کارشناس مسائل اقتصادی عمده دلایل ناشی از قیمت نفت را دیپلماسی دولت در تعامل با امریکا در سال‌های اخیر دانست و گفت: نتیجه این دیپلماسی به اینجا رسید که امریکا، اروپایی‌ها را تحت فشار قراد دادند که تعامل و روابط جدی با ایران نداشته باشند و از طرفی قیمت نفت سقوط جدی پیدا کند.
کد خبر: ۸۶۲۳۴۲۷
|
۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: «سجاد کلانتر مهرجردی» کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها گفت: قاعدتا برداشته شدن تحریم ها در حوزه‌های مختلف اثرات جدی بر اقتصاد ایران باید بگذارد اما نکته اساسی این است که با پیش نویس برجام و توافقی که حاصل شده تحریم ها یک جا برداشته نشده و بنابراین اثرات جدی  برداشته شدن تحریم ها شاید در بلند مدت مشهود باشد و  در کوتاه مدت اثرات جدی بر اقتصاد نخواهد گذاشت.

ضرر جبران ناپذیر کاهش شدید قیمت نفت بر اقتصاد

 

وی با بیان اینکه امروز بحث کاهش قیمت نفت اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار داده است، ادامه داد: از تاریخ توافق برجام تاکنون قیمت نفت با سقوط 30 دلاری مواجه بوده  و از 58 دلار به 28 دلار رسیده است و چنانچه میانگین صادرات روزانه نفت را 1/2 بشکه لحاظ کنیم ضرر ناشی از این کاهش قیمت، روزانه 24 میلیون دلار بر اقتصاد کشور بوده  که ضرر جبران ناپذیری است.

کلانتر افزود: درآمد نفتی با تعویق زمانی و با فاصله چند ماهه به اقتصاد و حساب‌های کشور می‌شود و بنابراین اثرات کاهش قیمت نفت در چند ماهه آینده در اقتصاد کشور مشاهده خواهد شد و هنوز اثرات جدی آن دیده نشده است و بنابراین دولت باید برای این کاهش قیمت نفت فکر جدی کند.

کاهش شدید قیمت نفت نتیجه دیپلماسی دولت در تعامل با کدخدا

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه بسیاری معتقدند که موضوع کاهش قیمت ربطی به برجام ندارد و کسانی که این دو موضع را به هم ربط می‌دهند که  فاقد عقل اقتصادی و سیاسی هستند، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که مسیر کلان سیاست خارجی دولت باعث شده که از طرفی برجام به تأیید برسد و تصویب شود و از طرفی دیگه قیمت نفت کاهش یابد و این دو معلول چه کاهش قیمت نفت و چه توافق برجام معلول دیپلماسی جمهوری اسلامی و دولت روحانی است.

کلانتر با اشتباه خواندن اعتقاد برخی مبنی بر بی ربط بودن دو موضوع برجام و کاهش قیمت نفت تأکید کرد: چنانچه ایران دیپلماسی کلان را در پیش نگرفته بود امروز امریکایی‌ها نمی‌توانستد با بازی هایی که در منطقه انجام می‌دهند موجب سقوط قیمت نفت شوند و قاعدتا روابط تیره ایران و عربستان، روابط منفعلانه ما با کشورهای حوزه خلیج فارس و عدم هماهنگی کشورهای نفتی و کشورهای عضو اپک برای تعدیل واقعی قیمت نفت معلول دیپلماسی دولت روحانی است.

این کارشناس برجسته مسائل اقتصادی  عمده دلایل ناشی از قیمت نفت را دیپلماسی دولت در تعامل با کدخدا(امریکا) در سال‌های اخیر دانست و خاطرنشان کرد: نتیجه این دیپلماسی به اینجا رسید که امریکا، اروپایی‌ها را تحت فشار قراد دادند که تعامل و روابط جدی با ایران نداشته باشند و از طرفی قیمت نفت سقوط جدی پیدا کند.

ضرورت برداشته شدن تحریم های بانکی علیه ایران

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و با بیان اینکه  مهم‌ترین  خواسته ما از مذاکرات با ابرقدرت ها و علی الخصوص امریکا لغو تحریم های ظالمانه  علیه ایران بوده است، ادامه داد: تمام قطعنامه‌های سازمان ملل، نهادهای حاکمیتی و کنگره امریکا تا قبل از اعمال تحریم‌های بانکی کاغذ پاره‌ای بیشتر نبود اما عمده مشکلات ما با تحریم‌های بانکی شروع  شد که  کشور را تحت تاثیر قرار داده است و باید به زودی این تحریم ها لغو شود.

کلانتر با بیان اینکه  تحریم سوئیفت از مهم‌ترین بخش‌های تحریم‌های اعمال شده به ایران است که به صورت عینی و ملموس لغو آن محقق نشده است و تاکنون از به روال قبل برگشتن آن حرفی به میان نیامده است افزود: شاید تعهداتی در این زمینه انجام و قراردادهایی بسته شده و ضمانت هایی داده شده است ولی جنبه اجرایی پیدا نکرده  و باید زودتر اجرا شود.

وی با بیان اینکه ما در برجام به تعهدات خود عمل کردیم در حالی که امریکایی‌ها بدعهدی خود را از روز اول نشان دادند، یادآور شد: افراد و روزنامه های زنجیره ای که پس از اعلام توافق شادی کردند ذره ای از مسائل دیپلماسی و بین الملل بویی نبرده اند؛ امروز ملت ایران، رسانه‌ها و جریان های باید مطالبه گر غربی ها علی الخصوص امریکا برای اجرای تعهداتشان باشند و شادی کردن پشاپیش آتویی دست غربی ها و امریکایی ها داد که نشان دهنده سیاست منفعل برخی جریانات و روزنامه های زنجیره ای متصل به جریان خاص بود.

لزوم حمایت از تولید و صنعت داخلی در پسا تحریم

 

این کارشناس مسائل اقتصادی اثرات جدی بر تولیدات داخلی را دیگر اثرات اقتصادی پسا تحریم دانست و  تأکید کرد: ما باید حمایت خود را از تولیدات داخلی ادامه دهیم و امکان واردات کالاهای خارجی را محدود کنیم و از واردات کالاهای مصرفی و کالاهایی که امکان تولید مشابه آن در داخل کشور وجود دارد جلوگیری کنیم.

کلانتر با تأکید بر حمایت از صنعت داخلی در این شرایط تصریح کرد: امروزه بخش بزرگی از صنعت کشور ما تعطیل است و اگر مسائل پسا توافق را جدی نگیریم و از بخش تولید داخلی حمایت نکنیم غربی ها با ورود کالاهای خود بخش صنعت ما را هم دچار تزلزل می کنند و همین صنعت نیمه جان کشور ما را نیز مورد لطمه قرار می دهند.

اثرات ناچیز پسا تحریم بر اقتصاد ایران/ پسا تحریم موتور اقتصادی ایران را روشن نمی‌کند

 

وی خاطرنشان کرد: به نظر می آید با توجه به کاهش قیمت نفت عملا اثرات ناشی از آزاد شدن پول های بلوکه شده و مابه التفاوت نرخ ارز برای سوئیفت نتواند خیلی جدی روی کشور ما تاثیر بگذارد و در آمد جدیدی را برای دولت به وجود بیاورد و بنابراین اثرات آن چنانی بر سفره و سبد کالای خانوار نیز ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه این توافق نمی تواند بخش‌های اصلی و موتورهای حرکتی اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: برای مثال در بخش مسکن بعید به نظر می رسد که دولت بتواند بودجه ای برای تامین مسکن اجتماعی و یا مسکن حمایت از خانوارهای  کم در امد اختصاص دهد و عملا موتور اقتصادی ایران نمی تواند با این شرایط  روشن شود.

پسا تحریم بهترین فرصت برای تمرکز بر تحقیق و توسعه و ورود تکنولوژی‌های جدید

 

کلانتر با تأکید بر استفاده از ورود تکنولوژی های روز به کشور در پسا تحریم خاطرنشان کرد: بهترین استفاده‌ای که ازفرصت پسا تحریم می شود تمرکز بر روی تحقیق و توسعه و آوردن مسائل تکنولوژیک  و تکنولوژی های جدید از کشورهای غربی به  کشور است تا بتوان زیرساخت‌های جدی اقتصادی جهت بهره برداری در امر تولید در کشور را ایجاد کرد.

یزد آوا/

 

ارسال نظرات