مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت: ماهانه 6 فروند کشتی ایرانی از بنادر انزلی و امیرآباد به سمت بنادر آستاراخان و اکتائو روسیه رفت‌وآمد دارند و با وجود حذف سوخت نیمه‌ یارانه‌ای قیمت حمل بار صادراتی را کاهش داده‌ایم تا بتوانیم با خطوط خارجی رقابت کنیم.
کد خبر: ۸۶۲۵۷۹۴
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،علی‌اکبر غنجی  درباره وضعیت تردد کشتی‌ها در دریای خزر برای حمل‌ونقل بار صادراتی اظهار داشت: ناوگان کشتیرانی دریای خزر با 24 فروند کشتی ظرفیت حمل صد هزار تن بار را در تمام بنادر شمالی کشور دارد. به گونه‌ای که 35 درصد از ناوگان حمل‌ونقل صادراتی شمال کشور در دست کشتیرانی دریای خزر است.

وی در پاسخ به اینکه برخی تجار از نبود خط مستقیم و منظم کشتیرانی برای حمل بار صادراتی به ویژه محصولات فاسد شدنی به روسیه گلایه دارند با رد این موضوع، گفت: از سال گذشته با سازمان توسعه تجارت قراردادی را منعقد کرده‌ایم که خطوط منظمی هر دو هفته یکبار و ماهانه 6 فروند کشتی به بنادر روسیه و قزاقستان می‌روند که در صورت نیاز امکان افزایش ترددها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر تأکید کرد: حتی کشتی‌ها مستقیم به آستاراخان روسیه نیز رفت‌وآمد دارند و هر دو هفته دو کشتی منظم از بندر انزلی بار صادراتی را به آستاراخان می‌برد و دو کشتی نیز از بندر امیرآباد به اکتائو رفت‌وآمد دارد.

غنجی همچنین به این نکته اشاره کرد که 32 دستگاه کانتینر 40 فوت آماده حمل بار فاسد شدنی به کشورهای شمال دریای خزر است.

وی در مورد هزینه بالای تمام شده حمل‌ونقل صادراتی نیز گفت: هزینه حمل‌ونقل بار توسط کشتی‌ها به تنهایی در بازار بالا نیست بلکه قیمت‌های ما با قیمت‌های جهانی و منطقه‌ای رقابت می‌کند علیرغم آنکه هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر  تصریح کرد: آنچه که برای تجار باید کاهش یابد هزینه تمام شده از سوی سازمان بنادر است که باید زیرساخت‌های خود را به روز کند چرا که اگر قیمت حمل بار و تخلیه آن بالا باشد خطوط خارجی بازار را از دست ما می‌گیرند.

غنجی متوسط هزینه حمل بار صادراتی توسط کشتی‌های ایرانی از ایران به قزاقستان و ترکمنستان را 10 دلار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که تا سال گذشته سوخت نیمه‌ یارانه‌ای استفاده می‌کردیم که اکنون این سوخت حذف شده و با قیمت سوخت آزاد هزینه حمل کشتیرانی کاهش زیادی داشته است تا بتوانیم با بازار جهانی رقابت کنیم.

ارسال نظرات