کارگاه تخصصی خاطره نگاری و تاریخ شفاهی در حوزه هنری استان زنجان با حضور مرتضی سرهنگی برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۲۷۷۱۲
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، کارگاه تخصصی خاطره نگاری و تاریخ شفاهی با محوریت انقلاب و دفاع مقدس به همت مسؤل دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری زنجان با حضور استاد مرتضی سرهنگی نویسنده، محقق و فعال دفاع مقدس و جمعی از نویسندگان این عرصه در حوزه هنری استان زنجان برگزار گردید.

عضو شورای سیاستگذاری و مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری ضمن بیان نحوه جمع آوری و مصاحبه با راویان در سه مقطع قبل از مصاحبه، حین مصاحبه و  بعد از مصاحبه، چند خاطره کوتاه از اسرا و رزمندگان دوران دفاع مقدس بازگو کرد و گفت: خاطرات، مقدمات شناخت جنگ هستند و در بیان و جمع آوری خاطرات باید علاوه بر پرداختن به کلیات، به جزئیات جنگ نیز پرداخته شود.

مرتضی سرهنگی افزود: ما در زمینه خاطرات جنگ متاسفانه از جزئی نگری غافل شده‌ایم، در حالی که خیلی از نکته‌ها و درس‌ها درهمین جزئیات است که از دید نویسنده نباید پوشیده بماند.

وی با اشاره به اینکه یک مصاحبه‌گر حرفه‌ای می‌تواند راویت کننده این سینه‌های پر از خاطره باشد، خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر در طلایی‌ترین دوران جمع آوری خاطرات جنگ هستیم و الان بهترین موقعیت برای جمع کردن خاطرات این عزیزان است که این همت ما و شما نویسندگان این عرصه را می‌طلبد و این می‌تواند برای آیندگان ذخیره‌ای باشد تا بتوانند در سینما، تئاتر و بقیه عرصه‌ها از آن استفاده و الگو بگیرند.

 سرهنگی اظهار امیدواری کرد که مصاحبه گران از شرایط ویژه استان زنجان در دوران دفاع مقدس به ویژه گردان غواصی و خط شکنی و زنان دوران دفاع مقدس که هم نقش پشتیبانی و هم نقش همراهی کردن همسران و فرزندان خود به جبهه‌های جنگ را داشتند  بیشتر باید کار شود.

گفتنی است، که در پایان کارگاه تخصصی خاطره نگاری و تاریخ شفاهی، نویسندگان و محققان فعال در عرصه انقلاب و دفاع مقدس به ارائه و نقد و بررسی آثار و بیان سئوالات و مشکلات خود در این عرصه پرداختند.

ارسال نظرات