در بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه زابل آمده است: اکنون که به عملکرد دو ساله دولت در استان سیستان و بلوچستان می نگریم با تاسف فراوان باید بگوییم هیچ نشانه ای از رشد در استان دیده نمی شود و بلکه اوضاع بدتر هم شده است.
کد خبر: ۸۶۲۸۰۸۳
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی اززاهدان، بسیج دانشجویی دانشگاه زابل، در پی رد طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان بیانیه صادر کرد.

متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

(مهمترین مسأله‌ی دستگاه ما و نظام جمهوری اسلامی - که همه‌ در خدمت و در جهت آن است - همان چیزی است که همه‌ی ما به آن معتقدیم و بارها گفته‌ایم؛ یعنی کوشش برای رفع فقر و محرومیت در جامعه، و حمایت و کمک به طبقات مستضعف و محروم. واقعاً باید صحت برنامه‌ها را به این سنجید و دنبال این قضیه رفت و کارهای دیگر را در اولویتهای بعد قرار داد. کارهای مربوط به طبقات محروم و مستضعفان جامعه - که تعدادشان هم زیاد است - حقاً و انصافاً یک حرکت اساسی را میطلبد)
امام خامنه ای


خبر رد شدن دوباره منطقه آزاد سیستان در مجلس شورای اسلامی همه ما را بهت زده کرد و آن روزنه امیدی که مدتها به مردم سیستان القا شده بود از بین رفت.


در این باب چند نکته قابل بیان است:


1- مفید بودن منطقه آزاد برای سیستان جای تردید ندارد؛ سیستان نباید چوب موفق نبودن دیگر مناطق آزاد کشور را بخورد، زیرا به واسطه این که در منطقه ای استراتژیک قرار گرفته می تواند پتانسیلی عظیم در جهت صادرات کالا های تولید ملی باشد و همچنین از سرمایه گذاری کشورهایی مثل هند وچین در منطقه آزاد سیستان استفاده کرد. چرا نباید به واسطه منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان بازار کشوری مصرف کننده و واردکننده مثل افغانستان را در دست گرفت؟ و به این طرق با برنامه و طرح های نوین وضعیت معیشت مردمی درد کشیده را رونق داد.


از نمونه های شکست خورده منطقه آزاد می‌توان چابهار را نام برد که فقط دروازه ای برای واردات کالا به کشور شده است حال آنکه اساس کار منطقه آزاد بر مبنای صادرات است و سود ناشی از این واردات بی رویه به جیب عده ای قلیل می‌رود و مردم عادی هیچ نفعی از منطقه آزاد نمی برند. لذا می طلبد که دولت درصدد حل این نقایص برآید وجلوی واردات بی رویه را بگیرد و صادرات را از محل تولید بومی وملی رونق بخشد.


از دولت تدبیر و امید انتظار می رفت که اگر نگاهش به منطقه سیستان ویژه بود طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان را به طور جداگانه به مجلس ارائه می کرد نه در کنار مناطق آزاد تجاری و ویژه فله ای که تعدد آن ها برای اقتصاد کشور و درآمد مالیاتی دولت مضر است.

همچنین دولت باید به ابعاد نامه آقای انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور به رییس مجلس پاسخ دهد که چرا این نامه در جهت جلوگیری از روند بررسی طرح مناطق آزاد تجاری ارسال شد؟ آیا نمی شد قبل از این که این که طرح را به مجلس بفرستید بررسی های کامل و اساسی را انجام می دادید؟ چرا باید منطقه سیستان قربانی عدم تدبیر در تدوین صحیح طرح شود؟


مجلس شورای اسلامی باید وضعیت خاص مردم منطقه سیستان را درنظر می گرفت و طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان را با تامل بیشتر وبه طورجداگانه بررسی می کرد و راهی برای حل موارد نقصان درذیل طرح می گنجاند نه رد کلی طرح.


2- بیش از دوسال از شروع کار دولت تدبیر و امید گذشته است؛ در این مدت در حوزه سیستان فقط سیاسی کاری دیده شد وما طرحی جامع درباره منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان که بومی شده و به فایده مردم عادی باشد ندیدیم، صرفا طرحی دهان پر کن وتبلیغاتی بود و عزمی برای احداث زیرساخت های مورد نیاز دیده نشده است. طرح آبیاری به 46هزار هکتار ازمزارع دشت سیستان هم که با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب تصویب شد، اگر به موقع اجرا می‌شد شاهد تحول در بخش کشاورزی در دوران خشکی هامون بودیم ولی متاسفانه اجرای این طرح هم با حرکتی لاک پشتی روبرو است. تجارت چمدانی که فقط به میتینگ خبری و تبلیغاتی برای مسئولین بدل شد، برای احداث کارخانه جات هم به خبری از رسانه استانی بسنده کردند. کارت های مرزنشینی هم فقط به عنوان یادگاری دردستان پینه بسته مردم رنج کشیده سیستان ماند.


کانتینرها و نفت کش ها از محل های مختلف بارگیری می شوند و هزاران خطر و زیان به منطقه سیستان وارد می کنند واز جلوی چشمان پرامید مردم به افغانستان صادر می شوند ولی دریغ از اجرای طرحی که به نفع مردم عادی منطقه باشد.


سوال اساسی این است که چرا از طرح هایی غنی وپربازده بر اساس آمایش سرزمینی استفاده نمی شود؟


3- با این ملاحظه که حوزه سیستان که دارای بالاترین درصد مهاجرت در کشور است و خالی شدن این منطقه حساس از سکنه به معنای ایجاد یک حفره بزرگ امنیتی برای میهن اسلامیمان می باشد، از دولت یازدهم انتظار می‌رفت که بدون در نظر گرفتن هرگونه بده بستان سیاسی با قوت به خدمت به مردم استان سیستان و بلوچستان بپردازد ولی متاسفانه دیده می‌شود که این استان بیشتر از سایر استان ها جولانگاه مردان سیاسی دولت شده است که بیشتر به فکر اهداف حزبی خود هستند تا بهبود وضعیت استان.


4- این سوال از رییس جمهور محترم و دولتشان مطرح می شود که در این منطقه چه مسئله ای مهمتر از بحث معیشت مردم و رونق اقتصادی استان سیستان و بلوچستان و چه هدفی بالاتر از بهبود اوضاع مردم مرز نشین است؟ دولت برای تحقق این اهداف تا کنون چه اقدامی انجام داده است؟ اکنون که به عملکرد دو ساله دولت در استان سیستان و بلوچستان می نگریم با تاسف فراوان باید بگوییم هیچ نشانه ای از رشد در استان دیده نمی شود و بلکه اوضاع بدتر هم شده است.


تاکید ویژه ما دانشجویان بسیجی دانشگاه زابل به مسئولین براین نکته است که درمنطقه شهید پرور سیستان که به تعبیر رهبرحکیم انقلاب اسلامی "تنگه احد جمهوری اسلامی" است برای خدا و باعزمی جهادی وارد عرصه خدمت شوید.
عرصه خدمت به مردم، سیاسی کاری و پشت پا زدن به هم، جناحی عمل کردن و دادن وعده های تو خالی نیست.عرصه خدمت، عرصه حرکت اساسی برای رفع مشکلات اقشار محروم و مستضعف جامعه است.


والسلام علی من التبع الهدی
بسیج دانشجویی دانشگاه ملی زابل
ارسال نظرات