خبرهای داغ:
دکتر منتظری گفت: باید نسل جوانمان را مهیا کنیم تا در طراز انقلاب اسلامی در حوزه هنر بروز و ظهور داشته باشند، در این زمینه دانشکده هنر انقلاب بسیج کار خودش را با هدف کادرسازی و آموزش آغاز نموده است.
کد خبر: ۸۶۲۶۱۲۲
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
دومین جشنواره سراسری سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج با عنوان " ترنم بیداری" از 3 تا 7 بهمن در تالار حافظ شیراز با حضور گروه‌های سرود از سراسر کشوربرگزار خواهد شد.

دکتر غلامرضا منتظری رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور با حضور در بنامه خوشا شیراز شبکه فارس گفت: اعتقادمان بر این است که هنر بخش زیبا و لطیف فرهنگ هر جامعه ای محسوب می شود و هنر موسیقی هم یکی از تماشایی ترین جلوه های هنر هر کشوری محسوب می شود، یکی از ماموریت های مهم سازمان بسیج هنرمندان هم این است که بتواند زمینه رشد و شکوفایی استعداد ها و قابلیت های هنری را بویژه با رویکرد سروهای حماسی و آهنگ های انقلابی مهیا کند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران منشا تحولات فراوانی شده است از جمله در بخش هنر، ادب و فرهنگ، ما هم تمام همت خودمان را بر این قرار داده ایم تا در طراز انقلاب اسلامی از هنر موسیقی استفاده کنیم، این جشنواره در فراخوانی که داشته است 2700 اثر را دریافت نموده که گلچینی از بهترین های این آثار در شیراز به نمایش درخواهند آمد.

دکتر منتظری افزود: هدف های متعددی از برگزاری این جشنواره داریم، هدف اول اینکه بتوانیم اسباب شادی و نشاط جامعه را در یک فضای سالم، تماشایی و لذت بخش فراهم کنیم، فرهنگ ایرانی-اسلامی ظرفیت فوق العاده ای دارد، باید یک مدل شایسته برای شادی ارائه کنیم، هدف دوم معرفی و تجلیل از چهره های شاخص و تاثیر گذار در حوزه  هنر موسیقی بویژه حوزه تولید سرودهای انقلابی است و هدف سوم هم قدرشناسی از پیشکسوتان عرصه موسیقی است.

رییس سازمان بسیج هنرمدان کشور با بیان اینکه شعار امسال همدلی، هم زبانی و مهربانی، است گفت: ظرفیت های فوق العاده ای که اقوام ایرانی در جای جای این کشور دارند ما را بر این داشت که به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم، آثار متعدد حاضر در جشنواره سرودهای انقلابی بسیج در عین تنوع و تکثر از یک وحدت حکایت می کنند، می توانیم بگوییم ایران یک قوم دارد و مابقی شاخه های زیبای این درخت هستند که وقتی کنار هم قرار بگیرند با شکوه و زیبا هستند، نغمه های هم آوایی و همدلی را در مجموعه این جشنواره شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه نکته مهم در برگزاری جشنواره های هنری تولید آثار فاخر است، گفت: در این جشنواره هم بخش سنتی، هم پاپ و هم بخش موسیقی محلی داریم، یک ترکیب جذاب و متنوع دیده شده است، سرود و آوا محور اصلی است و مابقی آثار هم خط محتوایی جشنواره را تعقیب می کنند، قصد نداریم یک گونه موسیقی را از گردونه جشنواره حذف یا خارج کنیم، مهم این است که بتوانیم سلامت کار را حفظ می کینم.

