی در بخش تولید هزینه شود خاطرنشان کرد: متاسفانه در 5سال گذشته نه تنها این امر محقق نشد بلکه واحدهای تولیدی 14 هزار میلیارد تومان آسیب دیدند و دریافتی ها یشان برای پرداخت یارانه نقدی هزینه شد.

وی با بیان این مطلب که دولت سال گذشته هزارمیلیارد تومان و امسال 5هزار و 200میلیارد تومان برای پرداخت یارانه واحدهای تولیدی از محل حذف حدود 6میلیون نفر یارانه بگیر در نظر گرفته افزود: مجلس بر حذف شش میلیون نفر از یارانه بگیران تاکید دارد که به دلایلی حذف نشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید افراد پردرآمد را از یارانه محروم کند و سود حاصل از حذف یارانه این افراد به خانواده کمیته امداد و تحت پوشش بهزیستی پرداخت شود و بخشی از این سود نیز به بخش های تولیدی که موجب افزایش تولید و ایجاد اشتغال شوند و مردم به جای استفاده از یارانه بر درآمد کار و فعالیت های اجتماعی تکیه کنند.

خیلی ها با یارانه زندگی می کنند

همچنین سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مشکلات اجرای قانون هدفمندی به خبرگزاری بسیج گفت: در دولت قبل که لایحه هدفمندی یارانه مطرح شده با تذکر نمایندگان مواجه شد که اگر این لایحه تصویب شود تعداد زیادی ضرر می بینند. دلیل آن هم افزایش چشمگیر هزینه خدماتی مثل آب، برق و گاز بود.

وی افزود:  قبض گاز هم اکنون نسبت به  قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها 10 برابر افزایش داشت اما یارانه 45هزار تومانی افزایشی نداشته است.

نماینده مردم فلاورجان با بیان اینکه با حذف یارانه افراد، زیان های مردم در افزایش حامل های انرژی جبران نمی شود خاطرنشان کرد: خانواده ای که با یارانه زندگی می کند قطعا در پرداخت قبض آب برق گاز مشکل دارد .

وی با اشاره به اینکه با توجه با افزایش تورم، قدرت خرید مردم کاهش یافته تصریح کرد: دولت کاهش تورم را اعلام کرد اما تورم به معنای خاص یعنی کاهش گرانی در  350 قلم کالا را محاسبه می کند و میانگین آن را اعلام می کند اما در این بین کالاهایی که ضروری نیستند و با رکود قیمتشان افت کرده نیز وجود دارند.

موسوی لارگانی ادامه داد: اما آنچه در سفره مردم است و مستضعفین با آن سروکار دارند واقعا کاهش پیدا کرده حتی تهیه نان و ماست که فقرا از آن استفاده می کردند الان به واسطه افزایش چند برابری قیمتها سخت شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کسی پرداخت یارانه به ایرانیان خارج نشین و افراد با درآمد بالا نباید یارانه را نمی پذیرد اما کسی هم ارائه آمارهای غلط را نمی پذیرد. چرا وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عنوان می کند که یارانه 3میلیون نفر قطع شده و معاونشان می گوید 2میلیون و پانصد نفر از یارانه بگیران حذف شدند و این جای سوال است. از طرفی وزیر اقتصاد با اعلام  از همین تریبون مجلس اعلام کرد که 10میلیون پردرآمد شناسایی شده اند و باید یارانه شان قطع شود اما تاکنون هیچ آماری نتوانسته اند ارائه بدهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر ثروتمندان، یارانه برخی از افراد نیازمند و کسانی که با مشکلات جدی زندگی می کنند هم قطع شد.

نماینده فلاورجان گفت: اگر قرار است یارانه قطع شود دولت باید اعلام کند درآمد حذف افراد از لیست یارانه بگیران کجا هزینه می شود. دولت باید پاسخ دهد که آیا افراد آسیب پذیر جامعه که با سختی زندگی می کنند شناسایی شده اند یا نه؟ قرار بود 50 درصد هدفمندی یارانه برای زیرساختها، کمک به تولید وصنعت و افراد کم درآمد هزینه شود آیا این اتفاق رخ داد یا نه؟

موسوی لارگانی در پایان گفت: دولت شفاف بگوید حذف یارانه ها قرار است کجا استفاده شود.

ارسال نظرات