دولتمردان برنامه ریزی کرده بودند که برای استفاده تبلیغاتی برای انتخابات مجلس، از برجام نهایت استفاده را ببرند و تمام تلاش دولت در این دوسال طوی تنظیم شد که در آستانه‎ انتخابات این اتفاق بیفتد تا بتوانند افکار عمومی را به سمت جریان سیاسی مد نظرخود جلب کنند.
کد خبر: ۸۶۲۳۵۴۶
|
۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰

حجت‌الاسلام قاسم روانبخش دبیر سیاسی هفته نامه پرتو در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، در خصوص تحریم موشکی امریکا در اولین روز اجرای برجام اظهار داشت: این اقدام امریکا، دقیقا نقض برجام است؛ شرط دوم از شروط نه گانه رهبر انقلاب بیان می کند که وضع هر گونه تحریمی به هر بهانه ای موجب نقض برجام خواهد بود. اما امریکایی‎ها اکنون به قرارداد خود در برجام دهن کجی کرده اند؛ درست همان روزی که ادعا کردند ما تحریم ها را برداشتیم، بلافاصله تحریم های جدیدی به بهانه‎ی دیگری وضع کردند که این اقدام قطعا نقض برجام است.

این فعال رسانه‎ای گفت: این اقدام نشان می‎دهد که امریکایی ها بنا دارند تحریم ها را اضافه کنند؛ نکته جالب آنکه تحریم هایی هم که برداشته شده، لغو نشده بلکه تعلیق شده و به بهانه های دیگرمی‎توانند آن را برگردانند. آنها دنبال این هستند که در این فرصت یکی دوماهه تا انتخابات یک دستاویز تبلیغاتی در اختیار دوستان خود در داخل بگذارند اما هدف اصلی شان این است که همین تعلیق هم ادامه پیدا نکند بلکه به بهانه های جدیدی دوباره همان تعلیق را بر می دارند.

بدعهدی امریکایی‎ ها

روانبخش تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده بودند و پیش بینی هم می‎شد، امریکایی ها به عهد و پیمان خود پایبند نیستند؛ قرآن کریم نیز این نکته را تصریح کرده: " ّإنهم لا أَیمانَ لهم " یعنی سران کفر به آن عهد و میثاقی که بسته اند هیچ وقت پایبند نخواهند بود.

دبیر سیاسی پرتو ادامه داد: ازهمین رو مقام معظم رهبری فرمودند قبل از اینکه برجام از طرف ما اجرا شود، باید رئیس جمهورامریکا نامه دهد و امضاء کند و متعهد شود که تعهدات خود را قبول دارد و پایبند به آن است.

وی درخصوص نامه اوباما هم بیان کرد: اما دولتمردان ما درباره نامه اوباما هم توجیه آوردند که همان نامه ای که اوباما نوشته، همین تعهد کتبی مد نظر رهبری است و مورد قبول ماست؛ درحالیکه نامه مورد اشاره قبل از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تایید مشروط برجام نوشته شده بود.

عدم توجه دولت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب

روانبخش تصریح کرد: نظر رهبرمعظم انقلاب و دلسوزان نظام این بود که اقدامات و تعهدات ایران به صورت تدریجی صورت گیرد؛ یعنی ما یک کار را انجام دهیم وبعد طرف مقابل بخشی از تحریم ها را بردارد، نه اینکه ما همه اقدامات را انجام دهیم و سپس آنها بخواهند اجرا کنند؛ اما دولت اصرار داشت که اقدامات به همین شکلی که انجام گرفت، صورت پذیرد. یعنی نه تدریجی و نه گام به گام بلکه ما همه تعهداتمان را برای شروع برجام انجام دادیم بعد طرف غربی بخشی از تحریمها را تعلیق کرد، نه لغو! البته تحریمهای جدید را هم اضافه کرد!

استفاده تبلیغاتی از برجام توسط دولت و تیم هسته‎ای

این استاد حوزه و دانشگاه در تحلیل چرایی عجله در اجرای برجام از سوی دولت گفت: دولتمردان برنامه ریزی کرده بودند که برای استفاده تبلیغاتی برای انتخابات مجلس، از برجام نهایت استفاده را ببرند و تمام تلاش دولت و تیم هسته‎ای در این دوسال طوی تنظیم شد که در آستانه‎ انتخابات این اتفاق بیفتد تا بتوانند افکار عمومی را به سمت جریان سیاسی مد نظرخود جلب کنند و مردم به نامزدهای این جریان رای دهند.

روانبخش در خاتمه خاطرنشان کرد: از این رو دولت در قبال تحریم های جدید آمریکا موضعی نخواهد گرفت و اگر درحال حاضر بخواهد عکس العمل نشان دهد، به ضررش تمام می شود. ازین جهت از کناراین قضیه عبور خواهد کرد. ولی مسلما سکوت دولت بیش از اینکه موجب اعتماد افکار عمومی به آن شود، در ذهن مردم سوال ایجاد و ابهام ایجاد خواهد کرد.

ارسال نظرات