وزیر خارجه کانادا از تصمیم کشورش برای لغو تحریم‌ها علیه ایران خبر داد و گفت: اگر ایرباس می‌تواند به ایران هواپیما بفروشد چرا بمباردیر نتواند این کار را انجام دهد؟
کد خبر: ۸۶۲۷۴۳۱
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رویترز، دولت کانادا روز سه‌شنبه برای اولین بار تأیید کرد که قصد دارد تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند و گفت که اگر شرکت ایرباس مجاز به فروش محصولاتش به ایران باشد، شرکت هواپیماسازی بمباردیر کانادا نیز باید مجاز به صادرات به این کشور باشد.

استفان دیون، وزیر امور خارجه کانادا گفت: «اگر ایرباس می‌تواند این کار را بکند، چرا بمباردیر نتواند این کار را انجام دهد؟ اینکه کانادا به صنعت خود آسیب بزند، چه کمکی به کانادا، یا مردم ایران یا (رژیم) اسرائیل یا هر کس دیگری می‌کند؟».

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به‌محض لغو تحریم‌ها شرکت بمباردیر مجاز به تجارت با ایران شده است، گفت: «در زمینه تجارت مشروع، مطمئناً».

ایران اواخر هفته گذشته طرحهایی را برای خرید بیش از 160 فروند هواپیمای اروپایی که عمدتاً ساخت شرکت ایرباس خواهد بود، اعلام کرده و دیون نیز گفته عدم‌تمایل به لغو تحریم‌ها از سوی حزب مخالف محافظه‌کار کانادا به ایرباس کمک می‌کند نه به شرکت بمباردیر.

آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای متحد غرب، در روزهای گذشته تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده‌اند.

دیون دقایقی پیش از نشست با خبرنگاران به مجلس عوام این کشور گفت: «کانادا تحریم‌ها را لغو خواهد کرد، اما آنچه کانادا حفظ خواهد کرد، شک و تردید ما نسبت به حکومتی است که... نباید به‌سمت (تلاش برای دستیابی) به سلاح‌های هسته‌ای بازگردد».

وزیر امور خارجه کانادا همچنین گفت، هرگونه لغو تحریم‌ها با احتیاط و با مشورت متحدان کانادا صورت خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که جلوی فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی ایران گرفته شده است.

مارینلا دی لاباررا، سخنگوی شرکت بمباردیر اظهارات دیون را گامی مثبت ارزیابی کرد، اما گفت: این شرکت همچنان به تحریم‌های کانادا علیه ایران احترام می‌گزارد.

«ما داریم شرایط را به‌دقت رصد می‌کنیم... هیچ مقام رسمی‌ای با ما تماس نگرفته است».

وی گفت: تحریم‌ها مانع از آن نشده که بمباردیر با ایران در خصوص نیازهای هوانوردی‌اش گفت‌وگو کند. «این (تحریم‌ها) ما را از گفت‌وگو درباره مباحث استراتژیک باز نداشته است».

مونترال کانادا پس از شهرهای تولوز و سیاتل، سومین قطب بزرگ هوانوردی جهان از نظر تعداد افراد شاغل در این صنعت به شمار می‌رود.

سوزان بنویت، رئیس شرکت آئرو مونترال، گفته، اگر تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، خبری عالی برای صنعت هوانوردی کانادا خواهد بود.

وی افزود: «اکنون ما در وضعیت رقابتی عادلانه نسبت به ایرباس قرار نداریم، زیرا ایرباس می‌تواند محصولاتش را به ایران بفروشد».

ارسال نظرات