رئیس جمهور سابق فرانسه گفت که بازار مواد خام هم قربانی سفته بازی شده است و سفته بازها با قدرت از دگرگونی قیمت‌های مواد خام نه تنها در حوزه نفت بلکه در سایر حوزه ها از جمله قهوه، کاکائو و گندم و غیره سود می برند.
کد خبر: ۸۶۲۶۹۸۰
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، نیکولا سارکوزی رییس جمهور سابق فرانسه در گفت و گو با پایگاه خبری مرکز مطالعات و پژوهش های استراتژیک امارات (ECSSR) پیرامون مسائلی از جمله ادامه وضعیت کاهش قیمت نفت و همچنین روابط آینده دولت های عربی با ایران سخن گفته است.

سارکوزی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیرات کاهش قیمت نفت در بازار جهانی گفت: آنچه اتفاق افتاد نشان می دهد ما در آستانه پایان یک نظام و سیستم مشخصی هستیم. یک زمانی قیمت نفت از 100 دلار در هربشکه فراتر رفت امروز به 32 دلار رسیده و درآینده چه بسا به 20 دلار در هربشکه برسد.

وی تصریح کرد که در این نوسان قیمت، درآمد دولت های حاشیه خلیج فارس کاهش یافته است. یک مشکلی نیز برای ما وجود دارد به گونه ای که قدرت مشتری های ما برای خرید هم کاهش یافته است.اجازه بدهید به شما بگویم که بازار مواد خام هم قربانی سفته بازی شده است و سفته بازها باقدرت از دگرگونی قیمتهای مواد خام نه تنها در حوزه نفت بلکه در سایر حوزه ها از جمله قهوه، کاکائو و گندم و غیره سود می برند. بنابراین برای جلوگیری از تکرار سفته بازی هایی که بر بازارهای جهانی در سال 2008 نیز اثر گذاشت چاره ای جز ایجاد و تاسیس یک نظام جدید برای بازار مواد خام که هم تولید کننده و هم مصرف کننده را شامل شود، نیست.

رئیس جمهور سابق فرانسه در خصوص ایران و روابط اینده دولت های عربی با این کشور نیز گفت: این یک موضوع حساسی است. ایران دولتی دارای تمدن بزرگ و استثنایی است. این کشور دارای رهبرانی هوشمند با مهارتهای دیپلماتیک عالی است. ایران همسایه شما دولت های عربی است.

وی پس از تمجید از پیشینه و حال ایران، جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از تروریسم و صدور انقلاب کرد و خطاب به تهران گفت: اگر مشارکت می خواهید باید آن را در صلح جستجو کنید وگرنه آنچه نتیجه جنگ است چیزی جز فقر و ویرانی نیست. ایران کشور بزرگی است و نیازی به حمایت مالی از تروریسم و شبه نظامیان ندارد. ایرانی که ما احترامش می گذاریم باید به دیگران احترام بگذارد و در تحقق صلح مشارکت کند.

ارسال نظرات