رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفتگو با "بسیج" عنوان کرد

نقش موثر روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان داشت: روابط عمومی و رسانه‌ها می توانند با ایفای نقش تحلیلی خود، تاثیر بسزایی در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات داشته باشند.
کد خبر: ۸۶۲۸۳۵۰
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
دکتر شیخ الاسلامیدر گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، در پاسخ به این سوال که اهالی رسانه چگونه می توانند از حقوق مردم دفاع کنند که با فشارها و موانع حقوقی و قضایی روبرو نشوند، اظهار داشت: به نظر بنده راهکارش این است که اهالی رسانه مسلط به قوانین باشند. کلاس‌های حقوقی برایشان گذاشته شود. چون گاهی وقت ها از حقوق و تکالیفشان با خبر نیستند. ما مسئولین هم از همین جهل خبرنگاران استفاده می کنیم؛ گاهی تهدیدشان می کنیم و می گوییم نه آقا شما حق ندارید؛ در حالی که اگر آنها مسلط باشند مثلا به همین قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که چند ماده بیشتر نیست و من را توجیه می کند که نه آقا شما همچین حقی ندارید و یاد به من باید اطلاعات را بدهید.

وی اشاره داشت: به نظر بنده تسلط به قوانین، کار خبرنگاران را در دسترسی آزاد به اطلاعات آسان می کند از طرفی هم آنان را روشن می کند که داخل حریم های باز مجرمانه نشوند.

وی در ادامه اضافه کرد: یک بار هم هست که شما داغ ترین انتقادات را به بنده می کنید و من جبهه گیری می کنم ولی اگر شما راهش را بدانید و شروع کنید به انتقادات نرم و ملایم؛ ممکن است کم کم سطح انتقاد پذیری را رسانه بتواند در مسئولین بالا ببرد. ما به همه مسئولین می تازیم مثلا می گوییم مسئولین انتقاد پذیر نیستند و می گوییم خب فلان ... ؛ اگر رسانه ها ملایم وارد این بحث بشوند کم کم سطح انتقاد پذیری در مسئولین بالا می رود.

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی مشهد در خصوص ضعف روابط عمومی دستگاه‌های استان اشاره داشت: گاهی لازم استکه اشکالات رئیس سازمان را هم همین روابط عمومی ها به ایشان بگویند یعنی صرفا منعکس کننده یک خبرنامه به آنها نباشند تحلیل هم بکنند تا باعث رشد سازمان بشوند این یکی از چالشهایی است که شاید دلیلش این است که مسئول روابط عمومی خودش را کارمند آن سازمان می داند و اگر روابط عمومی شروع کند به نقد سازمان خودش مردم بیشتر خوششان می آید یعنی باید بیایند و در روابط عمومی ضمن اینکه اخبار را بازگو می کند تحلیل هم داشته باشد.

شیخ الاسلامی در پاسخ به این سوال که که روابط عمومی ها و رسانه ها چگونه می توانند با استفاده از این منظر در بحث مشارکت حداکثری مردم در انتخابات موثر باشند، ابراز داشت: وقتی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند که حتی کسانی که مخالف هم هستند در انتخابات شرکت کنند یعنی ایجاد یک فضای آزاد انتخاباتی؛ بنابراین نباید یک فضای تحمیلی دیکته ای به عنوان تکلیف مداری به مردم بازگو شود که مردم مقاومت کنند و جبهه بگیرند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با تاکید بر اینکه خبرنگاران و رسانه ها روی کیفی سازی انتخابات مردم می توانند تاثیر داشته باشند، بیان داشت: اگر رسانه ها بتوانند نقش انتقال انتقادات مردم را بخوبی ایفا کنند سطح مشارکت افزایش پیدا می کند.

وی در ادامه گفت: تاثیر انتخاب درست ممکن است که هم مشارکت را از لحاظ کمی بالا ببرد هم کیفی ولی چنانچه بیست میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند ولی نتیجه انتخابات، ورود افرادی به مجلس باشد که نتوانند مشکلات مملکت را حل کنند خیلی افتخار ندارد به نظر من اگر ده میلیون رای بدهند و یک انتخابات کیفی داشته باشیم شاید اثرش بیشتر باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها