مستخدمین حسینی

لغو نشدن تحریم سوئیفت در روزهای اخیر اعتماد مردم را سلب کرد

معاون رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: بعد از برجام با نگفتن حقایق برای مردم شبهه‌ ایجاد نکنیم. این که هر روز بگوییم سوئیف لغو شد و روز بعد بگوییم چند روز دیگر برقرار میشود و باز دوباره به تعویق بیفتد جو روانی خوبی را در جامعه در پی نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۶۲۶۷۲۰
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، حیدر مستخدمین حسینی اقتصاددان و معاون رئیس کل اسبق بانک مرکزی  در رابطه با اظهارات متناقض درباره لغو تحریم سوئیفت بیان داشت: لغو سوئیفت از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست، سوئیفت یک ابزار، یک واسطه و یک نرم افزار است. نرم افزاری که به وسیله آن بانک‌های عضو سوئیفت نقل و انتقالات ارزی را از طریق آن انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: پس از برجام صحبت‌هایی مطرح شد که به نظر بنده بیشتر جنبه تبلیغی داشت|، نه این که بگویم گشایش اعتبار 1000 ال سی که پس از برجام مطرح شد امکان پذیر نیست، اما بدون شک فرآیندی زمان‌بر خواهد بود.

وی تأکید کرد: این گشایش که نرم افزارش همان سوئیفت است به مراحلی نیاز دارد تا به صورت اجرایی درآید، بدون شک در این مدت برخی از بانک‌‌ها مشمول تحریم نشده بودند اما برخی از بانک‌ها هم بودند که تحریم شدند و لذا نمی‌توانستند از این ابزار استفاده نمایند.

وی اضافه داشت: الان سال‌‍‌ها از تحریم این بانک‌ها می‌گذرد و الان که می‌خواهند از خدمات نرم افزار سوئیفت استفاده کنند باید مقدماتی را فراهم کنند.

این اقتصاددان اضافه کرد: در حقیقت بانک مربوطه باید با شرکت‌هایی که خدمات سوئیفت را ارائه می‌دهد، توافق نامه و قرارداد انعقاد کند. در این قراردادها است که مواردی مانند نرخ و مدت و نوع خدمات تعیین می‌شود، پس از تعیین آن‌ها طرفین آن را امضا کرده و لذا قرارداد قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

مستخدمین حسینی گفت: بدون شک مقدمات این کار زمان‌بر خواهد بود و هر بانکی باید این مسیر اجرایی را طی کند البته در رابطه با ارائه خدمات نقل و انتقالی مشکلی را ایجاد نکردند.

وی تصریح کرد: لغو تحریم سوئیفت یک امر بازرگانی است و در نتیجه بدون عقد قراردادهای مربوطه نمی‌توانست بالافاصله بعد از برجام اجرایی شود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: لذا این بحث‌هایی که در مورد لغو تحریم سوئیفت و بالافاصله بعد از برجام مطرح شد و گفته شد که همه چیز حل شده و بانک‌ها نیز تحریمشان برداشته شده تنها می‌توانست جنبه تبلیغاتی و نمادین داشته باشد نه واقعیت.

وی خاطرنشان کرد: اگر بانک‌ها بالافاصله بعد از برجام هم اقدام کرده باشند حداقل 10 روز تا حداکثر یک ماه طول خواهد کشید تا این مکانیزم مورد توافق طرفین قرار بگیرد و زمینه‌های اجرایی پیدا کند.

این اقتصاددان در رابطه با این که مسئولین به خصوص مدیران بانکی هر روز خبر جدیدی مبنی بر به تعویق افتادن لغو تحریم سوئیفت مطرح می‌کنند،به نسیم آنلاین عنوان کرد: بهتر است که در چنین زمانی آن چیزی که واقعیت دارد را به مردم بگوییم تا شبهه‌ای برای آنان ایجاد نشود. این که هر روز بگوییم این جریان تا چند روز دیگر انجام خواهد شد و باز دوباره به تعویق بیفتد جو روانی خوبی را در جامعه در پی نخواهد داشت.

وی در ادامه با بیان این مطلب که بحث گشایش 1000 پرونده با واقعیت هیچ تطبیقی نداشت ، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در این رابطه یعنی مدیریت کردن مطالب مربوط به سوئیفت نتوانسته به خوبی اقدام کند ، در صورتی که توقع این بود که آگاهانه تر در رابطه با چنین مواردی صحبت می کرد و به جای طرح شدن موضوعاتی که هنوز تأیید نشده از این اطلاع می داد که بانک‌ها در حال حاضر آماده هستند تا با مجموعه‌ای که خدمات سوئیفت را ارائه می‌دهند قرارداد ببندند.

ارسال نظرات