خبرهای داغ:
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این که نفس می‎تواند هنرمندانه کاری کند که زشت‎ترین کار زیبا جلوه دهد، گفت: شیطان با نفوذ در نفس انسان، کارهای زشت انسان را زیبا جلوه می‎دهد و تمام سمومات را پشت این پرده پنهان می‎کند.
کد خبر: ۸۶۲۳۱۷۲
|
۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر یکشنبه در درس خارج تفسیر در مسجد اعظم با ادامه دادن تفسیر سوره مبارکه زخرف گفت: در آیه 57 می‎فرماید وقتی جریان حضرت عیسی(ع) به عنوان نمونه ذکر شد، قوم پیامبر(ص) از این قضیه منصرف می‎شوند، می‎گویند شما جریان مسیح را ذکر می‎کنید به چه معنا است و می‎گویند که خدایان ما بهتر است، چرا که عیسی(ع) اله مسیحی‎ها است.

وی افزود: فرمود این جدلی است که دارند انجام می‎دهند، هیچ کدام اله نیست، نه فرشتگان اله هستند و نه مسیح، این‎ها درصدد دشمنی هستند، این‎ها با فکر توحیدی مخالف هستند، کسی که نگفت که وجود مبارک حضرت مسیح(ع) اله است که شما بگویید معبود ما بهتر از معبود بودن حضرت مسیح(ع) است.

 مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه 59 نظر قرآن کریم درباره حضرت مسیح(ع) را بیان کرد: او هیچ سمتی ندارد، نه پسر خدا است نه ثالث ثلاثه است و نه اله است، بلکه او تنها عبد و بنده است، خدای سبحان به پیامبر(ص) می‎فرماید او هیچ خصوصیتی مگر بنده بودن ندارد، چه این که هیچ خصوصیتی برای هیچ بشری نیست مگر بنده و مخلوق بودن، این که می‎گوییم عرض لازم نیست.

 وی ادامه داد: فهمیدن آیات و روایات و قصص یکسان نیست، فرمود به آن‎ها بگو که ما درباره حضرت مسیح(ع) نیز همین را می‎گوییم که او تنها عبد و بنده است، آن‎ها دارند جدال می‎کنند و حق جدال هم با تو ندارند، چون که قرآن همچو حرفی نزده است، اگر چنان چه مسیحی‎ها هستند در آیه 59 آل‎عمران درباره فرزند خدا بودن حضرت مسیح(ع) مناظره کرد که این مناظره مقدمه برای مباهله است.

 حضرت آیت‎الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: خداوند می‎فرماید اگر ما می‎خواستیم برای شما فرشتگانی در زمین خلق بکنیم، این چنین نیست که اگر فرشته‎ای در آسمان یا در جایی دیگر بود، عبد و بنده ما نباشد، او کسی است که در آسمان و در زمین خداوند است، حالا اگر کسی در آسمان رفت و به سیارات و کرات دیگر رفت و آن جا محل رفت و آمدش شد، باز هم او عبد است، کسی خدا و اله نیست تا شما بگویید اله و خدای ما بهتر است.

وی با بیان این که قرآن به پیامبر اکرم(ص) فرمود وجود مبارک حضرت مسیح(ع) طلیعه‎ای برای اثبات قیامت است، اظهار کرد: این نشان می‎دهد که خداوند می‎تواند بدون پدر فردی را خلق کند، اگر خداوند همین خاک‎ها را جمع کرد و از روح خود در آن دمید، پس بازسازی آن که از دید شما آسان‎تر است، انسان قابل ذکر نبود، خداوند فرمود من تو را خلق کردم در حالی که هیچ نبودی، من هم بدن و هم روح را آفریدم، اکنون که هر دو موجود است، پس مشکل برخی در معاد چیست؟

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با قرائت آیه 62، گفت: نفس می‎تواند هنرمندانه کار کند، این نفس مسوله می‎تواند کاری کند که زشت‎ترین کار زیبا جلوه دهد، این نفس هنرهای بسیاری دارد، اما شیطان با نفوذ در نفس انسان، کارهای زشت انسان را زیبا جلوه می‎دهد و تمام سمومات را پشت این پرده پنهان می‎کند، این زرورقی که می‎کشد، همان است که ما دوست داریم، اما ما می‎توانیم همین نفس را امرکننده به خوبی‎ها بکنیم، ما می‎توانیم در درون خود به کسی رأی بدهیم که اماره به حسن و نه اماره به بدی باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها