کارشناس و نویسنده پاکستانی معتقد است اگرچه لغو تحریم‌ها و بازگشت به بازار جهانی نفت، زندگی را برای دولت و مردم ایران آسان‌تر خواهد ساخت ولی تغییر ناگهانی اقتصاد این کشور در کوتاه‌مدت محتمل به نظر نمی‌رسد.
کد خبر: ۸۶۲۷۳۹۴
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه دنیا نیوز در مقاله‌ای به قلم «عرفان حسین» به عنوان ایران بدون تحریم‌ها نوشته است: بازگشت ایران به اقتصاد جهان موجب ایجاد موجی تازه در بازارهای جهانی می شود.

کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی  نیز بخاطر دسترسی ایران به یکصد میلیارد دلار که موجب تقویت اقتصاد این کشور شده ناراحت هستند.

اگرچه لغو تحریم‌ها و بازگشت به بازار جهانی نفت، قطعا زندگی را بر دولت و مردم ایران آسان تر خواهد ساخت ولی تغییر ناگهان اقتصاد  این کشور محتمل بنظر نمی‌رسد.

اساسا تنها 25 میلیارد دلار از یکصد میلیارد دلار بدست ایران رسیده چون 50 میلیارد دلار برای بازپرداخت تعهدات هزینه و 25 میلیارد بعنوان ذخایر ارزی نگه داشته می شود. حال آنکه نیاز اقتصاد ایران در دهه آینده برای مدرنیزه نمودن آن و بازسازی ساختار حدود یک تریلیون دلار می‌باشد و برای این کار سرمایه گذاری خارجی اجتناب ناپذیر می‌باشد. 

ولی موانع متعددی در راه سرمایه گذاری وجود دارند. از نظر شفافیت ایران در رده 136 از کل 173 کشور قرار دارد و مالکیت دارائیهای دولتی و واحدهای داد و ستد دولتی نیز مبهم و غیر شفاف و غیر قابل حسابرسی می‌باشد.

البته بسیاری از جنبه‌های مثبت نیز وجود دارند که می توانند سرمایه خارجی را جذب نمایند. ایران با نرخ سواد 87 درصد و تنوع اقتصادی در مقایسه با سایر کشورهای همسایه و تنها اتکای 35 درصدی به نفت و گاز در تولید ناخالص داخلی این کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت دارد.

وضعیت بانک‌های ایرانی تا حدودی مایه نگرانی است و بانک مرکزی ایران نیز از استقلال لازم برخوردار نبوده و تحت نفوذ دولت می‌باشد.

باوجود این تردیدی وجود ندارد که لغو تحریم ها، ایران را به سوی رفاه و پیشرفت اقتصادی پیش می‌برد. اینکه این کشور از این فرصت برای رشد قدرت اقتصادی خود به نفع مردم استفاده می کند یا خیر؛ در طول زمان مشخص خواهد شد.

ارسال نظرات