بسیج مداحان: محمدرضا سنگری با تأکید بر اینکه هدف اصلی سیدالشهدا (ع) رواج ذلت ستیزی بود گفت: استکبارستیزی جزء جدایی ناپذیر مداحی است.
کد خبر: ۸۶۲۶۰۳۹
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲

محمدرضا سنگری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان در ارتباط با اهمیت شعار «هیهات منا الذله» اظهار داشت: این شعار یکی از شعارهای کلیدی و محورهای فکری حضرت سیدالشهدا (ع) است و در مجموع به ما می‌آموزد که نهضت حسینی بر مبنای ذلت ستیزی و عزت پذیری بنا شده است.
این پژوهشگر دینی ادامه داد: امام حسین (ع) فرمودند «أَلَا وَإنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ: بَيْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه» یعنی «آگاه باشيد! اين ناپاك زاده، زنا زاده پسر زنازاده، مرا بين جنگ و ذلت مخير كرده و به راستى چقدر ذلت از ما دور است».

پیام جهانی سیدالشهدا (ع) چه بود؟

وی در ادامه در تشریح سخنان سیدالشهدا (ع) بیان داشت: سخن ایشان یک پیام جهانی دارد و آن این است که انسان عزت خود را نباید با چیزی معامله کند. ارزش انسان والاتر از آن است که ذلت بپذیرد. امروزه در یمن و سایر کشورهایی که جنبشی صورت گرفته است نیز شاهد پررنگ شدن این شعار هستیم.
سنگری اضافه کرد: اما آن چه که بیشتر امروز مطرح می‌کنند مذاکره امام حسین (ع) با عمر بن سعد است. بله؛ در کربلا مذاکره وجود داشته است اما مانند مذاکرات امروزی نبوده است. امام در پی جذب عمرسعد بود و به تعبیر امام حسین (ع) می‌خواست او را از مقربان کند. امام قصد مصالحه با وی را نداشت.

این محقق اسلامی یادآور شد: نکته دیگری وجود دارد این است که عمر قصد رسیدن به حکومت ری و گرگان داشت. او می‌خواست جنگ را به تاخیر بیندازد و نامه‌های متعددی به ابن زیاد می‌نوشت. او می‌خواست جنگ را به تاخیر بیندازد تا با به تاخیر انداختن جنگ، امام حسین (ع) کشته نشود و او بتواند بدون جنگ و خون ریزی به خواسته خود برسد.
وی در ادامه تصریح کرد: به همین دلیل به ابن زیاد نامه می‌نوشت که حسین (ع) به من پیشنهاد داده است تا من یکی از سه خواسته او را قبول کنم. مورد اول این است که من نزد یزید بروم و با او بیعت کنم. دومین مورد این است که من به مدینه برگردم و آخرین درخواست حسین (ع) هم این است که می‌خواهد به سرزمین دیگری برود و در آن جا زندگی کند. عمرسعد این نامه‌های دروغین را برای ابن زیاد می‌فرستاد تا او تایید کند و راضی به ختم جنگ بشود.
سنگری تأکید کرد: برخی این نامه عمرسعد را جدی گرفته‌اند و بر این باور هستند که واقعا امام حسین (ع) این سخن را فرموده است در صورتی که اصلا واقعیت ندارد و ایشان این بیانات را مطرح نکرده‌اند.

مداح باید زمان شناس باشد

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وظیفه مهم مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) ابراز داشت: نام دیگر مداح، ذاکر است و ذاکر نام خداوند است. نام دیگر قرآن نیز ذکر است. پس هرکس مداح هست باید دعوت به روایات، دین و قرآن کند. مداح باید زمان شناس هم باشد چرا که لازمه دین شناسی زمان شناسی است. لازمه شناخت زمان، هم دوست شناسی و هم دشمن شناسی است. در مقابل دشمن باید موضع حرب و لعن داشته باشیم و در برابر دوستان و محبان موضع سلم و صلح داشته باشیم. استکبار ستیزی جزء جدایی ناپذیر مداحی است.
سنگری در پاسخ به این سوال خبرنگار بسیج مداحان که هدف دشمنان از ترویج تشیع انگلیسی چست؟ عنوان کرد: روزگاری در هشت سال دفاع مقدس، برادران اهل تسنن همراه ما بودند و جنگ می‌کردند و امروز هم با ایشان ارتباط داریم. در جریان تسنن، جریان انحرافی تکفیری را داریم. در جریان شیعه نیز جریانی تکفیری داریم و همین است که امروز ما شاهد آن‌هستیم. امام خمینی (ره) به اسلام آمریکایی اشاره فرمودند و مقام معظم رهبری نیز از این جریان با عنوان «شیعه انگلیسی» یاد کردند.

نقش تفرقه افکن‌ها کمتر از داعشی‌ها و تکفیری‌ها نیست

این پژوهشگر دینی بیان داشت: نقش کسانی که هم اکنون در خدمت دشمنان هستند و قصد ایجاد تفرقه و شکاف بین شیعیان را دارند، هرگز کمتر از تکفیری‌ها و داعشی‌ها نیست. هیچ تردیدی هم در این مسئله وجود ندارد. کسانی که امروز خط قرمزها را زیر پا می‌گذارند و به ساحت ارزش‌های برادران اهل تسنن توهین می‌کنند و باعث خدشه‌دار شدن وحدت امت اسلامی می‌شوند، شریک جنایات گروه‌های تروریستی محسوب می‌شوند.
وی در پایان ضمن معرفی کتب معتبر روضه و مقتل خوانی خاطرنشان کرد: مقتل دو جلدی جامع سیدالشهدا (ع) اثر مهدی پیشوایی  و هم‌چنین کتاب 14 جلدی آیت الله محمدی ری‌شهری با عنوان دانشنامه امام حسین (ع) نیز مقتل دیگری است که به ذاکران توصیه می‌کنم.  مقتل خوان‌ها باید به کتب متقن رجوع کنند و لزوم مستند بودن روضه‌ها هم از دیگر ملزومات مقتل خوانی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات