سبقت روسیه از عربستان در صادرات نفت به چین

برای چهارمین ماه پیاپی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ روسیه با پشت‌ سر گذاشتن به بزرگترین تأمین‌‌کننده نفت چین تبدیل شد.
کد خبر: ۸۶۲۶۹۸۳
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از رویترز در ماه دسامبر 2015 روسیه برای چهارمین‌بار بیشتر از عربستان به چین نفت صادر کرد و به بزرگترین تأمین‌کننده نفت چین تبدیل شد.

در سال 2015 واردات نفت از روسیه 28 درصد افزایش یافته است و این در حالی است که واردات این کشور از عربستان تنها 1.8 درصد رشد داشته است.

این مسئله به دلیل افزایش تمایل شرکت‌های پالایشگاهی چینی است که ترجیح می‌دهند به جای پالایش نفت با سولفور بالای خاورمیانه از خاور دور نفت وارد کنند.

روسیه در سال 2015 در حال محکم‌ کردن جای پای خود در بازار نفت آسیا است. به گونه‌ای که صادرات این کشور به آسیا در سال 2015 به میزان 25 درصد افزایش یافته است.

پس از صدور مجوز دولتی برای واردات مستقل نفت از سوی شرکت‌های خصوصی و کوچک در چین هم‌اکنون چین به یکی از مهم‌ترین اهداف روسیه در صادرات نفت تبدیل شده است.

در ماه دسامبر صادرات نفت روسیه به چین به رکورد 4.81 میلیون تن دست یافت که این میزان نسبت به سال گذشته 29 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر چین در این ماه روزانه 1.13 میلیون بشکه نفت از روسیه وارد کرده است.

از سوی دیگر صادرات نفت عربستان به چین در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته میلادی به 1.2 درصد کاهش به روزانه 1.05 میلیون بشکه رسید.

اصلی‌ترین دلیل سبقت روسیه از عربستان در تأمین نفت چین واردات مستقل پالایشگاههای در چین از روسیه طی ماه‌های گذشته بوده است.

ارسال نظرات