وزیر امور خارجه عربستان اینکه ریاض عمداً در کاهش قیمت نفت دست دارد را انکار کرد.
کد خبر: ۸۶۲۴۲۲۱
|
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از اسپوتنیک‌نیوز، قیمت نفت اوپک به عنوان مرجع سبد قیمتی نفت خام با افت 5 درصدی به 23.58 درصد در روز دوشنبه رسید که کمترین میزان از 28 آوریل سال 2003 محسوب می‌شود.

در این میان «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه‌ای با شبکه CNN گفته است «من می‌خواهم روشن کنم که قیمت نفت در بازارهای جهانی تابعی از عرضه و تقاضاست».

وی افزود: افزایش عرضه در بازار از افزایش تولید تعدادی از کشورها ناشی می‌شود که منجر به افت بی‌سابقه قیمت نفت در سال 2015 شد و همچنان ادامه دارد.

جبیر همچنین تأکید کرد: نمی‌توان بازار را به صورت پایدار مدیریت کرد و اگر شما بخواهید خارج از عرضه و تقاضا قیمت را دستکاری کنید موازنه به هم می‌خورد و بعداً جهش قیمت یا کاهش بیش از اندازه قیمت را شاهد خواهیم بود که تاوان آن را همین کشورهای تولیدکننده باید بپردازد.

بر اساس این گزارش،‌ قیمت نفت خام برنت از بشکه‌ای 115 دلار در ژوئن 2014 به بشکه‌‌ای 48.5 دلار در ژانویه 2015 رسید و کمترین قیمت را در هفته‌های اخیر رقم زد.

به رغم کاهش بی‌سابقه  قیمت نفت، اوپک همچنان سقف عرضه نفت کشورهای تولیدکننده عضو را 30 میلیون بشکه در روز تعیین کرده است.

بسیاری کارشناسان معتقدند، عربستان عمدا کاهش قیمت نفت را با دو هدف فشار آوردن به اقتصاد ایران و روسیه که هردو درگیر تحریم بود و نیز توقف تولید نفت شیل آمریکا انجام می‌دهد.

ارسال نظرات