دکتر منتظری افزود: اعتقاد داریم هنر هم می تواند سازنده باشد و هم می تواند مخرب باشد، هنر اگر آلوده باشد آلودگی آن به سادگی قابل درمان نیست، دستگاه های فرهنگی، ادبی و هنری وظیفه دارند فضای جامعه و هنر را رصد کنند تا تغذیه سالمی بر سر سفره فرهنگی مردم قرار بگیرد، موسیقی از جمله بخش هایی است که از آن غفلت کرده ایم باید یک بازخوانی مجدد صورت بگیرد تا بتوانیم از این ظرفیت برای پاسخگویی به نشاط اجتماعی جامعه استفاده کنیم، جامعه ای موفق است که نشاط اجتماعی داشته باشد و این نشاط اجتماعی بر مبنای پایه های مطابق با عترت انسان شکل بگیرد، امیدواریم با برگزاری این جشنواره  گامی هر چند کوچک برای رسیدن به هدف برداریم.

وی با بیان اینکه اگر قرار است تحولی در سینما، موسیقی و تئاتر ایران اتفاق بیفتد نباید به عصای وابستگی تکیه کنیم گفت:  تلاشمان این است که چند محور را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، اول کادرسازی و تربیت نیرو در حوزه هنر، یعنی باید نسل جوانمان را مهیا کنیم تا در طراز انقلاب اسلامی در حوزه هنر بروز و ظهور داشته باشند، در این زمینه دانشکده هنر انقلاب بسیج کار خودش را با هدف کادرسازی و آموزش آغاز نموده است.

دکتر منتظری ادامه داد: بحث مهم دیگر عرصه شادمانه هاست که از ماموریت های جدی سازمان بسیج هنرمندان است، بدنبال این هستیم که با فراخوان مدل مفهومی شادمانه ها و با بهره مندی از ظرفیت فرهنگ ایرانی-اسلامی، مدلی را برای مراسم شادی منطبق برای استاندادرهای دینی طراحی کنیم و بحث سوم هم توجه به بخش بین‌الملل است، اعتقاد داریم ماموریت بسیج به قلمرو جغرافیایی محدود نمی شود بسج یک فرهنگ حیات بخش است که همه انسان های دوستدار عدالت به آن احساس نیاز می کنند، پس بسیج می تواند پیام انقلاب اسلامی را با ظرفیت نیرومند هنر بعنوان یک زبان بین المللی به اقصی نقاط جغرافیای جهان منتقل نماید.

رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور در پایان صحبت هایش با اشاره به نامه های رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) خطاب به جوانان جهان گفت: در سال 1395 اولین جشنواره بین المللی فرهنگی، هنری و ادبی با الهام نامه های رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)  برگزار خواهد شد، همچنین تا پایان سال جشنواره های فیلم کوتاه و تئاتر و ادبیات داستانی را نیز برگزار خواهیم نمود.

نیما زارع، رییس سازمان بسیج هنرمندا فارس در ابتدای صحبت هایش با بیان اینکه علاقمند بودیم شیراز مهد شعر و ادب میزبان این جشنواره باشد، گفت: با پیگیری هایی که انجام شد این میزبانی برای شیراز در نظر گرفته شد، برنامه های جشنواره از روز سوم  تا هفتم بهمن خواهند وشیراز میزبان حدود 350 نفر اعضای گروه های سرود منتخب از سراسر کشور خواهد شد.

وی افزود برنامه ریزی شده است تا برنامه های جشنواره صبح ها و بعد از ظهرها برگزار شوند، برنمه های بعد از ظهر نیز از ساعت 15 تا 17 برگزار شده و شب ها از ساعت 18:30 آغاز می شوند در ویژه برنامه های شبانه شاهد حضور خوانندگان مطرح کشور نظیر محمد اصفهانی، علیرضا افتخاری، مجید اخشابی و ... خواهیم بود، همچنین یک گروه موسیقی از کشور لبنان هر شب به اجرای برنامه خواهد پرداخت.
زارع در پایان صحبت هایش گفت: امیدواریم با برگزاری این جشنواره فضای همدلی، ارتباط و هم‌افزایی در داخل کشور و با سایر ملل اسلامی که از اهداف مهم سازمان بسیج هنرمندان است، محقق بشود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها