در گفت‌گو با بسیج بیان شد؛

تامین 25 درصد گوشت قرمز و فرآورده دامی چهارمحال و بختیاری توسط عشایر

مدیر کل امور عشایر استان گفت: عشایر استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن حدود 1 میلیون و پانصد هزار واحد دامی 25 درصد گوشت قرمز و سایر فراورده های دامی استان را تامین می نمایند.
کد خبر: ۸۶۲۸۱۸۴
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ یحیی حسین پور نقنه ای در گفت‌گو با خبرنگار ما اظهار کرد: عشایر چهارمحال و بختیاری با 14657 خانوار و جمعیتی بیش از 126039 نفر حدود 6/14 درصد جمعیت استان و 64/10 درصد از عشایر کشور را دارا می باشند.

وی با بیان اینکه 95 درصد عشایر استان را بختیاری ها تشکیل می دهند تصریح کرد: عشایر استان از اقوام بختیاری، قشقایی، عرب چهرازی و گله داران دهکردی هستند که عشایر بختیاری به دو شاخه هفت لنگ و چهار لنگ تقسیم می شوند.

مدیر کل امور عشایر استان خاطرنشان کرد: در استان 5 زیست بوم، 36 کانون توسعه و بالغ بر 190 سامانه عشایری شناخته شده است که عشایر در بیش از 85 درصد گستره جغرافیایی استان حضور دارند.

حسین‌پور با بیان اینکه عشایر استان رتبه دوم جمعیت و رتبه اول تراکم در واحد سطح را در بین استان‌های عشایر نشین کشور دارا است افزود: مناطق عشایری دارای قابلیت های فراوان و منابع طبیعی است که می توان به مواهب الهی، منابع انسانی، منابع آب فراوان، معادن، مراتع،جنگل ها و غیره اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد عشایر مبتنی بر دامداری است و لازمه پرورش دام و بهره برداری از مراتع، کوچ را اجتناب ناپذیر می نماید خاطرنشان کرد: کوچ هرساله از ییلاق به قشلاق و بالعکس انجام می گیرد که مدت زمان حضور عشایر در استان، به شرایط آب و هوایی و بالاخص علوفه های مرتعی وابسته است.

مدیر کل امور عشایر استان دامپروری، زراعت، باغداری، زنبورداری، پرورش ماکیان، گردشگری، صنایع دستی را از منابع تامین مالی خانوارهای عشایری دانست و بیان کرد: صنایع دستی شامل قالی، گلیم، جاجیم، چوقا و غیره می باشد که توست زنان عشایر تولید می‌شود.

حسین‌پور تصریح کرد: اداره کل امور عشایر استان در راستای خدمات رسانی به جامعه عشایری استان در قالب طرحهای عملیات اجرایی اسکان، مطالعات جامع عشایری و ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان فعالیت‌های متفاوتی را انجام داده است.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز خدمات رسانی از منابع ملی و استانی تامین می‌شود گفت: در سنوات گذشته نیز از محل طرح جایگزینی سوخت فسیلی، با احداث بالغ بر 220 جایگاه توزیع نفت سفید و گاز مایع، خدمات شایانی را به جامعه عشایری ارائه نموده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار