نویسنده دفاع مقدس با اشاره به انتشار کتاب یازدهم از «دوره ی درهای بسته»، با موضوع خاطرات اسارات «غلام عباس محمد حسنی»، عنوان کرد: خاطرات آزادگان، راه پیشرفت در کنار محدویت های زندگی را به مخاطب می آموزد
کد خبر: ۸۶۲۳۸۷۶
|
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
سید حسین یحیوی، نویسنده دفاع مقدس ؛ پیرامون دوران اسارات «غلام عباس محمد حسنی»، راوی کتاب یازدهم از مجموعه «دوره ی درهای بسته»، گفت: راوی این کتاب هنوز به بیست سالگی نرسیده است که در دومین روز فروردین سال 61 در عملیات فتح المبین به اسارت دشمن در می آید. در دوران اسارت اردوگاه های مختلفی را تجربه و با گروه های مختلفی آشنا می شوند که به همین خاطر نگاه های متفاوتی را در اسارت پشت سر می گذارند. به خاطر سن کم، نگاه های تندی دارد و عکس العملهای شدید و عجیبی نسبت به عراقی ها نشان می دهد و رفتار هایی دارد که برای خودش و دیگر اسرا هزینه هایی به همراه دارد. ایشان در مقطعی از اسارات با مرحوم حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی آشنا می شود. مرحوم ابوترابی به خاطر تجربیاتی که از زندان دوران شاه و اسارت در عراق در اختیار دارند، می دانند که چطور باید در دوران اسارت زندگی کرد تا کم ترین هزینه و بیشرین فایده را برای هم بندی ها و خودت داشته باشید. 
وی با اشاره به تاثیر مرحوم ابوترابی بر شخصیت «غلام عباس محمد حسنی»، اظهار داشت: ایشان در کنار مرحوم ابوترابی یاد می گیرد که چطور رفتار کرده و برای دوران اسارت برنامه ریزی کند تا بتواند درس بخواند، قرآن حفظ کند و زبان یاد بگیرد. به همین خاطر می تواند کمک های زیادی به خود و سایر اسرا داشته باشد و در دوران اسارت حافظ کل قرآن می شود. 
یحیوی به دیگر بخش زندگی محمد حسنی در دوران اسارت پرداخت و گفت: ایشان در دو سال آخر اسارت در اردوگاهی دیگر با اسرایی مواجه می شود که حاضر نبودند در مقابل عراقی ها هیچ انعطافی نشان بدهند تا بتوانند زندگی روان تر و کم هزینه تری داشته باشند و تلاش می کند تا تجربیات به دست آمده خود در دوران اسارات را به این افراد منتقل کند. 
نویسنده دفاع مقدس به منابع و مراحل نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت: این آزاده دفاع مقدس خاطرات خودنوشتی نداشتند ولی گروه تحقیق روایت فتح با ایشان مصاحبه کرده بودند و بنده از روی این مصاحبه ها کتاب را نگارش کردم. بنده قبلا سابقه نگارش کتاب دوره درهای بسته شماره ششم را با موضوع خاطرات علی محمد احد طجری داشتم و با وجود آن که بسیاری از اتفاقات و افراد مشترک در خاطرات این دو آزاده وجود داشت ولی باز هم از نظر تاریخی دقت کردم که روایت ها تغییر نکند. 
یحیوی درمورد جذابیت های موجود در خاطرات آزادگان برای مخاطبان به ویزه نسل جوان، عنوان کرد: امروز ما در شرایطی نیستیم که دشمن و کسی که متضاد عقاید و منش زندگی ما است با تفنگ روبروی ما ایستاده و درحال جنگ با او باشیم ولی باید یاد بگیریم که چطور هم زمان با او رفتار و تعامل کنیم ولی از حقمان هم نگذریم و کار خودمان را هم به درستی پیش ببریم. این اتفاق به شکل روشنی در دوران اسارت شکل می گیرد. یک اسیر باید یاد بگیرد که چگونه در همه جنبه های زندگی از نظر اخلاقی، علمی و ... با همه محدودیت های که وجود دارد، رشد کند. این خاطرات برای مخاطب روایت می کند که چگونه می توانیم با کم ترین امکاناتی که در اختیار داریم از حقمان نگذریم و به کاری که فکر می کینم درست است، عمل کنیم و به طرف مقابل هم بهانه ای ندهیم تا درمورد ما هر کاری که دلش می خواهد، انجام دهند. اگر این نگاه را یاد بگیریم در زندگی خیل برایمان مفید خواهد بود مطالعه این خاطرات، راه و روش زندگی را به مخاطب یاد می دهد.  
ارسال نظرات