مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری از پیش قدم شدن کارخانه سیمان شهرکرد در اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا تقدیر کرد.
کد خبر: ۸۶۲۵۱۱۸
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ در جلسه مشترک مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با مدیر کارخانه سیمان شهرکرد، مهمترین اقدامات زیست محیطی این کارخانه بررسی شد.

در جریان برگزاری نشست هماهنگی جهت شرکت صنایع فعال در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست و بزرگداشت مناسبت ملی و جهانی "هوای پاک"، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و مدیر کارخانه سیمان شهرکرد، اهم اقدامات زیست محیطی این کارخانه را بررسی کردند.

شهرام احمدی پیش قدم شدن کارخانه سیمان شهرکرد در اجرای برنامه های حفظ محیط زیست را بسیار ارزشمند دانست و گفت: هم اکنون این کارخانه به دستگاه سنجش آلودگی هوای برخط (آنلاین) مجهز شده است و در هر لحظه از شبانه روز میزان خروجی آن قابل سنجش است.

حمیدرضا بابایی نیز با تاکید بر سیاست های مدیران این کارخانه درجهت مصرف بهینه انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست گفت: از سال 89 این کارخانه با استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی تحت عنوان ISO14001:2004 و تجدید مجدد آن در سال 92 ، همچنین سیستم مدیریت انرژی تحت عنوان ISO50001:2011 در سال 91 بطور مشخص در حوزه محیط زیست شروع به کار کرده است.

بابایی با اعلام راه اندازی سیستم تصفیه خانه پساب عادی و استفاده آن در توسعه فضای سبز در کارخانه اظهار داشت: سیستم سنجش آلودگی هوا- غبار لحظه ای برخط، بر روی دودکش اصلی زمینه لازم برای نظارت مستمر حفاظت محیط زیست را فراهم کرده است.

مدیر کارخانه سیمان شهرکرد، سیاست های صرفه جویی در مصرف انرژی را در سه بخش آب، برق و انرژی حرارتی اینگونه اظهار داشت که: هم اکنون مصرف آب صنعتی به 135 لیتر به ازای تولید هر تن سیمان تقلیل یافته و این میزان در غالب کارخانه های سیمان کمتر از 400 لیتر در تن نمی باشد.

وی، تصریح کرد: همچنین مصرف انرژی الکتریکی، هم اکنون به 101 kwh/t رسیده است و منطبق بر استاندار ISIRI 7873 می باشد و نیز درحال حاضر مصرف انرژی حرارتی با بهینه سازی هایی که انجام شده به 765 kcal/kg cli رسیده است.

بابایی در ادامه از پیش قدم بودن کارخانه سیمان شهرکرد در ارائه گزارشات فصلی به حفاظت محیط زیست و ارائه طرح های خوداظهاری سخن گفت و بیان داشت: شناسایی جنبه های زیست محیطی مختلف در کارخانه و بازنگری سالانه آنها، برگزاری مانور های مختلف جهت افزایش دانش زیست محیطی و برگزاری دوره های آموزشی مختلف در زمینه حفظ محیط زیست برای پرسنل کارخانه از دیگر اقدامات محیط زیستی آن مجموعه به شمار می رود.

مدیرکارخانه سیمان شهرکرد، توسعه فضای سبز بالغ بر 43 هکتار و کاهش مصرف کاغذ از طریق اجرای سیستم های الکترونیکی را از دیگر اقدامات زیست محیطی در این کارخانه عنوان کرد.

وی تفکیک زباله و بازگرداندن ضایعات کاغذی، پلاستیکی، فلزی و آجرهای نسوز به چرخه بازیافت را نیز در این کارخانه اقدامی مهم برشمرد و افزود: علی رغم استاندارد بودن خروجی فیلترهای این کارخانه، در سال جاری کارخانه سیمان شهرکرد تولید خود را به مدت دوماه متوقف نمود و با هزینه ای بیش از چهل میلیارد ریال (چهار میلیارد تومان) برای کاهش بیشتر غبار خروجی، اقدام به بازسازی و بهینه سازی الکتروفیلتر ها نمود.

ارسال نظرات