مستند «هفتاد سال هوس» با موضوع اعلامیه حقوق بشر و موارد نقض آن از سوی قدرت‌های جهانی طی دهه‌های گذشته، چهارشنبه ۳۰ دی ماه از شبکه افق پخش می‌شود.
کد خبر: ۸۶۲۳۷۵۴
|
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، تاریخ تمدن بشر از دیرباز شاهد جنگ و خونریزی و همچنین ستم بر انسان‌ها بوده است اما در این بین، پیامبران و متفکران انسان دوست زیادی هم بوده‌اند که تلاش می‌کردند تا شأن و کرامت انسان حفظ گردد و حقوق بشری آن‌ها همه جا به رسمیت شناخته شود.

در سال 1879 میلادی، هنگامی که استوانه‌ای گلی در منطقه‌ای واقع در بین النهری یافت می‌شود، هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد که یکی از بهترین و گرانبها‌ترین اسناد تاریخی جهان را پیدا کرده است و به این طریق، به زودی مردم دنیا ثابت خواهد کرد که به موازات تاریخ بشر، حقوق بشر هم مطرح بوده است.

«ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد، نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید، من برای صلح کوشیدم و برده داری را برانداختم و به بدبختی آن پایان دادم» این بخشی از منشور حقوق بشر کورش است که باستان‌شناس غربی آن را یافته بود، آن هم درست در زمانی که جهان در آستانه جنگ و خشونت علیه بشریت قرار گرفته بود.

مستند «هفتاد سال هوس» به تاریخچه حقوق بشر در طول تاریخ به ویژه در 70 سالی که از تصویب اعلامیه حقوق بشر بعد از جنگ جهانی دوم می‌گذرد می‌پردازد.

در این مستند به جنگ‌های قرن بیستم که طی آن‌ها بیش از 100 میلیون نفر کشته شدند اشاره می‌شود و نقش ابرقدرت‌هایی که صحنه گردان اصلی این نبرد‌ها بوده‌اند بررسی می‌شود، قدرت‌هایی که امروزه، با وجود سابقه بسیار در به راه انداختن جنگ و کشتار، داعیه دار حقوق بشر هستند.

همچنین برخی از موارد نقض اعلامیه حقوق بشر توسط آمریکا و مزدورانش نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد.

داوود جلیلی و سلمان ابوطالبی نویسندگی و کارگردانی مستند «هفتاد سال هوس» را بر عهده داشته‌اند؛ این مستند برای پخش از شبکه افق در روز چهارشنبه 30 دی ماه ساعت‌های 19 و 23 در نظر گرفته شده و تکرار آن هم ساعت 8:30 روز پنجشنبه به روی آنتن می‌رود.

ارسال نظرات