بلومبرگ گزارش داد

توپ افزایش قیمت نفت در زمین ریاض و مسکو افتاده است

افت قیمت نفت به سطح ۳۰ دلار درخواست ها برای کاهش هماهنگ تولید جهت تقویت قیمت ها را افزایش داده اما دو کشور عربستان و روسیه تاکنون سیگنالی مبنی بر آمادگی خود برای کاهش تولید ارسال نکرده اند.
کد خبر: ۸۶۲۷۴۲۵
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از بلومبرگ، در حالی که قیمت نفت بشکه ای حدودا 30 دلار است، این هفته درخواست ها برای کاهش هماهنگ تولید برای کاستن از مازاد عرضه جهانی نفت شدت گرفته است. مشکل اینجاست که هیچ یک از تولید کنندگان مهم دنیا به خصوص روسیه و عربستان سیگنالی مبنی بر آمادگی برای کاهش تولید ارسال نکرده اند.

عبدالله البدری، دبیرکل اوپک از همه کشورهای تولید کننده در داخل و خارج اوپک خواسته تا به تلاش ها برای احیای قیمت نفت بپیوندند. وی روز دوشنبه گفت: «باید کشورهای عضو  وغیرعضو اوپک با هم برای این موضوع تلاش کنند.»

وزیر نفت عراق هم روز سه شنبه گفت، عربستان و  روسیه، دو صادر کننده بزرگ نفت دنیا، ممکن است آماده نشان دادن «انعطاف بیشتر» باشند.

با این حال، هنوز این دو کشور نشانه چندانی از آمادگی مبنی بر رسیدن به توافقی بر سر کاهش تولید نشان نداده اند. موانع دیرینه در این زمینه از جمله تمایل عربستان به دفاع از سهم خود از بازار و ناتوانی روسیه در کاهش تولید در فصل زمستان همچنان پابرجاست و تحلیلگران می گویند سخن گفتن از یک توافق احتمالا بیشتر نشان دهنده امیدواری تولید کنندگان دیگری است که به شدت از افت قیمت ها آسیب دیده اند، تا نشانه ای از احتمال یک اقدام اساسی.

مواضع غیریکسان دو کشور در جنگ سوریه، یعنی جایی که مسکو از حکومت بشار اسد دفاع می کند و عربستان خواهان کناره گیری وی است، مانع دیپلماتیک دیگری در این زمینه است.

کامل الحرمی، تحلیلگر مستقل نفتی و مدیر سابق شرکت دولتی نفت کویت در این باره گفت: «این اتفاق رخ نخواهد داد... سعودی ها بدون روس ها این کار را انجام نخواهند داد. مگر اینکه روسیه قبول کند که تولیدش را کاهش دهد. من انتظار ندارم این اتفاق بیافتد.»

سیگنال های ارسالی از جانب عربستان و روسیه، که به همراه آمریکا تنها کشورهایی هستند که روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت تولید می کنند، حکایت از آن دارد که چنین توافقی مد نظر نیست.

در ریاض، امنی ناصر، رئیس شرکت دولتی نفت عربستان روز سه شنبه گفت، باید تا پایان سال 2016 منتظر ماند تا شاهد ترمیم قیمت ها بود. آرکادی دوورکویچ، معاون نخست وزیر روسیه نیز گفته که مسکو قادر است حتی با قیمت های کنونی، فعلا تولید خود را با ثبات نگه دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار