مدیر کل بهزیستی استان بیان کرد:

غربالگری شنوایی نوزادان مهمترین گام برای پیشگیری از ناشنوایی

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری ازاجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران در مراکز منتخب بهزیستی استان خبر داد.
کد خبر: ۸۶۲۴۰۸۲
|
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال وبختیاری؛ محمد میرزایی در گفت‌گو با خبرنگار ما اظهار کرد: این طرح با هدف کشف نواقص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام طراحی و از سال 1385 تاکنون با یک دستگاهOAE وAABR (دستگاه غربال شنوایی) در استان به منظور جلوگیری از عوارض سوء کم‌شنوایی که مهم‌ترین آن گفتاری است، شروع شد.

وی به غربال‌گری،تشخیص و مداخله به عنوان طرح‌های در دست انجام در سال جاری اشاره کرد و گفت: مرحله غربال‌گری حداکثر تا سن یک ماهگی، مرحله تشخیص حداکثر تا سن سه ماهگی و مرحله مداخله حداکثر تا سن شش ماهگی در غالب طرح غربالگری شنوایی قابل انجام است.

مدیر کل بهزیستی استان افزود: در سال94، با کمک نه دستگاه ، 16 هزار نوزاد تست شنوایی شدند که از این تعداد 25 نوزاد مشکل شنوایی داشتند، 23 نفر آن‌ها به مرحله مداخله رفتند که درمان طبی،جراحی و توانبخشی برای آن‌ها انجام شد.

میرزایی با بیان اینکه اداره کل بهزیستی استان کمک‌هایی در زمینه کاشت حلزون، خرید قطعات کاشت حلزون و خرید سمعک به نیازمندان می‌پردازد، تصریح کرد: تاکنون بيش از 750 میلیون ریال بابت هزینه خرید سمعک و کاشت حلزون و خرید قطعات به خانواده‌های متقاضی واجد شرایط پرداخت شده است.

وی همچنین با بیان اینکه اداره کل بهزیستی استان آماده خریداری دو دستگاه غربالگری شنوایی است خاطرنشان کرد: علاوه بر این، یک دستگاه غربالگیری دیگر نیز به صورت سیار در مناطق محروم مشغول به خدمات‌رسانی است.

مدیر کل بهزیست استان كم‌شنوایی، معلولیت پنهان دانست و خاطرنشان کرد: اثرات سوء كم‌شنوایی بسیار مخرب است که انجام مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج و بارداری و به خصوص ازدواج‌های فامیلی، عدم استفاده از داروهای اتوتوکسیک توسط مادران باردار، جلوگیری از بیماری‌های عفونی دوران بارداری، انجام تست شنوایی بعد از تولد و همچنین بعد از بستری در بیمارستان به هر دلیل از جمله نکات بهداشتی و پیشگیرانه در ابتلا به بیماری‌های گوش است.

وی افزود: شایع‌ترین مشکلات شنوایی بین مردم استان، مشکلات ارثی و ژنتیکی ناشی از ازدواج‌های فامیلی و در مرحله بعد مشکلات اکتسابی همچون زردی بالا، تب و تشنج و بیماری‌هایی مانند مننژیت است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار