وعده آخوندی برای تولید ریل ملی عملی نشد

عضو هیئت مدیره ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به وجود مشکل نبود نقدینگی در پروژه تولید ریل ملی گفت: اگر بر اساس قول وزیر راه و شهرسازی تفاهمنامه این پروژه به قرارداد پیش‌فروش تبدیل می‌شد کمک بزرگی به تولید ریلی ملی صورت می‌گرفت.
کد خبر: ۸۶۲۵۲۶۹
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، یزدی‌‌زاده با اعلام پیشرفت 90درصدی پروژه تولید ریل ملی اتمام این پروژه را در گروی تأمین نقدینگی دانست و افزود: چنانچه تفاهم‌نامه سه‌جانبه تولید ریل ملی بین سه وزارتخانه راه و شهرسازی٬ تعاون و صنعت بر پایه قولی که وزیر راه داد تبدیل به قرارداد پیش‌فروش می‌شد کمک بزرگی به پروژه می‌کرد چراکه می‌توانست هم بخشی از نقدینگی پروژه را تأمین کند و هم موجب دلگرمی شرکت ذوب‌آهن باشد.

وی با اشاره به رویکرد حمایت از صنعت ملی از سوی مدیرعامل راه‌آهن خواستار حمایت عملی در زمینه تولید ریلی ملی شد و تصریح کرد: مصرف ریل کشور تاکنون سالانه بیش از 60هزار تن نبوده است، با توجه به اجرای برجام، امکان اجرایی شدن برنامه توسعه خطوط ریلی کشور از 12000 کیلومتر فعلی به 25000 کیلومتر در سال 1404 امکان‌پذیر می‌شود. در این راستا راه‌اندازی خط تولید ریل ملی نه‌تنها جوابگوی نیاز داخل خواهد بود، بلکه امکان صادرات را به کشورهای منطقه فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که ذوب آهن نیاز ریلی کشور را به‌طور کامل پوشش می‌دهد، بیان کرد: با توجه به نیاز ارزی برای تولید ریل ملی، مبالغ در نظر گرفته شده برای واردات ریل به  ذوب‌آهن پرداخت شده تا پروژه بهره‌برداری از ریل ملی تسریع شود.

عضو هیئت مدیره ذوب‌آهن با یادآوری این‌که ظرفیت اسمی ذوب‌آهن برای تولید ریل در صورت تولید نشدن محصول دیگری در نورد650 سالانه تا 400هزار تن است، گفت: تولید ریلی ملی علاوه بر جلوگیری از خروج ارز در شرایط گرانفروشی نیز قابل اتکا بوده و ابعاد فراوان تجاری و بازرگانی دارد.

به‌گفته یزدی‌زاده، پروژه تولید ریل ملی در مرحله تست سرد و راه‌اندازی قرار دارد.

بنا به این گزارش، قرار بود اولین محموله ریلی ملی تا پایان شهریور ماه امسال تولید شود که پس از مدتی به  زمستان 94 موکول شد. اما در ادامه به‌دلیل مشکل همیشگی طرح‌های صنعتی در کشور اعلام شده که ریل ملی اوایل سال‌ آینده تولید می‌شود.

پیش‌تر نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی پس از بازگشت از سفر روسیه گفته بود: روس‌ها اعلام کردند حاضرند تکنولوژی ساخت ریل طویل را در اختیار ایران بگذارند٬ نحوه نصب را نیز آموزش دهند٬ خودشان هم در این زمینه در ایران کار کنند.

وی با اعلام این‌که برای نخستین بار ایران از فناوری ریل طویل بهره‌مند می‌شود، افزود:‌ روس‌ها قبلاً حاضر نبودند این تکنولوژی را به ما بدهند اما بعد از اجرای برجام خودشان برای همکاری با ایران در این زمینه اظهار تمایل کردند یعنی دیدند که دیگر برای بهره‌مندی از بازار ایران باید با رقبای غربی رقابت کنند و به چنین تصمیمی رسیدند.

نورزاد اظهار کرد: سفر بنده به مسکو با هدف خرید ریل انجام شد و برای اجرای روسازی 1000کیلومتر خطوط ریلی نیز با روس‌ها تفاهم شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار