آيت‌الله خامنه‌اي همواره نشان داده‌اند كه ورزش در ديدگاه ايشان از جايگاه بالايي برخوردار است و به همين خاطر هم در ديدارهايي كه با جامعه ورزش داشته‌اند بر اهميت ورزش و نقشي كه مي‌تواند در سلامت و شادابي جامعه داشته باشد، تأكيد كرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۲۵۳۳۶
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
به گزارش خبرگزاري بسیج، دو هفته پيش بود كه گروهي از قهرمانان و افتخارآفرينان ورزش كشورمان به همراه مسئولان كنگره شهداي ورزش كشور به ديدار مقام معظم رهبري رفتند تا از رهنمودهاي ايشان بهره‌مند شوند؛ رهنمودهايي كه به گفته مسئولان ورزش كشور نقشه راه آنها در مسير كسب افتخار براي ايران در ميادين ورزشي است. آيت‌الله خامنه‌اي همواره نشان داده‌اند كه ورزش در ديدگاه ايشان از جايگاه بالايي برخوردار است و به همين خاطر هم در ديدارهايي كه با جامعه ورزش داشته‌اند بر اهميت ورزش و نقشي كه مي‌تواند در سلامت و شادابي جامعه داشته باشد، تأكيد كرده‌اند. در گزارش زير برگزيده‌اي از سخنان مقام معظم رهبري در ديدارهاي ايشان با قهرمانان و مديران ورزشي را باز نشر داده‌ايم. 

توجه به اخلاق اسلامي در ميادين ورزشي
توجه به اخلاق و فرهنگ اسلامي در ميادين ورزشي از جمله تأكيدات مقام معظم رهبري به ورزشكاران بوده است. ايشان در اين باره در ديداري كه با جمعي از قهرمانان داشتند، مي‌فرمايند:«يك مسئله‌اي كه روي آن تأكيد مي‌كنم، مسئله‌ اخلاق در ورزش است. دوستان گفتند، من هم اطلاع دارم و قبول دارم. خوشبختانه جامعه‌ ورزشي ما از لحاظ اخلاق، جامعه‌ سالمي است؛ ليكن در اين مسئله خيلي بايد پافشاري كرد. لغزشگاه وجود دارد. جوان ورزشكار ما وقتي كه روي امواج تبليغ و توجه جهاني و توجه افكار عمومي قرار مي‌گيرد، در خطر اخلاقي قرار مي‌گيرد. ما بايد خودمان را از اين خطر اخلاقي نگه داريم. شما كه ورزشكاريد، در درجه‌ اول و بعد مسئولان ورزشي و كساني از مديريت‌هاي گوناگون كه به اين مسائل اهتمام دارند و اين مسائل با آنها ارتباط پيدا مي‌كند، بايد به مسئله‌ اخلاق در ورزش توجه كنند. مسئله‌ اخلاق در ورزش خيلي مهم است. مغرور نشدن، مردمي ماندن، جوانمرد ماندن، با مردم بودن، براي مردم دل سوزاندن، خيلي مهم است. پيدا شدن اين خصوصيات در انسان يك مسئله است، ماندن اين خصوصيات در انسان مسئله‌ مشكل‌تري است؛ اينها را انسان بايد حفظ كند.»
رهبر انقلاب همچنين با اشاره به اينكه قهرمانان ورزشي نمايندگان ايران هستند، تأكيد مي‌كنند:«ورزش قهرماني، امروز كه مسابقات بين‌المللي باب است و رايج است، مظهر تمايلات و استعدادها و تشخص و هويت يك ملت است و اين خيلي چيز مهمي است. اينكه شماها در ميدان‌هاي ورزشي، با اخلاق انساني و با جوانمردي ظاهر شويد - و خوشبختانه ظاهر مي‌شويد - از نظر بينندگان بين‌المللي كه امروز ديگر ميليون‌ها و در مواردي ميلياردها تماشاچي وجود دارد و مطلع مي‌شوند، پيام‌آور يك حقيقتي است از داخل كشورتان، كه اين حقيقت را با هيچ زبان ديگري نمي‌شد تبليغ كرد. يك قهرمان با جوانمردى خودش تبليغ مي‌كند، با تدين خودش تبليغ مي‌كند.»
يا در جايي ديگر مي‌گويند:«شما سفيران ايران و هويت و تشخص ايراني هستيد؛ اين خصوصيات را حفظ كنيد. اينكه شما مي‌رويد ملت خودتان را به عنوان يك ملت بااراده، داراي عزم راسخ، با ايمان، پايبند به شريعت، داراي استعداد، داراي تشخص معرفي مي‌كنيد، خيلي باارزش است؛ اين را بايد نگه داريد؛ نگذاريد اين خدشه‌دار شود. جوان‌هاي كشور به شما نگاه مي‌كنند. شما در عمل، ورزش را تبليغ مي‌كنيد؛ من مي‌گويم در زبان هم ورزش را تبليغ كنيد. يعني در گفت‌وگوها و گفتارهاي عمومي، اجتماعي، رسانه‌اي، مصاحبه، تلويزيون و امثال ذلك، جوان‌هاي كشور را تشويق كنيد؛ تجربيات خودتان را در ورزش مطرح كنيد تا جوان‌ها به شوق بيايند. ما احتياج داريم كه تمام آحاد كشور ورزش كنند؛ اين واقعاً نياز كشور است. نيروي انسانى سالم، براي كشور اهميت درجه‌ يك دارد.»
ايشان در ديدار رئيس و معاونان سازمان تربيت بدني و رؤساي فدراسيون‌هاي ورزشي كشور در سال 75 هم در اين رابطه مي‌گويند:«روح ورزش ايمان، تقوا و پاكدامني است. اگر بخواهيد اين كار را بكنيد، شما بايد حزب‌اللهي‌ها و مؤمنين به دين و به انقلاب را در سر تا سر ميدان ورزش بياوريد و به كارهاي حساس بگماريد... بايد فضاي محيط كار را طوري كنيد كه حزب اللهي‌ها بيايند. مؤمنين به انقلاب، احساس كنند كه مي‌شود آمد... محيط ورزش را، محيط ديني و اسلامي، محيط توسل و توجه و محيط اعتقاد به خدا قرار دهيد. اگر مي‌خواهيد ورزش پيش برود، اينطور پيش خواهد رفت. وقتي پاي بچه‌هاي مؤمن به ميداني برسد و راه آنان باز باشد، البته پيش خواهند رفت؛ كار خواهند كرد و خوب خواهد شد. اين، آن نكته‌ مهمي است كه در زمينه‌ روح ورزش بايد دنبال شود.»

اهميت ورزش بانوان
ورزش بانوان هم از ديگر مواردي است كه رهبر انقلاب از آن به نيكي ياد كرده‌اند و حضور ورزشكاران بانوي محجبه را در مسابقات آسيايي و جهاني تحسين كرده‌اند. ايشان مي‌گويند:«اين مسئله‌ بانوان و دختران ورزشكار ما كه با حجاب در ميدان مي‌روند، خيلي چيز مهمي است. من نمي‌دانم كساني كه درصدد ارزيابي حوادث كشورند، يك ارزيابي درستي از اين قضيه دارند يا نه. اين فوق‌العاده است. در كشوري از كشورهاي اروپا، يك ‌زني را به جرم با حجاب بودن، جرأت مي‌كنند چاقو مي‌زنند و او را مي‌كشند؛ آن هم در دادگاه و جلوي چشم قاضي! اينجوري است. خجالت نمي‌كشند؛ در دانشگاه، در ورزشگاه، در پارك، در خيابان، به حكم قانون - قانوني كه جعل كرده‌اند - متعرض زن محجبه مي‌شوند. آن وقت در اين فضا، توي اين كشورها، يك زن محجبه در موضع قهرمان روي سكوي قهرماني مي‌ايستد و همه را وادار مي‌كند به اينكه او را تكريم و تجليل كنند. اين چيز كمي است؟ اين چيز كوچكي است؟ اين كار خيلي با عظمت است. واقعاً همه بايد قلباً از زنان ورزشكار ما كه در ميدان‌ها با حجاب، با عفاف، با متانت و با وقار حاضر مي‌شوند، تشكر كنند.» همچنين ايشان پس از اينكه سميه حيدري قهرمان جودوي آسيا با چادر روي سكوي قهرماني رفت، در ديداري با اين بانوي ورزشكار گفتند:«خيلي كار خوبي كرديد كه با چادر روي سكو رفتيد. باعث افتخار مملكت ايران هستيد. من سجده شكر به جا آوردم كه شما با چادر روي سكو رفتيد.» 

ورزش همگاني و نياز اساسي جامعه
يكي ديگر از بخش‌هايي كه مقام معظم رهبري در بياناتشان در ديدار با جامعه ورزش به آن اشاره كرده‌اند، اهميت ورزش همگاني براي سلامت جامعه است. ايشان مي‌گويند:«يكي از نيازهاي اساسي كشور، فراگير شدن ورزش همگاني ميان مردم است. ورزش قهرماني موتور محرك ورزش همگاني است. پيشرفت يك كشور منوط به نيروي انساني سالم، عالم، با همت و ديندار است. يكي از نتايج فراگير شدن ورزش همگاني در ميان مردم، حل بسياري از مشكلات اخلاقي جامعه همچون اعتياد است.» يا در جايي ديگر خواستار ترويج ورزش همگاني توسط دولتي‌ها شده‌اند:«وظيفه اصلي دولت و مسئولان ورزش كشور اين است كه اشتياق به ورزش و روح ورزشكاري و ورزش خواهي (ورزش همگاني) را در مردم زنده كنند.»

تحسين ورزشكاران جانباز و معلول
ورزش جانبازان و معلولان هم همواره مورد تأكيد رهبري بوده است. آيت‌الله خامنه‌اي مي‌فرمايند:«ورزش جانبازان و معلولان، واقعاً حيرت‌آور است. وقتي انسان‌ها نگاه مي‌كنند، مي‌بينند اين جوان دچار آسيب جسماني، نه فقط اين آسيب جسماني نتوانسته او را از زندگي عادي باز بدارد، بلكه حتي او اينقدر همت و عزم و اراده‌ قوي داشته كه توانسته ورزشكار شود و در ورزش به اين نقطه برسد كه بيايد بر سكوي قهرماني قرار بگيرد. اين نشان‌دهنده‌ عزم و اراده‌ يك ملت است، اين نشان‌دهنده‌ تشخص و هويت يك ملت است. اينكه من از شماها تشكر مي‌كنم وقتي يك پيروزي به دست مي‌آوريد، عقبه‌ اين تشكر، احساس صادقانه و حقيقي‌اي است كه در من وجود دارد؛ احساس مي‌كنم كه واقعاً شماها با اين كار داريد به كشورتان، به ملت‌تان، به مردمتان خدمت مي‌كنيد. شما پيام‌هايي را مي‌رسانيد كه اين پيام‌ها با هيچ وسيله‌اي قابل رساندن نيست؛ پيام عزم و اراده، پيام ايستادگي، پيام ايمان. ورزشكار ما بعد از پيروزي در آنچنان ميداني و در جايگاه اول جهان قرار گرفتن، شعار «ياحسين» سر مي‌دهد يا مي‌افتد روي خاك سجده مي‌كند يا دستش را بلند مي‌كند و خدا را شكرگزاري مي‌كند. مي‌دانيد امت اسلامي و ملت‌هاي مسلمان با اين كار چه هيجاني پيدا مي‌كنند؟ دنيايي كه سعي مي‌كند همه را به‌خصوص جوان‌ها را به سوي بي‌ايماني و لاابالي‌گري و پشت كردن به معنويات سوق دهد، يك جوان برجسته‌ ما - نه يك جوان معمولي - در ميدان ورزش اينجور اقبال خودش را به معنويات نشان مي‌دهد. اينها خيلي كارهاي اثرگذار و مهمي است.»
ارسال نظرات