واكنش‌ها به انتشار گزارش مجلس درباره پرونده فساد در فوتبال

سكوت وزير، بي‌اطلاعي كفاشيان!

24 ساعت پس از انتشار فساد در فوتبال در رسانه‌ها، اين گزارش ديروز در صحن علني مجلس هم قرائت و اسامي متخلفان به قوه قضائيه ارجاع شد تا شمارش معكوس براي برخورد با متهمان آغاز شود.
کد خبر: ۸۶۲۷۰۲۵
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
به گزارش خبرگزاري بسیج، انتظارها تمام شد و وعده‌هاي امروز و فردا سرانجام صبح ديروز به پايان رسيد و گزارش فساد در فوتبال كه در كميسيون اصل نود مجلس تهيه شده بود، در صحن علني مجلس قرائت شد، گزارشي 13هزار كلمه‌اي كه در 30 صفحه تنظيم شده بود و حاوي نكات تكان‌دهنده‌اي از فساد گسترده اخلاقي و مالي در فوتبال بود. البته مصطفي افضلي‌فرد، نماينده مردم اردبيل و سخنگوي كميسيون اصل 90 پس از قرائت گزارش پرونده فساد در فوتبال اعلام كرد كه اين پرونده همچنان باز است، نكته‌اي كه در انتهاي گزارش فساد در فوتبال هم به آن اشاره شده است: «در پايان قابل ذكر است كه با توجه به گستردگي موضوعات و گزارش‌هاي اخيرالوصول پرونده در خصوص صورت‌هاي مالي فدراسيون و سازمان ليگ، فوتبال و فوتسال بانوان، نحوه پرداخت درآمدها توسط سازمان ليگ به باشگاه‌ها، ادعاي فساد مالي بعضي از مديران فدراسيون، عملكرد رسانه ملي در بخش فوتبال، شركت‌هاي افق سبز، صدرا، مؤسسه سازمان ليگ، قراردادهاي فدراسيون و سازمان ليگ با اشخاص حقيقي و حقوقي، پرداخت رشوه، پرونده همچنان در اين كميسيون مفتوح است و رسيدگي به آن ادامه دارد.»

واكنش وزارت ورزش و فدراسيون
انتشار اين گزارش همان طور كه پيش‌بيني مي‌شد با واكنش‌هاي زيادي روبه‌رو شد. علي كفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال كه در اين گزارش اتهامات زيادي متوجه دوران رياست اوست، ديروز در حاشيه مراسم تشييع جنازه همايون بهزادي سعي كرد خودش را نسبت به اين گزارش بي‌اطلاع نشان دهد: «در جريان اين قضيه نيستم ولي اعتقاد دارم هر شخصي كه خلافي كرده بايد پاسخگو باشد. قطعاً قوه قضائيه نيز پيگير ماجرا خواهد بود و اشخاصي هم كه متخلف هستند بايد به قوه قضائيه پاسخ بدهند. كميته‌ حقوقي فدراسيون هم با مطالعه و بررسي اين گزارش پاسخ مناسبي خواهد داد و اگر تخلفي هم وجود داشته باشد به كميته‌هاي حقوقي پاسخ مي‌دهيم.» 
وزير ورزش هم كه در اين گزارش وزارتخانه متبوعش به كم كاري درباره مبارزه با فساد متهم شده است، در واكنش به گزارش مجلس گفت فعلاً قصد ندارد در اين رابطه اظهارنظر كند. سكوت محمود گودرزي در شرايطي است كه او در بدو ورود به وزارت ورزش، سياستش را مبارزه با فساد عنوان كرده بود، اما انفعال وزارت ورزش در دو سال اخير در اين رابطه سبب شده وزير ورزش هم در گزارش مجلس بازخواست شود. 

پاي تعليق را به ميان كشيدند
برخي واكنش‌ها هم نسبت به گزارش مجلس از فساد گسترده در فوتبال جالب‌توجه و قابل‌تأمل بود. يكي از اين واكنش‌ها مربوط به رئيس كميته صيانت از اخلاق سازمان ليگ فوتبال بود. او هم مانند ديگر مسئولان فوتبال در اين ماجرا سعي كرد پاي تعليق را به ميان بكشاند و به مجلس و قوه قضائيه هشدار دهد كه در صورت ورودشان به تخلفات فوتبال، فيفا فوتبال ايران را تعليق خواهد كرد. حجت الاسلام عليپور ديروز به خبرگزاري فارس گفت: «عناويني كه در اين پرونده وجود دارد مي‌تواند به صورت جدي باعث تعليق فوتبال ما شود.‌اي كاش دوستان اجازه مي‌دادند پس از تشريفات قانوني اين پرونده منتشر مي‌شد و بعد از آن با همه متخلفان، هر كسي كه بود، برخورد لازم انجام مي‌شد. هرچند اشخاصي كه عليه آنها شكايت شده قطعاً بايد به قوه قضائيه بروند تا به موارد آنها رسيدگي شود.»البته استفاده از حربه تعليق در سال‌هاي اخير آنقدر نخ‌نما شده است كه به نظر مي‌رسد نبايد صحبت‌هاي اين مسئول سازمان ليگ را كه سازمان مربوطه‌اش هم در مظان اتهام است، جدي گرفت و آن را حربه‌اي براي تهديد دانست، تهديدي كه به نظر مي‌رسد ديگر اثرش را با توجه به بي‌اساس بودن آن از دست داده است!

استقبال از گزارش مجلس 
بر خلاف برخي از فوتبالي‌ها كه انتشار اين گزارش نگراني آنها را به همراه داشته است، علي دايي از اينكه مجلس در اين حوزه وارد شده، استقبال كرد و گزارش مجلس را چكيده حرف‌هايي دانست كه او و خيلي از فوتبالي‌ها در سال‌هاي اخير آن را بارها تكرار كرده‌اند: «هيچكس نمي‌تواند فساد در فوتبال را رد كند و دست مجلس هم به خاطر اين گزارش درد نكند. اين مسئله‌اي است كه همه باور داريم. اين اتفاقات سال‌هاست در فوتبال رخ مي‌دهد ولي كو گوش شنوا؟ اگر زياد هم حرف بزنيم ما را متهم مي‌كنند! من از زماني كه سرمربي تيم ملي شدم، خيلي چيزها را ديدم و گروهي را شناختم. متأسفانه فساد همه جا هست و نمي‌شود گفت فقط در فوتبال وجود دارد. متأسفانه فساد در اكثر جاهايي كه كار اجرايي مي‌شود، وجود دارد. شايد فوتبال به خاطر اينكه طرفداران زيادي دارد، مورد لطف مجلس قرار گرفته است و نمايندگان به آن مي‌پردازند!»
ارسال نظرات