نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما 6 نوع نظارت را که فقط مختص ملت ایران است و با دقتی کامل نوشته شده که ملت ایران را به حقارت بکشاند و این را با دیپلماسی غرب‎گرای آقای روحانی، ظریف و عراقچی و با اعتماد به دشمنان پذیرفتیم.
کد خبر: ۸۶۲۸۳۱۵
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
حجت الاسلام محمود نبویان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج تصریح کرد: در نامه مقام معظم رهبری به روحانی در 29 مهر آمده؛ آنهایی که مذاکره کردند روی نکات مثبت دست گذاشتند و این حرف معنی دارد؛ یعنی این که نکات منفی و آنچه ضعف داریم به آن اشاره نمی کنند؛ آقای عراقچی و تیم  هسته‌ای آنچه که در برجام هست را به مردم نمی‎گویند؛ واقعیتها را درست نمی‎گویند.

نبویان در ادامه بیان کرد: علی رغم نهی صریح مقام معظم رهبری که بعد از لوزان و قبل از توافق وین، 2 بار فرمودند نباید به بهانه نظارت به ماموران آژانس اجازه دهیم از اماکن نظامی ما تجسس کنند، دولت و تیم مذاکره کننده مجوز دسترسی به تمام اماکن نظامی را دادند، آن هم به آژانسی که ماموران آن جاسوس هستند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس به 6 نوع نظارت آژانس بین المللی که در متن برجام آمده و تیم هسته ای آن را پذیرفتند اشاره کرد و گفت: این موضوع هیچ جای دنیا سابقه ندارد و فقط مختص ایران و برای تحقیر ملت ایران است.

نبویان در ذکر اولین نمونه از نظارت های آژانس بیان داشت: تیم هسته ای در برجام پادمان را پذیرفتند؛ (پادمان هر کشور هسته ای که عضو ان پی تی است) با آژانس بین المللی  تعهدی را امضا می کند که آژانس فعالیتها و مواد اعلام شده را بازرسی کنند به این معنا که ایران امضا کرده که عضو ان پی تی است، آژانس عضو پادمان است و ما به آژانس اعلام می کنیم: مثلا نطنز داریم و در نطنز مثلا 5هزار سانتریفیوژ داریم و 5 تن گاز یو اف 6 آوردیم تزریق کنیم و 10 کیلو هم غنی سازی کردیم؛ خب آژانس بررسی می کند این مواد و فعالیتهای اعلام شده که ایران اعلام کرده، راست گفته یا نه؟ این مورد را هر کشور هسته ای که عضو ان پی تی است را می پذیرد و ما پذیرفتیم، اما اسرائیل جزءآن نیست و آن را نپذیرفته است.

پروتکل الحاقی؛ بازرسی و بررسی و راستی آزمایی مواد و فعالیتهای اعلام نشده

نبویان درخصوص دومین مورد از نظارت آژانس تصریح کرد: آژانس می بیند که برخی از کشورها ممکن است فعالیتهایی یا موادی در کشور داشته باشند که به آژانس اعلام نکنند، برای اینکه این را هم تحت کنترل قرار دهند غیر از پادمان، یک پروتکل الحاقی در نظر گرفتند؛ این پروتکل هدف اصلی آن بازرسی و بررسی و راستی آزمایی مواد و فعالیتهای اعلام نشده است.

وی در ادامه بیان کرد:  اولین چیزی که به فکر آژانس می رسد این است که امکان دارد یک کشور هسته ای بخواهد به لحاظ نظامی، بمب هسته ای تولید کند و این را اعلام نمی کند، پس بر اساس پروتکل الحاقی اولین جایی که باید بگردند اماکن نظامی ماست یعنی علاوه بر اینکه تیم هسته ای به دستور روحانی سریعا اجازه بازرسی دادند غیر از آن از چند بند دیگر هم از راههای بند دیگر مثل پذیرش پروتکل الحاقی نیز ما باید اجازه دهیم همه اماکن نظامی را بگردند، حتی بالاتر از آن را می گردند یعنی ممکن است بگویند به فرض شما مسجدی دارید در تهران و زیرزمینی دارد و شما در آنجا فعالیت هسته ای دارید و اعلام نکردید و حتی اگر گفتند در بیوت مراجع کارهای هسته ای انجام می شود وشما اعلام نکرده اید ما باید آنجا را بگردیم.

روحانی: آن سالی که پروتکل الحاقی را پذیرفتیم، می ترسیدم که آژانس بیاید از برخی اماکن مانند ریاست جمهوری و مجلس هم بازرسی کند


وی در چرایی و توضیح این مطلب بیان کرد: از همین رو نظارت آژانس بر پروتکل الحاقی " Anywhere , Anytime " است؛ Anywhere یعنی هر نقطه و هیچ قیدی ندارد یعنی هرنقطه ای که آژانس مطالبه کرد در اختیار آن قرار دهند و Anytime یعنی هر زمان که آنها گفتند باید دراختیار آنها قرار دهید.

نبویان به سخن آقای روحانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای گفته: سال 82 تا 84 که پروتکل الحاقی را پذیرفتیم، می ترسیدم که آژانس بیاید از برخی اماکن مانند ریاست جمهوری و مجلس هم بازرسی کند، این حرف رئیس جمهور معنایش آن است که چون پروتکل الحاقی را پذیرفتید وجب به وجب خاک ایران را باید در اختیار آن قرار دهید.

سومین نظارت آژانس؛ اقدامات شفاف ساز

عضو کمیسیون آموزش مجلس درمورد سومین نظارت آژانس؛ اقدامات شفاف ساز بیان کرد: این تعهد از ایران گرفته شد و در قطعنامه 2231 مراد از این اقدامات شفاف ساز را توضیح دادند؛ درقطعنامه ای که آقای ظریف و عراقچی افتخار می کنند در پیش نویس آن دخالت داشتیم و در آن  آمده؛ ایران ملزم است به هرگونه درخواست آژانس پاسخ مثبت دهد و آنها نیز این تعهد را امضا کردند؛ مثلا  اگر گفتند: دانشمندانتان را ببینیم یا متخصصین نظامی یا فلان مکان و فرمانده ارتش و مسئول فلان جا را؛ تعهد دادند که این کار انجام  گیرد.

چهارمین نظارت آژانس؛ ارائه گزارش به شورای حکام و شورای امنیت

نماینده مردم تهران در مجلس به چهارمین نظارت آژانس اشاره و تاکید کرد: آژانس علاوه بر اینکه گزارش فعالیت هسته ای ایران را به شورای حکام باید دهد به شورای امنیت سازمان ملل هم گزارش باید دهد اما همه جای دنیا گزارش هسته ای را فقط آژانس بین المللی  ببیند.

کمیسیون مشترک؛ نظارت پنجم آژانس

نبویان در خصوص کمیسیون مشترک نظارت پنجم آژانس نام برد و بیان کرد: کمیسیون مشترک 8 عضو دارد؛ ایران، نماینده عالی اتحادیه اروپا که موگرینی است و کشورهای 1+5  که شامل امریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، چین و روسیه است، در ضمیمه 4 برجام برای این کمیسیون 16 کارکرد و وظیفه آمده؛ در 15 مورد آن نوشته اگر کمیسیون مشترک می خواهد به نتیجه برسد اتفاق آرا و اجماع آرا لازم است یعنی اگر آژانس می خواهد در مورد موضوعی نتیجه گیری کند آنجایی که همه آن هم به نفع ایران است اتفاق آرا  را مطرح می کند.

وی در توضیح این مطلب گفت: اتفاق آرا یعنی اینکه اگر یک کشور مخالفت کند کافی است آن کار انجام نشود و فقط در یک مورد گفته شده ما اتفاق آرا لازم نداریم و 5 رای از 8 رای کافی است؛ آنجایی که گفتند می خواهند اماکن نظامی ایران را بازرسی کنند، می گویند ایران اینجا فقط یک کار می تواند انجام دهد و آن اینکه به کمیسیون مشترک شکایت کند؛ یعنی باید به خود امریکا شکایت کنیم؛ حالا اگر شکایت کنیم و آنها خواستند بررسی کنند ( اگر اتفاق آرا بود و ایران مخالفت می کرد منتفی میشد) اما 5 رای از 8 رای کافی است؛ یعنی ایران را کنار گذاشتند، یعنی اگر چین و روسیه هم به نفع ایران بخواهند رای دهند کنار گذاشته می شود.

ششمین نظارت آژانس؛ تعهد در خصوص نظارت عربستان و.. بر برنامه هسته ای و نظامی

نبویان در خصوص ششمین نظارت آژانس تصریح کرد: تیم هسته ای و دولت علاوه بر اینکه اجازه دسترسی کامل دادند تعهد دادند که حتی عربستان، امارات، قطر و همه کشورهای درجه چندم ازین پس نظارت بر برنامه هسته ای و صنعت نظامی ما داشته باشند. که این مسئله مایه حقارت و خفت ایران است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: در آخرین گزارش آژانس آمده؛ ایران چاشنی های انفجاری تولید کرده که به کار اکتشاف نفت می آید که این چاشنی را ما در موشک هم می توانیم استفاده کنیم؛ همچنین در منابع تولید اشعه ایکس وجود دارد و.. ، در این گزارش آمده ایران ازین پس که می خواهد این اقلام را خرید کند تعهد داده که به غیر ازین طریق و روشی که آژانس می گوید حق ندارد یک جنس تهیه کند؛ این درصورتی بود که قبل ازین  با اینکه تحریم بودیم اما بدون دردسر وارد می کردیم و کسی از اطلاعات صنعتی و نظامی ما اطلاع پیدا نمی کرد.

نبویان در توضیح این طریقه خرید اقلام بیان کرد: این طریق و شیوه به این صورت است که زیر نظر کمیسیون مشترک و کارگروه خریدی تشکیل می شود که ایران باید درخواست خود را به آنجا باید تحویل دهد که مثلا برای صنعت نفت، پتروشیمی، پزشکی لازم دارد؛ و اینجا می گویند اجماع آرا لازم است و اگر یک کشور مخالفت کند ایران حق ندارد بخرد؛ چون تعهد داده و علاوه بر آن کمیسیون مشترک و شورای امنیت سازمان ملل هم باید رای دهد و تایید کند.

راستی آزمایی اقلام خریداری شده ایران توسط عربستان

وی در ادامه گفت: ایران بعد ازاینکه مجوز از کارگروه خرید، کمیسیون مشترک و شورای امنیت گرفته، به کشور صادر کننده یعنی مثلا عربستان اجازه می‎دهد که استفاده نهایی آن جنس را راستی آزمایی کند که این جنس را در صنعت نظامی بکار برده است  یا نه.

 نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در بند 11 حروفی برجام آمده؛ همه این محتوا و اقدامات و آنچه که در برجام مندرج است فقط برای اجرا بین کشورهای1+5 و اتحادیه اروپا و ایران منحصراست و نباید به عنوان یک رویه عادی برای هیچ کشور دیگری درنظر گرفته شود و واقعا برای تحقیر ایران است.

نبویان در خاتمه خاطرنشان کرد: ما 6 نوع نظارت را که فقط مختص ملت ایران است و با دقتی کامل نوشته شده که ملت ایران را به حقارت بکشاند با دیپلماسی غرب‎گرای آقای روحانی، ظریف و عراقچی و با اعتماد به دشمنان پذیرفتیم.
ارسال نظرات