تولید نفت ایران در ماه دسامبر ۲۰۱۵ برابر با آذر امسال با افزایش ۱۰ هزار بشکه ای نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۲.۸۹ میلیون بشکه در روز رسید.
کد خبر: ۸۶۲۵۲۷۴
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه خبری پی آر نیوز وایر، بر اساس جدیدترین تحقیق پلاتز از اوپک، مقامات صنعت نفت و تحلیلگران، تولید نفت اوپک در ماه دسامبر روزانه 130 هزار بشکه کاهش یافت که ناشی از کاهش تولید عراق، نیجریه و عربستان بود.

این تحقیق که تولید نفت کردستان عراق را نیز جزو تولید نفت عراق محسوب می کند و شامل تولید نفت اندونزی نیز می شود، نشان می دهد که میزان تولید نفت اوپک از 32.41 میلیون بشکه در ماه نوامبر به 32.28 میلیون بشکه در ماه دسامبر رسیده است.
مارگارت مک کوئیل، تحلیلگر ارشد پلاتز در این باره گفت: «افت قیمت نفت و مازاد بالا همواره موجب تشکیل نشست اضطراری اوپک می شود.. اما اکنون دیگر این قاعده برقرار نیست... بدون حمایت عربستان و متحدانش در حاشیه خلیج فارس، بعید است نشست اضطراری اوپک در کوتاه مدت برگزار شود، فرقی هم نمی کند قیمت نفت به چه رقمی برسد.»
میزان تولید نفت عربستان در ماه دسامبر با 50 هزار بشکه کاهش به 10.1 میلیون بشکه در روز رسید.
تولید نفت عراق نیز 50 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش داشت و به 4.25 میلیون بشکه در روز رسید.
بر اساس برآورد موسسه پلاتز، ایران در ماه دسامبر 2.89 میلیون بشکه نفت تولید کرده که 10 هزار بشکه در روز بالاتر از ماه نوامبر است. تحریم های اعمال شده علیه ایران در اواسط سال 2012، موجب شده تا صادرات نفت این کشور به یک میلیون بشکه در روز برسد. این تحریم ها روز 16 ژانویه برداشته شد.
اوپک قرار نیست تا دوم ژوئن تشکیل جلسه دهد، اما کاهش بی رحمانه قیمت نفت در هفته های اخیر درخواست ها برای برگزاری نشست اضطراری را افزایش داده است. نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا اوایل هفته جاری خواستار برگزاری نشست فوق العاده اوپک برای تثبیت قیمت نفت شد.
اندونزی، که اخیرا مجددا به اوپک پیوسته، در ماه دسامبر روزانه حدود 700 هزار بشکه نفت تولید کرده است.
ارسال نظرات