با گذشت ۳ ماه و ۹ روز از اعلام اجرای بسته خروج از رکود، از بین ۳ طرح این بسته فقط طرح اعطای تسهیلات خرید خودرو به مرحله اجرا رسید و طرح‌های کارت اعتباری و تسهیلات خرید کالاهای واسطه‌‌ای برای تولیدکنندگان همچنان رنگ اجرا نگرفته است.
کد خبر: ۸۶۲۵۸۰۵
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، بسته خروج از رکود که به تاکید مسئولان اقتصادی دولت بسته ایجاد رونق اقتصادی است، در سومین ماه از آغاز اجرا است.

این بسته که شامل سه طرح اصلی در حوزه تامین مالی می‌شد، از 25 مهر ماه در نشست خبری رونمایی شد. در همان نشست دوره اجرای بسته شش ماه اعلام شد.

اعطای تسهیلات خرید خودرو تا سقف 25 میلیون تومان، اعطای تسهیلات خرید کالاهای واسطه‌ای برای تولید کنندگان و ارائه کارت اعتباری تا سقف 10 میلیون تومان سه طرح اصلی این بسته بود.

فاز اول اعطای تسهیلات خرید خودرو بود که باوجود تعیین سقف 100 هزار خودرو، اعطای 110 هزار فقره تسهیلات خرید خودرو نهایی شد. براساس اطلاعات منتشر شده تاکنون بانک مرکزی اسناد خرید 100 هزار خودرو را تنزیل کرده و فقط 10 هزار خودرو دیگر باقی مانده است.

بنابراین فاز اول طرح که البته نقدهای جدی به آن وارد بود تقریبا عملیاتی شد.

اما محور دیگر طرح که همان اعطای کارت اعتباری تا سقف 10 میلیون تومان بود با موانع جدی مواجه شد. دغدغه‌های بانک مرکزی برای تورم ناشی از اجرای طرح موانعی بر سر راه اجرای آن به وجود آورد. در نهایت 16 آذر ماه مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در نشستی خبری از آغاز اجرای طرح کارت اعتباری خبر داد.

کاهش دوره بازپرداخت از 18 ماه به 12 ماه، سقف 4200 میلیارد تومانی از تغییرات انجام شده در نحوه اجرای طرح بود.

اما باز هم طرح کارت اعتباری به مرحله اجرا نرسید. تا اینکه 18 دی ماه حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرد از فردا 19 دی ماه اجرای طرح آغاز می‌شود.

طبق آخرین تصمیمات که در آن روز اعلام شد، اجرای طرح در فاز اول برای یک میلیون نفر که شامل 600 هزار بازنشسته کشوری و کارمند دولت که دریافتی آنها کمتر از 1.5 میلیون تومان است و 200 هزار زوج (400 هزار نفر) که در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ثبت نام کرده اما هنوز تسهیلات دریافت نکرده‌اند، اجرا می‌شود.

بنا به این  گزارش ، امروز که چهارمین روز از بهمن ماه سپری می‌شود، طرح کارت اعتباری هنوز وارد فاز عملیاتی نشده و تاکنون کارتی به دست مشمول طرح نرسیده است.

محور دیگر بسته خروج از رکود، اعطای تسهیلات برای خرید کالاهای واسطه‌ای بود که با وجود گذشت بیش از سه ماه از مطرح شدن بسته اقدامی در جهت اجرایی شدن آن دیده نشده است.

بررسی سه محور بسته خروج از رکود نشان می‌دهد با گذشت سه ماه و 9 روز از طرح 6 ماهه دولت، فقط یک فاز از سه فاز به مرحله اجرا رسیده و دو فاز دیگر همچنان در گیر و دار اجرا است.

هر چند که نقدهای جدی به بسته خروج از رکود مطرح شده و اغلب کارشناسان اقتصادی معتقدند این بسته حتی در حد مُسکن هم عمل نکرده است، در فاز اجرا هم ناموفق بوده است.

شاید طرح بسته خروجی از رکود در آینده مثالی باشد برای عواقب اجرای سیاست‌های اقتصادی غیرکارشناسی و آنی که نتیجه‌ای جز هزینه سنگین برای اقتصاد و نهاد دولت ندارد.

ارسال نظرات