یک هفته پس از اعتراض جوانان دودانگه بسیج گزارش می دهد

جوانان جویای کار در شرکت چوبفریم همچنان منتظر نتایج تصمیم مسئولین

با گذشت یک هفته از ماجرای انسداد راه کارگران چوبفریم هنوز جوانان جویای کار ومعترض سنگده نسبت به استخدام کارگران غیر بومی نتیجه ای دریافت نکردند.
کد خبر: ۸۶۲۲۵۶۸
|
۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳




خبرگزاری بسیج مازندران، گرچه در نگاه کلی حرکت جوانان سنگده در مورد جلوگیری اتوبوس های کارگران شرکت چوبفریم به سنگده نسنجیده و از روی احساسات بوده و مورد تایید نیست اما ، اقدامات مسئولین در جذب نیروهای غیر بومی و البته سفارش شده مقامات ارشد استان هم کمتر از حرکت ناپخته جوانان معترض نبود که عامل این گونه تنش ها شد!

اینکه خواهر زاده، برادر زاده یا نزدیکان فلان مقام به سبب برخورداری از امتیاز جایگاهی استانی یا شهرستانی توانسته مدیران شرکت چوبفریم را موجاب به جذب کنند موضوع پیش پا افتاده ای است که به لحاظ وامدار بودن مدیران برای بقا در مناصب مختلف بکار می گیرند.

جدای از این موضوع، با بررسی محیطی، معترضین و از سویی عوامل شرکت فریم نظراتی ارائه دادند که برای پیگیری دارای اهمیت است.

داوود یکی از جوانان جویای کار دو دهه اخیر می گوید: با توجه به اینکه شرکت چوبفریم از سال 1347 در بزرگترین روستای دودانگه یعنی سنگده بنا شده اما قریب به 85 در صد جوانان روستا سالهاست که دیگر همراه همسر و فرزندان خود فاقد شغل هستند و چشم انتظار هر نوع استخدامی در این شرکت می باشند.

او که لبخندهای تلخش نشان از غصه خود و خانواده اش دارد می گوید: در اواخر دهه 70 وقتی که دیپلم را اخذ کردیم و برای تهیه شغل به سراغ مسئولین چوبفریم رفتیم ، اذعان می کردند با طرح کشوری 12 ساله تعدیل مواجه اند و در صورت دستورالعمل حتما الویت جذب با جوانان سنگده خواهد بود.

داوود ادامه داد: گرچه مسئولین چنان ادله ای را بیان می کردند اما بی سر و صدا و یک درمیان، هر از گاهی بدلخواه نیروهایی از گوشه و کنار استخدام می کردند و در پاسخ سوال جوانان، موضوع تخصصی را بیان می کردند که اگر از حد آنان بیشتر برخوردار نبودیم کمتر هم نداشتیم!

جوان تنها و جویای کار دیروز که امروز در کنار بیکاری خود همسر و چند فرزند را دارد و دیگر سرود اجحاف و تبعیض را تنهایی سر نمی دهد افزود: البته در کنار بهانه های یاد شده آن سالها، مسئولین می گفتند شما هنوز بزرگ نشده ای و برای کار مناسب نیستید و برای این سالها هم که مراجعه می کنیم می گویند سن شما زیاد است و از سن و سال استخدام فاصله گرفتید!

داوود که حرف دل همنوعان بیشمار و درد کشیدگان را می زد دل گفته و انتظاری هم داشت و اظهار کرد: از دلسوزان، مسئولین و البته نمایندگان محترم مجلس عاجزانه می خواهیم تا با عنایت به دوران تعدیل نیرو و همراهی جوانان آن دوره با جبهه و جنگ و اجحاف حق جوانان جویای کار آن سالها، قانون و چاره ای جدی بیاندیشند و ما را هم چون خانواده خود دانسته و برای برخورداری از حقوق مناسب با هر شیوه ای، قانونی ، تبصره ای ، ماده ای به یاری برادران مسلمان خود بشتابند تا در نزد خانواده شرمگین نباشیم.

مادرانی هم به همراه فرزندانشان از شیوه استخدام کارگران معترض بودند و می گفتند: در سالهای آغازین فعالیت چوبفریم، اهالی سنگده دهها هکتار از مساعد ترین زمینهای زراعی خود را برای احیا منابع کاری که اغلب مردم رایگان و بعضا با ثمن بخس در اختیار شرکت چوبفریم گذاشتند مشروط کردند که خودشان و فرزندانشان در آن شرکت مشغول گردند.

انان ادامه دادند: اما در عوض شرکت، نه تنها زمین ها را صاحب شد و کارگران را به دلخواه از گوشه و کنار ، مناطق و روستاهای دیگر بکار می گرفت، بلکه امروزه شاهدیم که همان زمین های مفت بدست آورده را در قالب باصطلاح بدهی های خود که معلوم نیست با انکه درختان را مفت در اختیار دارد و بدون مشکل خام فروشی میکند بدهی از کجا ظاهر می شود تقدیم نهادها، سازمانها و اشخاص صاحب مکنت می کند!

این مادران بیان کردند: البته نسبت به این عمل شرکت چوبفریم (واگذاری عرصه و عیان) هم اعتراض داریم اما پشتوانه ای ای مادی و دنیوی نداریم که از حقوقمان دفاع شود و پشتوانه ما فقط خداست.

عابد یکی از جوانان حاضر گفت: مدیر عامل شرکت وقتی متوجه اعتراض جوانان سنگده شد تا ساعت 1و نیم و عادی شدن وضع از منطقه دور بود.

علی دیگر فرد معترض به شرکت چوبفریم بیان کرد: 7 نیرو به سفارش .... مقامات ارشد استان که از نزدیکان هم بودند به دلایلی مورد تائید نظر مدیر عامل قرار گرفته و جذب شدند که در روز اعتراض گرچه 4 نفر هنوز به منطقه نیامده بودند اما 3 نفری که حدود 20 روز از آن تاریخ مشغول کار بودند با شنیدن مخالفت و اعتراض جوانان روستا فرار را بر قرار ترجیح دادند.

برای پیگیری موضوع و صحت و سقم آن در تماسی که با مدیر عامل آن شرکت برقرار نمودیم مهندس احتشام زاده گفت: در خصوص جذب نیروها نمی توانم حرفی بزنم و همه موارد در جلسه ماجرای اعتراض جوانان سنگده، با مسئولین اعم از بخشدار بصورت اختصاصی عنوان شد.

وی در پاسخ به خبرنگار بسیج مبنی بر اینکه علی رغم اعلام عدم جذب نیرو در شرکت چوبفریم، اهالی سنگده معتقدند 7نفر از وابستگان مسئولین در شرکت مشغول شدند، شما به عنوان مدیر عامل این شرکت چه نظری دارید آیا تائید می کنید یا تکذیب گفت: من نمی توانم چیزی بگویم و اگر سوالی دارید از بخشدار بپرسید.

بهر حال پر واضح است که حکایت جوانان سنگده خالی از علت نبوده و اینکه درصد گفته ها چه میزان صحت دارد می تواند مورد بحث قرار گیرد، اما انتظار می رود مسئولین ارشد محترم و سایر مسئولین اعم از شهرستانی و بخشی تصمیم شایسته ای برای حل معضل بیکاری روستائیان اخص جوانان سنگده اتخاذ نموده و در این مسیر وکلای ملت هم از موکلین دفاع عملی نمایند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها