شهردار جدید اشکذر و چند نکته؛

مناسب سازی مبلمان شهری اشکذر؛ ضرورت شهری پویا و زیبا

مبلمان شهری عکس زوم شده و بزرگتری از مبلمان خانگی است که کاملاً باید ترتیب و چیدمان فضای سبز، پارک، المان‎های شهر، استراحتگاه‎ها، نمازخانه، سرویس‎های بهداشتی و... را در آن رعایت کرد.
کد خبر: ۸۶۲۸۰۰۸
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اشکذر، مبلمان شهری نمایانگر هویت هر شهر بوده و از لحاظ معماری مانند چیدمان مبلمان خانه است و در راحتی شهروندان نقش موثر دارد.

مبلمان شهری عکس زوم شده و بزرگتری از مبلمان خانگی است که کاملاً باید ترتیب و چیدمان فضای سبز، پارک، المانهای شهر، استراحتگاهها، نمازخانه، سرویسهای بهداشتی و... را در آن رعایت کرد.

بود و نبود این تجهیزات و کیفیت و کمیت مطلوب یا نامطلوب آنها خواه ناخواه بر روح و روان ما، بر نظم اجتماعی و زیبایی شهرمان و بر ایجاد نشاط و انگیزه یا خمودگی و بی‌حوصلگی ما تاثیر می‌گذارند؛ تاثیری ناخودآگاه، اما عمیق و ماندگار.

در فضای میان ساختمان‌ها و بناها، عناصر مکملی نیاز است تا زندگی شهری را سامان بخشد، تجهیزاتی که مانند اثاثیه یک خانه، امکان زندگی را در فضای محصور میان سنگ، بتن و شیشه فراهم آورد. این اجزا جریان حرکت، سکون، تفریح و تحرک و فعالیت را در شهر تنظیم می‌کنند و به آن روح می‌بخشند.

فضا‌سازی‌، محوطه‌سازی‌، کف‌سازی‌، پیاده‌ راه‌‌سازی‌، نقاشی دیواری، مرمت، نورپردازی، پاکسازی جداره‌های شهری و نما‌سازی‌، احیای بافت‌های باارزش تاریخی، فرهنگی، معماری و کاربردهای شهری، آرام‌سازی و... از یک سو و نصب ملزومات و اثاثیه شهری در سطح شهر از ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی گرفته تا نیمکت‌های داخل پارک‌ها و در سطح پیاده راه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی، مخازن زباله و پل‌های عابر پیاده از سوی دیگر مفهوم وسیعی از مبلمان شهری را در بر می‌گیرد.

زندگی‌ شهری‌ برخلاف‌ زندگی‌ ساده‌ روستایی‌ در بسیاری‌ موارد از زیبایی‌های‌ طبیعی‌ تهی‌ است‌. فضاهای‌ شهری‌ به‌ خودی‌ خود دارای‌ زیبایی‌ بصری‌ نیستند و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ انسان‌ نیاز مبرمی‌ به‌ وجود نظم‌ و زیبایی‌ در محیط‌ زندگی‌ خود دارد. شهر را می‌توان‌ موجود زنده‌ و پویا تصور کرد که‌ دارای‌ روح‌ و جسم‌ است‌ و مبلمان‌ شهری‌ مناسب‌ می‌تواند روح‌ این‌ شهر را تزئین‌ و آرامش‌ بصری‌ به‌ شهروندان‌ القا کند.

با روی کار آمدن مدیریت جدید در شهرداری اشکذر تا حد زیادی شاهد تغییرات اساسی در مبلمان این شهر بوده ایم؛ بهسازی فضای میدان بسیج اشکذر، بازسازی نمای بیرونی ساختمان شهرداری اشکذر، ساماندهی پیاده رو های سطح شهر، مستقر کردن نیمکت هایی به منظور استراحت شهروندان و تکمیل میدان روضه الشهدا اشکذر تنها نمونه ای از این تغییرات در مدت زمان کوتاه تغییر مدیریت است.
ناگفته نماند که مبلمان شهری صرفا به چنین مواردی محدود نشده و ایجاد فضای سبز مناسب در نقاط مختلف شهر، نصب المان هایی متناسب با فرهنگ مردم منطقه در میادین و محور های ورودی شهر، ایجاد فضای ورزشی و تفریحی از دیگر مواردی است که در تکمیل این فضاسازی موثر می باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار