مشروح نشست خبری کمیته مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای:
شرکت کنندگان در نشست خبری کمیته مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای بر این نکته تاکید کردند: باید مراقب بود برجام به شیوه آمریکایی اجرا نشود بلکه طوری اجرا شود که در کشور تصویب شده است.
کد خبر: ۸۶۲۲۳۸۲
|
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
 دومین نشست کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای کشور امروز یکشنبه در خبرگزاری فارس برگزار شد.

مسعود اخوان فرد کارشناس حقوقی و از مدیران سابق سازمان انرژی اتمی و همچنین دبیر این کمیته در ابتدای این نشست با بیان اینکه موضوعاتی نظیر فناوری هسته‌ای شامل همه ابعاد علوم می‌شود، اظهار داشت: ما نه دلواپسیم و نه ذوق‌زده بلکه واقع‌بین هستیم و با این نگاه مباحث را رصد می‌کنیم چرا که با طرف‌هایی روبرو هستیم که سالیان سال سابقه بدعهدی‌شان مشخص است.

وی با بیان اینکه در حقوق بین‌الملل بر اساس اعتماد عمل نمی‌کند بلکه بر اساس اعتقادات رفتار می‌شود، گفت: ما بنا بر اصل مقابله به مثل سؤال می‌کنیم که آیا زمان راستی‌آزمایی طرف مقابل فرا نرسیده و آیا لغو تحریم‌ها مقطعی است یا دائمی؟

دبیر کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای یادآور شد: اجرای یک سند بسیار سخت‌تر از مذاکرات درباره امضای آنهاست و امروز همه باید برای این امر جمع شده و کمک کنند.

اخوان فرد با اشاره به شروط چندگانه مجلس شورای اسلامی در سال 59 برای بیانیه الجزایر بین ایران و آمریکا گفت: بر اساس آن بیانیه آمریکا تعهد و تضمین می‌داد که در امور داخلی ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم دخالت نکرده و تمامی سرمایه‌های ایران را آزاد کند اما این طور نشد.

وی همچنین با اشاره به شروط 28 گانه که مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی برای پذیرش برجام مطرح کردند، یادآور شد: این پذیرش مطلق نیست بلکه مشروط می‌باشد.

اخوان فرد در پایان این سؤال را مطرح کرد که آیا ایران از ذیل فصل 7 منشور شورای امنیت خارج شده است یا خیر؟

آبنیکی: طرف مقابل در ماجرای بازسازی راکتور اراک به تعهدش عمل نکرد

حسین آبنیکی رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در ادامه این نشست، با تبریک به خانواده کسانی که سال‌ها در آمریکا زندانی بودند، گفت: باید روی اجرای تعهدات طرف غربی حساس باشیم چرا که بدعهدی آنها روشن است.

وی با اشاره به انجام کامل تعهدات ایران اظهار داشت: ذخایر 20 درصد را به کلی از بین بردیم، قلب رآکتور تحقیقاتی اراک را تخریب کردیم و 13 هزار ماشین سانتریفیوژ را جمع کردیم که در این جمع‌آوری بخش قابل توجهی از آنها از بین رفت و فردو نیز با کاهش سانتریفیوژها کارآیی خود را از دست داد اما طرف مقابل تعهدات فنی کمی را پذیرفته که بازسازی رآکتور اراک یکی از آنهاست.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قرار بود قرارداد محکمی برای بازسازی رآکتور اراک داشته باشیم اما این طور نشد، گفت: امروز بحث این است که قرارداد با یک شرکت ایرانی منعقد شود. طرف آمریکایی فقط ناظر است. اراک جایگزین رآکتور تهران است و باید داروی بیش از 1 میلیون بیمار کشور را تامین کند. لذا موضوع بسیار مهمی می‌باشد.

آبنیکی با اشاره به اینکه باید به 190 هزار سو ظرفیت غنی‌سازی در یک بازه 7 -8 ساله برسیم و مصوبه مجلس برای تامین 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای نیز دنبال شود، یادآور شد: تحقیق و توسعه هسته‌ای نیز باید دنبال شود و ما آن را پیگیری و رصد می‌کنیم و آخرین گزارش‌ها را به مردم خواهیم داد.

وی با بیان اینکه آنچه قرار بود طرف 1+5 انجام دهد، این بود که رآکتور اراک بازطراحی شود و آب سنگین بماند که این موضوع نقض شد و همه امور به دست طرف ایرانی افتاد که در آن آمریکایی‌ها صرفا موضوع نظارت را بر عهده گرفتند و اگر طرف چینی هم به تعهدات خود عمل نکند، شرکت ایرانی باید این موضوع را دنبال کند.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ادامه داد: سؤال اینجاست که اگر قرار بود شرکت ایرانی کار را پیش ببرد، چرا قلب رآکتور از بین رفت؟

آبنیکی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا پرونده ایران از شورای امنیت خارج می‌شود، نیز گفت: در متن برجام به صراحت ذکر شده که فعالیت‌های ما به آژانس و شورای امنیت گزارش می‌شود. به نظر می‌رسد این پرونده در شورای امنیت باقی خواهد ماند و در طول اجرای برجام ما تحت نظارت آژانس و 1+5 و شورای امنیت خواهیم ماند.

عبدالملکی: برجام آمریکایی در حال اجراست یا برجامی که در ایران تصویب شد؟

حجت‌الله عبدالملکی کارشناس اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه نشست خبری کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای، گفت: روز اجرای برجام به نحوی تنظیم شده بود که ماه‌ها پس از اقدامات عملی ایران در محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود انجام گرفت.

وی با طرح این سؤال که از امروز به بعد کدام برجام اجرایی خواهد شد، افزود: باید پرسید که آیا برجامی که در ایران تصویب شد اجرایی می‌شود یا برجامی که طرف آمریکایی تفسیر می‌کند؟

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با طرح سه سؤال در حوزه اقتصادی درباره برجام اظهار داشت: آیا همه تحریم‌ها لغو شده است؟ تحریم جدیدی گذاشته نمی‌شود و آیا این وضعیت اثرات مورد انتظار را در معیشت مردمی خواهد داشت که پاسخ منفی به هر یک از این سه سؤال قرائت ایرانی برجام را در بر نخواهد داشت.

عبدالملکی درباره شروط رهبری برای اجرای برجام نیز گفت: در بند یک و دو نامه رهبری اعلام شده که همه تحریم‌ها باید لغو شوند اما تحریم‌ها لغو نشده بلکه برداشته شده و یا متوقف شده است.

وی با اشاره به بلوکه شدن حدود 150 تا 180 میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران در خارج از کشور گفت: باید دید که پیمانکاران کشورمان ظرف چند هفته آینده مطالبات خود را از دولت که بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان است دریافت خواهند کرد یا خیر؟.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: امروز همه فعالان بخش خصوصی باید بتوانند اقدامات مالی خود را از طریق سیستم سوئیفت دنبال کنند و از همین امروز بیمه‌نامه‌ها برای کشتی‌ها و هواپیماهای ما صادر شود و همچنین امکان فروش نفت خام بیشتر برای‌مان فراهم شود که هر یک از این موارد عملیاتی نشود یعنی ما به روز اجرا نرسیده‌ایم.

عبدالملکی با اشاره به بندهای شروط اجرایی برجام گفت: قرار بود هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود که تاکنون یکی از آنها یعنی قانون ویزا تصویب و امضا شده است. تحریم‌های موشکی جدید قرار است از سوی کنگره رونمایی شود و تحریم‌های مربوط به سپاه پاسداران به بهانه حمایت از تروریسم نیز سیستم بانکی کشور را هدف قرار خواهد داد. همچنین بحث نامه نمایندگان کنگره برای برداشت دو میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را نیز داریم.

وی با بیان اینکه وعده‌های تیم اقتصادی دولت عبارت بود از شکوفایی اقتصادی پس از اجرای برجام، اظهار داشت: در بودجه‌ای که امروز روحانی داد میزان فروش نیاز نفت روزانه 2.3 میلیون بشکه بود که وابستگی ایران به نفت را بیشتر می‌کند و زمینه برای واردات کالاهای خارجی نیز فراهم می‌شود که این معنی شکسته شدن کمر خمیده شده تولید.

ایزدی: اصل برجام از نگاه آمریکا برای محدود کردن ایران است

فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در ادامه نشست خبری کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای که امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: ما درباره برجام در کشور قوانینی داریم که باید ببینیم آیا اجرا شده است یا خیر.

وی افزود: دولت به این قوانین توجه نکرده و این دغدغه وجود دارد که اگر به همین سبک پیش برویم در آینده مشکلات زیادی خواهیم داشت.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تفاوت‌های اساسی واژه‌های لغو، تعلیق و متوقف شدن تحریم‌ها یادآور شد: روز گذشته از سوی آمریکا تحریمی لغو نشد و حتی تحریمی تعلیق هم نشد و فقط متوقف شدند که آنهم یک بازه زمانی 120 تا 180 روزه را شامل می‌شود و پس از آن رئیس‌جمهور آمریکا دوباره می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا تحریم‌ها ادامه یابد یا خیر.

ایزدی با بیان اینکه اصل طراحی برجام بر این بوده که در حوزه هسته‌ای و سایر حوزه‌ها ایران را محدود کنند، اظهار داشت: توانمندی‌های منطقه‌ای، موشکی و هسته‌ای و مدیریت مباحث داخلی ایران بالاست و آمریکا با برجام به دنبال این محدود کردن این توانمندی‌ها می‌باشد که آزادی جاسوسان آمریکایی یکی از نمونه‌های آن است.

وی ادامه داد: طی 120 روز آینده اگر با پروژه نفوذ غرب جاسوس جدیدی در کشورمان دستگیر شد، ما برای عدم لغو تحریم‌ها نیاز به آزادی آنها نداریم؟

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به آزادی سریع 10 تفنگدار آمریکایی از سوی ایران گفت: آزادسازی کمتر از 24 ساعت آنها چه ارتباطی با برجام داشت و آیا نگرانی از احتمال به تعویق افتادن روز اجرای برجام وجود نداشت؟

ایزدی خاطرنشان کرد: در ماجرای PMD راه برای بازگشت باز گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه در متن بیانیه اراک نیز کلمه آب سنگین وجود ندارد در حالی که اصرار مقام معظم رهبری بر حفظ ماهیت آن بوده است، افزود: طرف مقابل از برجام برای مدیریت ایران در حوزه‌های مختلف استفاده می‌کند که آثار آن در کنگره آمریکا و طرح‌های ضد ایرانی جدید آن قابل مشاهده است.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اظهارات ضد ایرانی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: آنها اعلام کردند که برجام را قبول ندارند و پس از کسب ریاست جمهوری به دوره گذشته بازخواهند گشت و اگر ما نسبت به نقض برجام عکس‌العمل جدی نشان ندهیم، طرف مقابل به نقض مستمر آن تشویق می‌شود.

ایزدی با ذکر این نکته که طرح‌های ضد ایرانی در کنگره پس از برجام افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: طی چند سال گذشته ما 5-6 طرح ضدایرانی داشتیم اما پس از برجام شاهد بیش از 30 طرح ضدایرانی هستیم.

وی افزود: درخواست‌مان از دوستان دولتی این است که به قوانین مرتبط به برجام برگردند زیرا ادبیات مرتبط با انتخابات که در سخنان آقای روحانی وجود دارد، درباره برجام برای کشور مشکل‌ساز خواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه بر اساس قطعنامه 2231 چماق شورای امنیت بالای سر ایران خواهد بود، یادآور شد: آنها هر زمان که بخواهند می‌توانند از این قطعنامه استفاده کنند زیرا همه قطعنامه‌های پیشین در آن تجمیع شده است.

ایزدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بر اساس پروتکل الحاقی هر کشوری باید برنامه 10 تا 15 ساله خود را به آژانس ارائه دهد، از مقامات مسئول در ایران خواست که متن برنامه‌هایشان را منتشر کنند. زیرا به گفته وی بر اساس برجام زمان رسیدن به 190 هزار سو بیش از 147 سال خواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: وضعیت غنی‌سازی در کشور نیز مبهم است.
ارسال نظرات