مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: یکی از برنامه‌های اجرایی در راستای تامین امنیت غذایی توسط سازمان کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی است که تاکنون 2 میلیون و 835 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های واگیر دامی واکسینه شدند.
کد خبر: ۸۶۲۷۱۰۰
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴

محسن شانقی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج در اراک با اشاره به جایگاه سازمان دامپزشکی در امنیت غذایی اظهار داشت:امروزه بحث امنیت غذایی و تامین غذای سالم یکی از دغدغه‌های کشورها به شمار می‌رود که با توجه به فرهنگ و تقاضای مردمی این مباحث به شکل جدی در حال پیگیری است و کشور ما نیز بایستی در این حوزه به نحوی فعالیت کند که بتوانیم در جوامع بین‌المللی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: برای این مهم بایستی خود را با استانداردهای روز دنیا تطبیق دهیم شاید نتوانیم شرایطی را که کشورهای پیشرفته وجود دارد را فراهم سازیم ولی برنامه هایی را که در راستای امنیت و سلامت غذایی در سازمان دامپزشکی کشور و به تبع آن در استان دنبال می کنیم همان اهدافی است که سازمان های بین المللی پی گیری می کنند.

وی افزود: سازمان دامپزشکی با الگوبرداری و گرفتن اطلاعات از سازمان های بین المللی و همچنین برنامه ها و سیاست های موجود در دولت که منطبق با شرایط کشور است برنامه ریزی می کند تا به هدف اصلی که همان غذای سالم و عاری از آلودگی است دست پیدا کند.

شانقی با اشاره به برنامه‌های سازمان دامپزشکی در راستای تامین غذای سالم گفت: یکی از برنامه هایی که در راستای تامین امنیت غذایی سازمان دنبال می کند بحث کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی، طیور و آبزیان است که در این راستا سالانه برنامه های کنترلی را انجام می دهیم که شامل قرنطینه، واکسیناسیون دام، کنترل و جابجایی دام ها، حمل و نقل و مایه کوبی دام ها بر علیه بیماری های واگیر دامی است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: از دو سال گذشته تاکنون برنامه هدفمندی را برای واکسیناسیون دام ها دنبال می‌کند، در گذشته اگرچه واکسیناسیون به شکل گسترده صورت می گرفت شاید به نوعی هدر رفتن سرمایه را هم شاهد بودیم ولی با تصمیمات و سیاست های اتخاذ شده به جای واکسیناسیون کل منطقه واکسیناسیون هدفمند را دنبال کردیم.

وی افزود: امسال در مقایسه با دو سال گذشته 31 درصد بیماری های دامی کاهش داشته است که توفیقی برای سازمان به شمار می‌رود، بحث بیماری‌های مشترک بین دام و انسان نیز یکی دیگر از حوزه‌های فعالیتی سازمان است که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر بهداشتی خسارات فراوانی را به جامعه وارد می‌کند.

شانقی با اشاره به مثمر ثمر دانستن اقدامات صورت گرفته در این راستا و نتایج حاصل از ان گفت: شیوع بیماری تب مالت سال گذشته به نسبت سال 92 نزدیک به 25 درصد کاهش داشت و همچنین در بحث واکسیناسیون در سال‌های 93 و 94 عملکرد سازمان 40 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: از ابتدای سال تا پایان 9 ماهه نخست امسال 886 هزار راس دام سبک و سنگین را علیه بیماری تب مالت و 7 هزار و 300 قلاده سگ را علیه بیماری هاری مایه کوبی کرده ایم.

وی با اشاره به برنامه واکسیناسون این سازمان گفت: 19 هزار و 600 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری سل در راستای کنترل بیماری های دامی تست شد و 396 هزار راس دام علیه بیماری شاربن واکسینه شد در مجموع در 9 ماهه نخست امسال 2 میلیون و 835 راس دام علیه بیماری‌های واگیر دامی واکسینه شدند.

شانقی در ادامه گفت: از دیگر اقدامات در بحث تامین امنیت غذایی پایش باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها و فرآورده‌های خام دامی است که در برنامه پنجم توسعه نیز سازمان در فرآورده‌های خام دامی از قبیل عسل، گوشت قرمز، طیور، ماهی و محصولات لبنی انجام داده است ولی شرایط در کشور به گونه‌ای نیست که بتوانیم آن را انجام دهیم چرا که با اجرایی شدن آن ممکن است به حذف تعداد زیادی از مواد پروتئینی منتهی شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: بایستی شرایط در کشور فراهم شود و برای این منظور بایستی آزمایشگاه‌ها تجهیز شوند و امکانات تشخیصی و اعتباری لازم تامین شود، در استان چون تجهیزات کافی را در دسترس نداریم پایش‌ها به شکل کشوری انجام می‌شود و نمونه‌های استانی به مرکز ارسال می‌شوند.

وی افزود: در 10 درصد مرغداری‌ها پایش باقی مانده آنتی‌بیوتیک را ماهانه به صورت رندم انجام می‌دهیم که در این میان با نمونه‌گیری از 146 واحد مرغداری و پایش 295 نمونه گرفته شده در این میان 8 مورد مثبت و 4 مورد مشکوک و مابقی منفی بود.

در حقیقت منع مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری ها وجود ندارد ولی باید رعایت فاصله زمانی پرورش تا کشتار شود و دو هفته مانده به کشتار بایستی مصرف آنتی بیوتیک قطع شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات