پژوهشگر و نویسنده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: کتاب شهید غلامعلی رجبی از مجموعه کتاب های «از چشم ها» با قالب داستانی درحال تولید است و تا پایان سال جاری برای چاپ به انتشارات روایت فتح تحویل داده می شود.
کد خبر: ۸۶۲۳۸۹۶
|
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
سید احمد معصومی نژاد، پژوهشگر و نویسنده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فرهنگی بسیج پرس پیرامون روند آشنایی خود با شخصیت شهید غلامعلی رجبی، عنوان داشت: در سن 12 سالگی و دوران نوجوانی از طریق پدرم با هیئت زینبیه آشنا شدم. در این هیئت، پدر شهید غلامعلی رجبی سخنرانی و خود این شهید مداحی می کردند. وقتی من با این هیئت آشنا شدم، دو سه سالی بود که ایشان شهید شده بودند ولی در مدت حضورم در هیئت، خاطرات خیلی خوبی از پدر، برادران و افرادی نظیر حاج منصور ارضی و حاج محسن طاهری در مورد شهید غلامعلی رجبی می شنیدم که شنیدن این خاطرات در شخصیت بنده خیلی تاثیرگزار بود. وقتی مشاهده می کردم که صدا و سیما با پدر این شهید مصاحبه می کند، خیلی قبطه می خوردم که چرا سن من کم است و نمی توانم کاری درباره این شهید انجام بدهم. 
وی در همین زمینه، افزود: بعد از گذشت بیست و چند سال شاهد بودم که متاسفانه هنوز با توجه به این که افراد معروفی این شهید را می شناختند و خاطرات خوبی از ایشان نقل می کردند، هیچ کاری در قالب فیلم مستند، کتاب و ... در مورد زندگی شهید غلامعلی رجبی تولید نشده است و به همین خاطر با اذن از شهید، به صورت خودجوش کار را شروع کردیم و با چهره هایی معروفی که شهید را از نزدیک می شناختند و خانواده شهید مصاحبه های تصویری گرفتیم. در این مسیر تلاش می کردیم تا از مصاحبه شونده ها، هرگونه محتویاتی که از این شهید در اختیار دارند را بگیریم تا بتوانیم استفاده بهتری از آین آثار داشته باشیم. دفترچه های شعر شهید را جمع آوری کردیم و حتی بنیاد شهید هم راغب بود که آن ها را در اختیارشان بگذاریم و این کار برایشان جالب بود. در نهایت حاصل این پژوهش ها، تولید کتاب یادگاران 24 و مستندی با نام «کبوتر حرم»؛ پیرامون شهید غلامعلی رجبی شد. 
معصومی نژاد در ادامه، اظهار داشت: کتاب یادگاران 24 که توسط انتشارات روایت فتح منتشر شد، حاوی صد خاطره از شهید غلامعلی رجبی است که می توان گفت پازلی شامل 100 قطعه است که هر کدام چهره ای از این شهید را به ما نشان می دهد. فیلم مستند «کبوتر حرم» هم که روایتی تصویری از زندگی این شهید است، تاکنون چندین مرتبه از شبکه افق و شبکه پنج سیما پخش شده است. 
پژوهشگر و نویسنده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پیرامون تولید کتابی جدید با موضوع شهید غلامعلی رجبی در قالب مجموعه از چشم ها، عنوان داشت: با توجه به این که فکر کردیم هنوز در مورد این شهید می توانیم کارهایی دیگری تولید کنیم، با مجموعه انتشارات روایت فتح مشورت کردیم و آن ها تولید کتاب شهید غلامعلی رجبی از مجموعه کتاب های «ازچشم ها» در قالب داستانی را بر عهده بنده گذاشتند. 
وی با بیان این که این کتاب به نوعی مکمل کتاب یادگاران شهید غلامعلی رجبی است؛ در مورد محتوای کتاب، گفت: کتاب شهید غلامعلی رجبی از مجموعه کتاب های «ازچشم ها»؛ حاوی خاطراتی از خانواده شهید شامل مادر و برادر، شخصیت هایی نظیر شیخ حسین انصاریان، حاج منصور ارضی و حاج محسن طاهری و تعدادی از دوستانی که در جبهه، محله و مسجد با این شهید ارتباط داشتند، خواهد بود. این کتاب مواردی نظیر آشنایی حاج منصور ارضی با شهید غلامعلی رجبی را بیان می کند. همچنین در این کتاب تصاویر و خاطراتی از دوران حضور این شهید در آموزش و پرورش و مدیریت ایشان در دبیرستان وجود دارد و در پایان کتاب هم مجموعه ای از تصاویر شهید منتشر می شود. 
پژوهشگر و نویسنده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در همین زمینه، تاکید کرد: کتاب شهید غلامعلی رجبی از مجموعه «ازچشم ها» نسبت به کتاب یادگاران 24 این شهید، اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطب می گذارد و خیلی در شناخت شهید غلامعلی رجبی تاثیر گذار خواهد بود. 
معصومی نژاد پیرامون روند اجرایی تولید این کتاب، اظهار داشت: تولیداین کتاب حدود دوماه است که شروع شده و پیش بینی می کنیم که تا پایان سال جاری آماده و برای چاپ به انتشارات روایت فتح تحویل داده شود. 
وی پیرامون ابعاد شخصیتی شهید غلامعلی رجبی، تصریح کرد: با توجه به این که این شهید در چند برهه زمانی در قالب ابعاد شخصیتی نظیر مداح، شاعر، مدیر مدرسه ورزمنده فعالیت داشت و به دلیل با برنامه بودن در هرجایی که ورود پیدا می کرد، بسیار تاثیرگزار بود؛ هنوز هم می توان روی این شخصیت کار بیشتری کرد. 
پژوهشگر و نویسنده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان این که افسوس می خوریم که چرا در این سال ها در مورد این شهید کاری انجام نشده است؛ از ادامه روند تولید محصولات فرهنگی هنری جدید با موضوع شهید غلامعلی رجبی خبر داد و گفت: یک مجموعه انیمیشن چند قسمتی درمورد این شهید برای رسانه ملی در حال تولید است. همچنین مجموعه ای مولتی مدیا شامل صدا، نواهای مداحی، عکس ها و مطالبی دیگر از شهید غلامعلی رجبی با همکاری سازمان فضای مجازی سراج تولید و منتشر می شود. 
معصومی نژاد در ادامه با تاکید بر ضرورت دقت در گردآوری خاطرات شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تصریح کرد: اگر تحقیقات پیرامون یک شخصیت به خوبی انجام شود، می توان از آن خروجی های خوب و مختلفی نظیر کتاب، فیلم، انیمیشن و مولتی مدیا به دست آورد. 
وی در پایان با گلایه از کوتاهی های نهادهای مسئول در زمینه گردآوری آثار و خاطرات شهیدان، عنوان کرد: با توجه به این که بنیاد شهید و امور ایثارگران متولی این کار است ولی در این زمینه کوتاهی کرده اند و به عنوان نمونه برای فردی مثل شهید عیسی پور که از اساتید رزمی و رشته کونگ فو و در مقطعی به عنوان نفر اول کونگ فو ایران مطرح بودند و در سال 76 بر اثر مجروحیت شیمیایی دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند، هنوز کار خاصی انجام نشده است ولی با عنایت خداوند توانستیم کتاب ایشان را تولید کنیم و مستند این شهید هم درحال تولید است. 
شهید غلامعلی جندقی معروف به رجبی در سال 1333 در محله خیابان آذربایجان تهران در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. پدر وی حاج حسن که از اساتید برجسته اخلاق و عرفان زمان خود بود، اهتمام ویژه‌ای در تربیت فرزندان خود ورزید. 
غلامعلی بنابر راهنمایی‌ها و تربیت پدر بزرگوارش، مداحی اهل بیت (ع) را از همان سنین نوجوانی آغاز و به دلیل آشنایی با معارف قرآنی و اسلامی و استعداد در حفظ شعر و سوز صدای وی توانست در این عرصه سریع رشد نماید تا بدان جا که از سبک‌ها و اشعار وی مداحان برجسته بسیاری استفاده می‌نمودند. شعر معروف: (قربون کبوترای حرمت- قربون این همه لطف و کرمت) نمونه ای از این اشعار است. 
وی با انتخاب شغل معلمی راه پدر بزرگوارش را ادامه داد و در مدت عمر کوتاه خود توانست تأثیرات به سزایی بر اطرافیان خود به ویژه جوانان بگذارد .تربیت نسل جوان در محیط مسجد و مدرسه، شهید غلامعلی رجبی را از حضور در جبهه‌های حق علیه باطل باز نداشت و سرانجام در پنجم مرداد سال 1367 در سن سی و چهار سالگی در عملیات مرصاد توسط گروهک منافقین به شهادت رسید. 
ارسال نظرات