اراک بیست‌و هشتمین میزبان عکس‌های حرم مطهر حضرت علی(ع)؛

زبان هنر بهترين ابزار مقابله با جنگ نرم است

عکاس اماکن مذهبی گفت: در تهاجم فرهنگی، دشمن از راه هنر وارد می شود و ما بایستی با زبان هنر مقابله کنیم چراکه زبان هنر بهترين ابزار مقابله با جنگ نرم است.
کد خبر: ۸۶۲۵۸۷۸
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳

محمد خوشرو در حاشیه نمایشگاه عکس حرم مطهر علی بن ابیطالب(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در استان مرکزی با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه در سطح کشور اظهار داشت: علاقه مندی به بحث معماری ایرانی اسلامی انگیزه عکاسی را در من ایجاد کرد چراکه برای شناخت معماری اسلامی منابع بیشتر به شکل مکتوب بود و تصاویری که بتواند این نوشته ها را تبیین و تجلی دهد بسیار محدود بودند.

وی افزود: اولین نمونه های بیرونی که می توانست تجلی معماری ایرانی اسلامی باشد مساجد و اماکن مقدس و عتبات عالیات بودند که بی شک عتبات عالیات نجف برایم در سال 88 بود که به این منظور با هماهنگی های صورت گرفته به نجف اشرف مشرف شدم.

خوشرو تصریح کرد: 80 درصد آثار هنری موجود در حرم حضرت علی (ع) ازجمله کاشی و میناکاری ها توسط هنرمندان ایرانی در دوره های مختلف و به خصوص در دوران قاجار انجام شده بی آنکه هنرمند نامی از خود به یادگار گذاشته باشد چرا که بیشتر هنرمندان دوشت داشته اند گمنام باشند.

عکاس اماکن مذهبی با اشاره به چاپ 3 کتاب از آثار عکاسی خود گفت: از سال 80 کار عکاسی را شروع کردم و سال 84 موفق به چاپ اولین کتاب شدم که تاکنون 3 کتاب به چاپ رسانده ام و از این مجموعه دو کتاب متعلق به عتبات عالیات و معرفی هنر اسلامی ایرانی است.

اپ اولین کتاب شدم که تاکنون 3 کتاب به چاپ رسانده ام و از این مجموعه دو کتاب متعلق به عتبات عالیات و معرفی هنر اسلامی ایرانی است.

وی افزود: اولین بار در عاشورای سال 88 با حضور در نجف اشرف اقدام به عکاسی از معماری ایرانی اسلامی کردم و تاکنون 20 مرتبه به عراق سفر کرده و بیشتر به عکاسی پرداخته ام.

خوشرو تصریح کرد: در آن فضا که قرار می گیری از جز به کل و از کل به جز می رسی و نمایشگاه عکس هایم نیز چنین روایتی را به نمایش گذاشته اند چرا که از فضای عمومی و کل حرم تا کلیات و قاب بندی هایی که انتخاب شده در واقع تجلیات بیرونی معماری ایرانی اسلامی را به مخاطب نشان می دهد که خود نیز آن را درک کرده ام.

عکاس اماکن مذهبی تصریح کرد: خردادماه 94 در تهران نمایشگاه را برگزار کردم که با پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی و پیگیری های وزیر ارشاد توانستیم در سایر استان ها نیز این نمایشگاه را برگزار کنیم که از البرز آغاز شد و اراک در حقیقت 28 میزبان عکس های حرم مطهر مولی علی (ع) بود و پس از آن قم ، اصفهان، چهارمحال بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب این عکس ها در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: پاسداشت افرادی که در طول تاریخ در شکل گیری، احداث و مرمت عتبات عالیات عراق نقش داشته اند یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه بود.

خوشرو تصریح کرد: به لطف الهی و کرم مولا علی (ع) در مدت برگزاری نمایشگاه ها و نقل و انتقال آثار کمترین صدمه ای را ندیده اند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و در قالب عکس بتوانیم معماری ایرانی اسلامی را به علاقه مندان این سبک نشان دهیم.

وی افزود: درر عکاسی از بناهای مذهبی و زیارتگاه‌ها چندین دید و زاویه را مدنظر داشتم، در برخی از عکس‌ها بیشتر در جستجوی فرم بناها بودم و به همین دلیل کیفیت بصری عکس غالب است.

عکاس اماکن مذهبی ادامه داد: در ارائه و ثبت برخی از عکس‌ها خصوصیات مردم‌شناسی اماکن زیارتی برایم اهمیت داشت بنابراین در عکس‌ها ما شاهد مواجهات زائران با بنا هستیم و عکس‌العمل و نوع رفتار زائران هنگام حضور در این اماکن به تصویر کشیده شده است.

وی افزود: عکس‌هایی که نمای عمومی بنا را نشان می‌دهد با این دید و هدف ارائه شده و تصور می کنم آثار من توانسته قالب مرجع پیدا کند پس در معرفی و نمایش معماری ایرانی اسلامی به مخاطب موفق بوده ام چرا که امروز کسانی که به دنبال این سبک معماری هستند بیشتر از کتب من به عنوان مرجع و منبع استفاده می کنند.

خوشرو تصریح کرد: نمایشگاه های برپا شده جنبه انتفاعی نداشته اما بسیاری علاقه مند به دریافت آثار هستند و پیشنهادات زیادی برای فروش داشتم و تصور می کنم توانسته به اهدافش دست پیدا کند ولی زمانی می برد تا در راستای احیا این سبک معماری جای خود را باز کند.

عکاس اماکن مذهبی با اشاره به نحوه ارائه آثار در نمایشگاه گفت: من یک عکاس بودم که کار عکاسی را انجام دادم ولی چیدمان عکس‌ها و نمایش آنها بسیار تاثیرگذار است به طوری که منطق روایی در کتاب حرکت از جز به کل بوده و این شیوه روایی باعث می‌شود بیننده عکس‌ها و کسانی که به عنوان زائر در جغرافیای اماکن مذهبی و زیارتگاه‌ها قرار می‌گیرند، سعی و دقت کنند که علاوه بر مشاهده کلیت بنا و اماکن مذهبی نسبت به مشاهده اجزای بنا که در اصل شکل دهنده کلیت بناست اهتمام ورزند که البته فکر نمی‌کنم این شیوه دیدن و ثبت اشکال، نقش‌ و نگاره‌ها منجر به محدود شدن مخاطب کتاب شود، برعکس مخاطبان عادی را نیز ترغیب می‌کند بعد از این در موقعیت‌های مشابه، تجربه مشاهده بناها را از جز به کل تکرار کنند.

وی افزود: در اراک 26 عکس به نمایش گذاشته شده و در واقع چیدمان خوبی صورت گرفته که به خوب دیده شدن نیز کمک می کند.

خوشرو تصریح کرد: برایم تمامی آثارم ارزشمند هستند و هیچ یک را برتر از دیگری نمی دانم و همواره قبل از عکس گرفتن با آنها ارتباط برقرار کرده ام.

عکاس اماکن و ابنیه مذهبی تصریح کرد: از وزیر امورخارجه گرفته تا دیگران با دیدن عکس ها سر خضوع پائین آورده اند و این نشان می دهد کسانی که مناطق مختلف دنیا را هم دیده باشند اما زمانی که در مقابل بارگاه ملکوتی اهل بیت (ع) قرار می گیرند سر به خضوع پائین می آورند.

وی خاطرنشان کرد: سهم هنرمندان نیز در مقابله با جنگ ترم بسیار بوده چراکه دشمن از راه هنر وارد می شود و ما نیز بایستی از راه هنر مقابله کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات