یک حسابرس ارشد و معتمد بورس گفت: با وجو لغو تحریم سوئیفت اما به دلیل ابهام وضعیت انجام معامله در گروه دلاری به ویژه با اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی (US PERSON) تکلیف مبادلات مبتنی بر دلار ایران مشخص نیست.
کد خبر: ۸۶۲۲۹۷۸
|
۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با تشریح وضعیت از سرگیری مبادلات بانک‌های ایران در سوئیفت گفت: سوئیفت به معنی سازمان تسویه مبادلات پولی کشورها با یکدیگر است که در دو حوزه پول مبتنی بر یورو و دلار تقسیم شده است.

هوشنگ خستویی افزود: ایران در حالی نفت خود را با ارز دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند که در سایر مبادلات کالایی خود در اروپا اعتبارات اسنادی (LC) خود را با ارز یورو گشایش می‌کند. از روز گذشته تا کنون حدود یکصد LC گشایش شده که همگی این اعتبارات در گروه یورویی سوئیفت قرار می‌گیرد.

وی افزود: مرکز حوزه یورویی سوئیفت در کشور بلژیک واقع شده و به محض اینکه از یک بانک ایرانی با کد سوئیفت به مقصد بانک اروپایی پولی خارج شود، امکان برگشت آن وجود نخواهد داشت چرا که امکان تسویه حساب‌ها در کشور بلژیک وجود خواهد داشت این در حالی است که سوئیفت دلاری در شهر تگزاس کشور ایالات متحده آمریکا واقع شده که هنوز برای بانک‌های ایرانی امکان تبادل پولی با این مرکز وجود ندارد.

حسابرس معتمد بورس با بیان اینکه هنوز در برخی موارد حقوقی مباحث فشرده‌ای در زمینه برقراری ارتباط بانک‌های ایرانی با سوئیفت دلاری مطرح می‌باشد، عنوان کرد: اغلب این مباحث حول این محور می‌چرخد که چنانچه مبادله‌ای در گروه دلاری سوئیفت انجام شود و یا تسویه حساب با یک شخص حقیقی و حقوقی آمریکایی به وجود آید و این شخص علاقه‌ای به تسویه حساب از طریق سوئیفت یورویی نداشته باشد، چه باید کرد.

خستویی عنوان کرد: در حال حاضر معاملاتی که در گروه دلاری می‌بایست با اشخاص حقیقی و حقوقی برخوردار از تابعیت آمریکایی صورت گیرد، به طور کامل حل و فصل نشده و این موضوع حتی شامل شرکت‌های آمریکایی مستقر در اروپا نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل سوئیفت دلاری در آینده‌ای نه چندان دور تعیین تکلیف خواهد شد، عنوان کرد: رئیس جمهور آمریکا در حالی عنوان کرده که دولت ایران می‌تواند نسبت به خرید هواپیماهای مسافربری بوئینگ این کشور اقدام کند که نیاز به خرید 400 فروند از این نوع هواپیما و نیز رقابت ایرباس برای حضور در این معامله، می‌بایست تدابیری به منظور تسویه مبادلات ارزی حاصل از این معامله 20 میلیارد دلاری اندیشیده شود.

این حسابدار رسمی بر این باور است که در حال حاضر شرکت‌های آلمانی برای حضور در بازار خودروی ایران؛ آلمان و اسپانیا برای حضور در حوزه راه‌آهن و حمل و نقل ریلی؛ فرانسه در فروش هواپیما و حوزه‌های نفت و انرژی در حالی اعلام آمادگی کرده‌اند که شرکت‌های آمریکایی نیز تلاش می‌کنند در حوزه‌های نفت و انرژی و نیز حمل و نقل هوایی ایران حضور داشته باشند. در این حال ژاپنی‌ها نیز نیم‌نگاهی به بازار خودروسازان ایرانی دارند.

وی افزود: در حال حاضر آن دسته از اتومبیل‌های آمریکایی که در منطقه ویژه ارس فروخته می‌شود، حاصل واردات مستقیم از ایالات متحده آمریکا نیست. این کالاها ابتدا به کشور عمان فروخته شده و سپس به ایران وارد می‌شوند.

خستویی تأکید کرد: در حال حاضر وضعیت انجام معامله در گروه دلاری سوئیفت به ویژه با اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی  (US PERSON) به روشنی مشخص نشده و مباحث فشرده‌ای در این زمینه به لحاظ حقوقی ادامه دارد.

ارسال نظرات