مدیر حوزه علمیه یزد از رشد ۳۲۰درصدی آثار ارائه شده به جشنوار علامه حلّی استان خبرداد.
کد خبر: ۸۶۲۶۴۳۵
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از حوزه علمیه یزد؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس در گردهمایی معاونین پژوهش حوزه علمیه استان یزد که با حضور محمدرضا ملك ثابت مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد برگزار شد با اشاره به حدیثی از امام صادق(علیه السّلام) در خصوص اهمیت نوشتن و پژوهش اظهار داشت: ابوبصیر گوید: «بر امام صادق (ع) وارد شدم، حضرت فرمود: چه چیز شما را از نوشتن بازداشته؟ شما هرگز بدون نوشتن چیزی را حفظ نخواهید کرد، گروهی از اهل بصره از من سؤال هایی پرسیدند سپس آن را نوشتند و رفتند، امام صادق (ع) فرمود: نوشته‏های خود را نگهدارید»، زیرا در آینده نزدیک به آن نیازمند خواهید شد. و در جای دیگر حضرت می فرمایند: «احادیث ما را بنویسید زیرا تا ننویسید موفق به یادگیری و حفظ آن نشوید و دل آرامش و اطمینان پیدا میکند به نوشتن.»
مدیر حوزه علمیه استان یزد 10عامل و اسباب رزق و روزی را بیان کرد و گفت: اولین عامل در افزایش رزق و روزی «طعام دادن به دیگران» است که در این زمینه پیامبر (ص) می فرمایند: «الرزق أسرع إلی من یطعم الطعام من المسکین فی السنام»؛ روزی به کسی که اطعام می کند سریعتر از چاقو به چربی کوهان می رسد.
وی «طهارت دائمی»(با وضو بودن) را دومین عامل در افزایش رزق و روزی دانست و ادامه داد: همیشه وضو داشتن و با طهارت همراه بودن، آثار و برکات فراوانی دارد، یکی از آن آثار زدودن فقر و تنگدستی است. فردی خدمت رسول خد(ص) رسید و از کمی رزق شکایت کرد، پیامبر فرمود:«همیشه با وضو و طهارت باش، روزیت فراوان می گردد»
حجت الاسلام و المسلمین شمس «صدقه دادن» را سومین عامل افزایش رزق و روزی دانست و افزود: از جمله اموری که در روایات از آن به عنوان عامل افزایش روزی یاد شده، صدقه دادن است که در این زمینه رسول‌الله (ص) می فرمایند: «اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ؛ روزی را به وسیله صدقه فرود آورید»
وی تصیرح کرد: «مواسات با برادران دینی» چهارمین عامل افزایش رزق و روزی است در واقع وقتی شخصی برادرش را در سختی می بیند و اموال خویش را با او تقسیم و او را یاری می کند، این رفتار را «مواسات» می‌گویند. مواسات با برادران و خواهران دینی، سبب گسترش روزی می گردد، که در این زمینه حضرت علی (ع) نیز می فرمایند: «مواساة الأخ فی الله عزوجل تزید فی الرزق»؛ مواسات با برادر دینی خود، به خاطر خدا، روزی را زیاد می کند.
مدیر حوزه علمیه استان استان یزد «امانتداری» را پنجمین عامل افزایش رزق و روزی دانست و خطاب به معاونین پژوهش عنوان کرد: یکی از ویژگی هایی که باعث وسعت روزی می شود، امانتداری است و این طلابی که زیر نظر شما در مدارس هستند امانت های الهی محسوب می شوند و شما وظیفه دارید تا به آن ها شیوه صحیح و کاربردی پژوهش را یاد دهید تا فردای قیامت حجتی بر گردن شما نداشته باشند که در این زمینه امام صادق(ع) فرموده اند:« پیوسته به راستگویی و امانتداری سفارش شده‌ایم، زیرا آن دو کلید روزی هستند».
وی «نیت نیکو» را ششمین عامل افزایش رزق و روزی عنوان و گفت: امام کاظم (ع) فرمودند:«کسی که نیت خوبی داشته باشد ، روزیش فراوان می شود».
حجت الاسلام و المسلمین شمس «دعای خالصانه برای دیگران» را هفتمین عامل افزایش رزق و روزی مطرح کرد و توضیح داد: تا می توانید برای طلاب در نماز های شب دعا کنید زیرا دعا کردن برای مؤمنان در غیاب آنان، دارای آثار فراوانی است، یکی از آنها زیاد شدن روزی است، که در این زمینه امام صادق (ع) نیز می فرمایند:« دعا کردن برای برادر دینی در غیاب او، روزی را زیاد و بلا را دفع می‌کند». وقتی خداوند می بیند بنده اش به یاد و فکر دیگران است به او توجه خاص می کند و دعای او را درباره ی دیگران نسبت به خود او نیز مستجاب می کند. و در جای دیگر ایشان فرمودند: دعای فرد مسلمان به برادر دینی خود در غیاب او، روزی را به سوی دعا کننده می‌فرستد و بلا را از او دفع می کند و فرشتگان الهی به او می گویند: برای خودت دو چندان باشد»
مدیر حوزه علمیه استان یزد « پرداخت زکات» را هشتمین عامل افزایش رزق و روزی دانست و عنوان کرد: یکی از عوامل زیاد شدن روزی، پرداخت زکات است و امام باقر (ع) فرمودند: «الزکاة تزید فی الرزق»؛ ‌پرداختن زکات باعث فزونی روزی می‌شود.
وی « نیکی به والدین» را نهمین عامل افزایش رزق و روزی عنوان و اذعان داشت: خانواده ای که در آن رحمت و رأفت حاکم باشد، زمینه بارش رحمت الهی را بر خود هموار می کنند. یکی از مصداقهای رحمت خداوند، توسعه رزق خانواده است. امام صادق علیه السلام در این زمینه فرموده اند: «أَیُّما أَهلِ بَیْتٍ اُعْطُوا حَظَّهُمْ مِنَ الرِّفْقِ فَقَدْ وَسَّعَ اللّهُ عَلَیْهِمْ فِی الرِّزْقِ وَالرِّفْقُ فِی تَقْدِیرِ الْمَعِیشَةِ خَیْرٌ مِنَ السَّعَةِ فِی الْمالِ وَالرِّفْقُ لا یَعْجِزُ عَنْهُ شَی ءٌ وَالتَبْذِیرُ لا یَبْقی مَعَهُ شَی ءٌ اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ رَفِیقٌ یُحِبُّ الرِّفْقَ؛ به هر خانواده ای که سهم آنان از رفق و همدلی هدیه شده باشد و با یکدیگر با مدارا و ملایمت رفتار کنند، خداوند حتما رزق آنان را افزایش خواهد داد. در تقدیر معیشت همدلی و مدارا بهتر از ثروت زیاد است....»
وی «حسن خلق» را آخرین و دهمین دهمین عامل افزایش رزق و روزی بیان وافزود: امام صادق(ع) نیز درباره خوش‌خلقی می فرمایند: حسن خلق، رزق و روزی را زیاد می‌کند.
حجت السلام و المسلمین شمس در بخش دیگر صحبت های خود به رشد چشم گیر آثار ارائه شده به جشنواره علامه حلّی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امسال تاکنون 187 اثر به جشنواره علامه حلی فرستاده شده است که رشد 320درصدی در این زمینه را نشان می دهد، و پیش بینی می شود این آثار به مرز 200 اثر برسد در صورتیکه سال گذشته تنها 52 اثر به جشنواره ارائه شده بود.
وی گفت: از معاونین پژوهش حوزه علمیه استان یزد به خاطر همتی که در این زمینه داشته اند تقدیر و تشکر می کنم اما معاونین پژوهش نباید خود را به این موارد قانع کنند.
مدیر حوزه علمیه استان یزد ابراز امیدواری کرد: پیش بینی شده است برای هر طلبه ای که بتواند حداقل 60امتیاز از مجموع 100 امتیاز را در جشنواره علامه حلّی کسب کند، مبلغی نقدی به عنوان هدیه به وی پرداخت شود.
ارسال نظرات