سرپرست مدیریت امور اراضی جهادکشاورزی از راه‌اندازی سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی در استان مرکزی با هدف پیشگیری از تخریب اراضی کشاورزی راه اندازی شد.
کد خبر: ۸۶۲۲۵۳۷
|
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از اراک، حمیدرضا نریمانی در نشست خبری با اشاره به راه‌اندازی سامانه 131 در مدیریت امور اراضی جهادکشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی و گشت‌های حفظ اراضی با هدف پیشگیری در راستای مقابله با تخریب اراضی کشاورزی و حفظ اراضی منابع طبیعی راه‌اندازی شده است.

سرپرست مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام‌‌معظم رهبری در 17 اسفندماه 93 از سوی وزارتخانه برای حفظ اراضی کشاورزی تکالیفی به استان‌ها ابلاغ شد و به تبع آن مدیریت امور اراضی در سازمان‌های جهادکشاورزی کشور موظف به اجرایی کردن این دستور العمل‌ها هستند.

وی افزود: از جمله وظایف محوله به این مدیریت تعیین محدوده اراضی کشاورزی ( نقشه کاداستر)، یا رفع تداخلات که کشاورزان در راستای اجرایی شدن قانون امور اراضی با آن مواجه هستند و در واقع سعی شده در مدیریت اراضی به سمتی رویم که دغدغه حفظ کاربری از دوش مدیران شهرستانی برداشته شود.

نریمانی با تاکید به رسیدگی گزارشات دریافتی از سوی مدیریت اراضی کشاورزی گفت: راه‌اندازی این سامانه در سطح استان به منظور دریافت گزارشات مردمی مبنی بر ساخت و سازهای غیرمجاز، خرد کردن اراضی کشاورزی، تصرف غیرمجاز و زمین‌خواری، تعیین تکلیف زمین‌های کشاورزی رها شده یا بایر و استفاده غیرمجاز از اراضی ملی  مورد بهره‌برداری قرار گرفته تا این گزارشات از سوی کارشناسان مورد پیگیری قرار گیرد.
سرپرست مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: گشت‌های ویژه حفظ اراضی کاربری از 2 هفته گذشته در سطح استان فعال شده‌اند که برای پیشگیری و در نهایت برخورد با متخلفین این حوزه وارد عمل می‌شوند در هر گشت یک کارشناس امور اراضی به همراه ضابط قضایی که از ماموران نیروی انتظامی هستند حضور دارند.

وی نقطه قوت این طرح را حضور ضابط قضایی در محل دانست و افزود: از نقط ضعفی که در گذشته وجود داشت این بود که در برخورد با متخلفین و تنظیم صورتجلسه حتما می‌بایست با دستور دادستانی ضابط قضایی مجدد به محل مراجعه و تبصره یک ماده 10 را صورتجلسه کند که این امر زمان بر بود و در این گشت حفاظت از اراضی از این پس ضابط قضایی کارشناس مربوطه را همراهی و در محل دستور توقف عملیات را اعلام می‌کند.
نریمانی با اشاره به لزوم رعایت و توجه به بحث تغییر کاربری اراضی گفت: در ماده 8 قانون تغییر کاربری صدور هرگونه مجوز یا پروانه ساخت و تامین خدمات زیربنایی را از سوی دستگاه‌های اجرایی منوط به تائید کمیسیون تبصره ماده یک است که در غیر این صورت تخلف از قانون است.

وی افزود: در بخش مدیریت امور اراضی مشاوران انتظامی مستقر کرده‌ایم تا بتوانیم از تجارب آنان در بخش پیشگیری و اجرای احکام قضایی بهره‌مند شویم، مردم می توانند این سازمان را در شناسایی اراضی بایر و موات، استفاده غیر مجاز از اراضی واگذاری ملی و دولتی، تخلف ها، پیشنهادها و انتقادهای سازنده خود در حوزه امور اراضی و ارائه مشاوره با این شماره سه رقمی یاری رسانی کنند.

سرپرست مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: عملیات و اقدامات لازم از سوی سامانه در حال پیگیری است ولی این سامانه با حضور مسئولان کشوری و استانی رسما افتتاح خواهد شد.
نریمانی خاطرنشان کرد: هم اکنون سه گروه فعال شامل یک کارشناس جهاد کشاورزی و نماینده دستگاه قضایی در اراک، ساوه و زرندیه راه اندازی و تا چند ماه آینده این گروه ها در سراسر شهرستان های استان راه اندازی می شود.
ارسال نظرات