دولت و شخص رئیس جمهور از رد صلاحیت ها ناراضی نیستند. شاید تظاهر می‌کنند اما در واقع دولت مجلسی را می پسندند که در آن اصلاح طلبان در اقلیت باشند.
کد خبر: ۸۶۲۷۱۰۴
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
خبرگزاری بسیج- گروه سیاسی: انتخابات در نظام مردم سالاری دینی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بیش از سه دهه عمر پربرکت انقلاب اسلامی می گذرد و در این سی و چند سال تقریبا هرسال یک انتخابات پرشور برگزار شده است که هم تضمین کننده مقبولیت نظام است و هم راه توسعه و پیشرفت را همواره می سازد. در این میان قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز مکانیسم های بسیار دقیقی برای حفظ و صیانت از رای مردم و تضمین سلامت نظام سیاسی کشور اندیشیده است که یکی از مهمترین این نهادها شورای نگهبان است. شورایی که هم وظیفه صیانت از اسلامیت  و هم تکلیف مراقبت از جمهوریت نظام را بر دوش خود دارد. اما این نهاد مقدس همواره به دلیل مقاومت در برابر زیاده خواهی ها مورد فشار، تهدید و گاهی تمسخر و توهین عده ای گرفته است. رئیس جمهور دولت یازدهم نیز که مدعی قانون مداری و حقوقدانی است اخیرا نظراتی را در خصوص مساله رد صلاحیت ها مطرح کرده است که به نظر بسیاری از کارشناسان سیاسی پایه و اساس درستی ندارد. در همین زمینه گفتگویی را با محمد ودود حیدری کارشناس مسایل سیاسی و مدیر عامل بنیاد تبیین اندیشه های امام خمینی (ره) در دانشگاه ها ترتیب دادیم که ماحصل آن در ذیل از مد نظر شما می گذرد. 

دولت نگران ردصلاحیت اصلاح‌طلبان نیست/ هدف عبور از معیشت به سیاست/تعداد نامزدها در رقابت مجلس دهم برای هر کرسی بیش از نرم اتحادیه اروپاست

جناب حیدری! به عنوان سوال نخست، به نظر شما مواضع اخیر رئیس جمهور علیه شورای نگهبان از کجا سرمنشا می گیرد؟

 به نظر من مواضع اخیر آقای رئیس جمهور غیر معمول و نوعی تلاش برای دو قطبی سازی جامعه بود که البته رهبری پیشتر نسبت بدان اخطار داده بودند. واقعا این اظهار نظرها از رئیس جمهوری که خود را حقوق دان می داند غیر قابل انتظار است زیرا عدول از موازین قانونی است. آقای روحانی رئیس قوه مجریه است و می بایست بر اساس اختیارات و وظایف خود سخن بگوید نه بر اساس جوسازی رسانه ای و دوقطبی سازی انتخابات.

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که دولت در پسابرجام به دنبال فرار از معیشت به سیاست است.تحلیل شما در این زمینه چیست؟

بله به نظر من یکی از دلایل طرح مباحث مربوط به شورای نگهبان نیز همین فرافکنی دولت نسبت به تعهداتی که در صوص اجرای برجام مطرح کرده بود. بسیاری از مسئولین دولتی پیش از اجرای برجام، این توافق را به منزله آغاز یک گشایش اقتصادی در ایران مطرح کردند اما امروز شاهد هستیم که اتفاق خاصی در فضای اقتصادی روی نداده است. البته شاید برجام در بلند مدت تاثیر اقتصادی داشته باشد اما فعلا روی زندگی مردم تاثیری نگذاشته است.
  به نظر من دولت و شخص رئیس جمهور از رد صلاحیت ها ناراضی نیستند. شاید تظاهر می‌کنند اما در واقع  دولت مجلسی را می پسندند که در آن اصلاح طلبان در اقلیت باشند چرا که اگر اصلاحات به طور کامل پیروز انتخابات باشد آنگاه زمان عبور از روحانی کلید خواهد خورد و لذا در شرایط فعلی هم رئیس جمهور زیاد دلنگران رد صلاحیت ها نیست بلکه بیشتر به دنبال همان مساله فرافکنی سیاسی است.

دولت نگران ردصلاحیت اصلاح‌طلبان نیست/ هدف عبور از معیشت به سیاست/تعداد نامزدها در رقابت مجلس دهم برای هر کرسی بیش از نرم اتحادیه اروپاست

 فکر می کنید در عرصه اقتصادی دولت در این دوسال گذشته توانسته است به تعهدات خود عمل کند؟

کاملا مشخص است که دولت بعد از دوسال فعالیت خیلی رزومه کاری و برنامه به بار نشسته اجرایی و و عمرانی را ندارد که شب انتخابات از اینها رونمای کند ئ آرا را به سمت خودش سوق دهد. در دو سال گذشته دولت تمام هم و غم خود را بر روی  سیاست خارجی با نگاه برجام گذاشته است. در واقع دولت اکنون تلاش دارد تا ذهن مردم را از رکود اقتصادی به دعواهای سیاسی جلب کند.

آیا واقعا شورای نگهبان در قضیه احراز صلاحیت ها به دنبال مهندسی انتخابات بوده است؟!

اصلا و ابدا! اگر اعتراضی هم وجود دارد قانون زمینه آن را ایجاد کرده است و شورای نگهبان نیز دلایل رد، تائید و یا عدم احراز نامزدها را در اختیار دارد می تواند آنها را به معترض و ارائه کند. آقای رئیس جمهور گفته بودند که مجلس خانه ملت است و نه خانه یک گروه و جناح خاص. آمار نیز نشان می دهد که اگر رد صلاحیتی صورت گرفته است از هر دو طیف سیاسی کشور بوده است. در واقع شورای نگهبان فارغ از گروه بندی های سیاسی مساله صلاحیت ها را مورد بررسی قرار داده است. آنالیز داده های مربوط به تائید صلاحیت ها نشان می دهد که برای هر کرسی مجلس نمایندگی بیش از 16 نامزد وجود دارد که این از نرم کشورهای اروپایی که 13 است بالاتر است. همچنین رد صلاحیت ها از هر دو طیف سیاسی کشور بوده است و این حرف هایی که مطرح می شود مبنی بر مهندسی مجلس مستند قانونی و آماری ندارند و تنها غوغاسالاری است.  البته تعدادی از چهره هایی که در فتنه 88 دخیل بوده اند توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند که امر طبیعی است.

شما تلاش دولت برای تاثیر گذاری بر جریان انتخابات را چگونه تحلیل می کنید؟!

اساسا دولت ها برگزارکننده انتخابات هستند و در این میان نیز باید مر قانون رعایت شود و دولت بی طرف باشد. انتخابات مظهر ظهور و بروز آرای مردم است نه خواست دولتی ها! البته اغلب دولت ها تلاش داشته اند تا مجلسی روی کار بیاید که هماهنگی بیشتری با آنها داشته باشد اما در اغلب اوقات این تلاش ها نتیجه معکوس داده است.

به نظر شما آیا حامیان دولت با جریان اصلاحات در نهایت به یک ائتلاف سیاسی دست پیدا خواهند کرد؟

من معتقدم بر خلاف آنچیزی که در ظاهر نشان داده می شود دولت روحانی تمایلی ندارد اکثریت مجلس آینده اصلاح طلب باشد چون به شدت احساس خطر می کنند که مبادا پروژه عبور از روحانی کلید بخورد. جالب اینجاست اصلاح طلبان نیز در اظهار نظرات خود به دنبال دست یابی به یک مجلس خالص اصلاح طلب هستند و نه ائتلافی با اعتدالی ها. به نظر می رسد مجلس مورد پسند دولت مجلسی است که با حضور گسترده سه طیف اعتدالیون، مستقل ها و اصولگرایان میانه رو تشکیل گردد.
با این حال با توجه به حضور چهره های شاخص اصولگرایی و ارائه یک لیست واحد به طور قطع جریان اعتدالی حامی دولت و جریان اصلاح طلب مجبور به وحدت استراتژیک هستند. حامیان دولت نیز به دلیل فقدان گفتمان غالب پایگاه اجتماعی گسترده ای ندارد و لذا چاره ای جز سهیم شدن با اصلاح طلبان در انتخابات ندارند.

با تشکر از شما

بنده هم سپاسگزارم
ارسال نظرات